Jump to content
Cope

Lund....

Recommended Posts

Tillbringade en natt i Lund och tog mig samtidigt en titt på stan med dom övriga i famijen.

Det blev väl mest kyrkor som vi tog oss en titt på om man bortser från affärerna :)

1. Klosterkyrkan...

_8502622.jpg

2.

_8502623.jpg

3.

_8502624.jpg

4. Allhelgonakyrkan...

_8502630.jpg

5.

_8502631.jpg

6.

_8502634.jpg

7.

_8502637.jpg

8.

_8502638.jpg

9.

_8502644.jpg

10. Lunds domkyrka...

_8502648.jpg

11.

_8502677.jpg

12. Och Mattssons ville jag också titta till naturligtvis :)

_8502681.jpg

25 minuter sedan, Cope sade:

Tillbringade en natt i Lund och tog mig samtidigt en titt på stan med dom övriga i famijen.

Det blev väl mest kyrkor som vi tog oss en titt på om man bortser från affärerna :)

1. Klosterkyrkan...

_8502622.jpg

2.

_8502623.jpg

3.

_8502624.jpg

4. Allhelgonakyrkan...

_8502630.jpg

5.

_8502631.jpg

6.

_8502634.jpg

7.

_8502637.jpg

8.

_8502638.jpg

9.

_8502644.jpg

10. Lunds domkyrka...

_8502648.jpg

11.

_8502677.jpg

12. Och Mattssons ville jag också titta till naturligtvis :)

_8502681.jpg

5:an och 7:an tilltalar mig mest i denna bildserie, på grund av djupet i bilderna. Och jag kan konstatera att PC-gluggen kom till sin rätt i detta sammanhang 😉.

Mattsson hvad er det ? det var måske der du skulle have nogen pølser ? 😄 Meget flotte billeder..fin kirke ..

Haha....Mattssons är en affär som säljer fotoutrustning men dom hade gärna fått sälja korvar också😆

1 timme sedan, Cope sade:

Haha...ingen PC-glugg här inte😀

Vem kunde tro det 😂😂😂 !? Varför använder du den inte, det är ju i sådana här sammanhang det briljerar !?

3 minuter sedan, Mr.T sade:

Vem kunde tro det 😂😂😂 !? Varför använder du den inte, det är ju i sådana här sammanhang det briljerar !?

Jag hade faktiskt inte en tanke på det när vi åkte iväg. Lovar bättra mig😃

1 minut sedan, Cope sade:

Jag hade faktiskt inte en tanke på det när vi åkte iväg. Lovar bättra mig😃

Ja, kyrkan hade sannolikt inte lutat så mycket om du hade använt dig av PC-gluggen i det sammanhanget. Vilken brännvidd är det på den du har !?

3 minuter sedan, Mr.T sade:

Ja, kyrkan hade sannolikt inte lutat så mycket om du hade använt dig av PC-gluggen i det sammanhanget. Vilken brännvidd är det på den du har !?

Nä, det hade den inte. Men jag hade fått backa längre bak för att få med hela kyrkan i bild, och det hade nog inte funkat så bra i just denna bild.

Det är en 24mm jag har...

Men jag hade fått backa längre bak för att få med hela kyrkan i bild, och det hade nog inte funkat så bra i just denna bild.

Det vet du bättre än mig, men 24 mm är ju ganska rejäl bildvinkel. Som jämförelse kan jag nämna att jag för det mesta har 28 mm på min kamera när jag plåtar. Mmm 24 mm PC-glugg, det är vad jag skulle vilja ha ( i billigt begagnat utförande 😋).

Haha....vi kan se vad som händer framöver. Just nu vill jag inte göra av med den iaf....🙂

Haha....vi kan se vad som händer framöver. Just nu vill jag inte göra av med den iaf....🙂

Det är lugnt, ta den tid du känner att du behöver. Ju längre det dröjer, desto billiare blir den, och jag har ingen brådska, säger snålänningen som håller i lädret 😂.

Just nu, Mr.T sade:

Det är lugnt, ta den tid du känner att du behöver. Ju längre det dröjer, desto billiare blir den, och jag har ingen brådska, säger snålänningen som håller i lädret 😂.

😀😀👍

6 minuter sedan, Cope sade:

😀😀👍

Jag räknar kallt med att jag har första tjing om (och när) det blir aktuellt, om priset är det rätta, förstås 😁. Sedan undrar jag om dessa gluggar lirar med D800E !? Har för mig att det var problem med just detta kamerhus, och det vore ju förj*vligt om man skulle köpa en glugg som inte går att använda med det tilltänkta kamerahuset, utan man måste investera i ett nytt hus också (läs D850 eller Z6 / Z7 ! Då kommer snålänningen att vrida sig i våndor, det är ju en sak som är säker 😂.

En härlig serie! Svårt att välja någon favorit här men 2, 7 , 9 och 10 tycker jag sticker ut :)

7 timmar sedan, Mr.T sade:

Jag räknar kallt med att jag har första tjing om (och när) det blir aktuellt, om priset är det rätta, förstås 😁. Sedan undrar jag om dessa gluggar lirar med D800E !? Har för mig att det var problem med just detta kamerhus, och det vore ju förj*vligt om man skulle köpa en glugg som inte går att använda med det tilltänkta kamerahuset, utan man måste investera i ett nytt hus också (läs D850 eller Z6 / Z7 ! Då kommer snålänningen att vrida sig i våndor, det är ju en sak som är säker 😂.

Absolut, jag kollar mwd dig först om det blir aktuellt🙂

Hehe...det funkar på D800E som ser likadan ut som D810. Det enda "problemet" är att det är en knopp som  tar i plasten på undersidan av den inbyggda blixten. Det gör att man måste vrida gluggen åt andra hållet istället nör man vill åt just den funktionen.

Svårt att förklara men jag vet att det finns ett klipp på youtube som visar hur det ser ut.

Ska se om jag kan hitta den....

Men enkelt kan man säga att man inte kan hålla på att vrida gluggen åt tex höger tills man blir blå i ansiktet för det är en knopp som tar i huset. Man måste då vrida åt vönster istället för att komma åt den önskade funktionen.

Så allt funkar men det blir en omväg när man vill åt en viss funktion...

5 timmar sedan, Mathias sade:

En härlig serie! Svårt att välja någon favorit här men 2, 7 , 9 och 10 tycker jag sticker ut :)

Tack 😀

4 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Fina bilder, men hade du inte ett tilt-objektiv?

Tack 😀

Jodå, men det hade jag inte med mig😀

2 timmar sedan, Rolf sade:

Interiörbilderna tilltalar mig, övriga lutar lite väl mycket!

Tackar😀

2 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

När det ser ut så här i kyrkor skulle även en ofrälse som jag kunna tänka mig ett besök. Snyggt fångat. :thumbsup:

Tack😀

Hehe, det könns som att vi spelar i samma liga när det gäller frälsning😀

JAg hittade länken som låg till grund för mig innan jag genomförde mitt köp med den gluggen :)

2 timmar sedan, Cope sade:

Absolut, jag kollar mwd dig först om det blir aktuellt🙂

Det blir bra, det.

Hehe...det funkar på D800E som ser likadan ut som D810. Det enda "problemet" är att det är en knopp som  tar i plasten på undersidan av den inbyggda blixten. Det gör att man måste vrida gluggen åt andra hållet istället nör man vill åt just den funktionen.

Svårt att förklara men jag vet att det finns ett klipp på youtube som visar hur det ser ut.

Ska se om jag kan hitta den....

Men enkelt kan man säga att man inte kan hålla på att vrida gluggen åt tex höger tills man blir blå i ansiktet för det är en knopp som tar i huset. Man måste då vrida åt vönster istället för att komma åt den önskade funktionen.

Så allt funkar men det blir en omväg när man vill åt en viss funktion...

Du har förstått precis vad jag menar, men det utgör ingen praktisk skillnad och det är det viktiga. 

JAg hittade länken som låg till grund för mig innan jag genomförde mitt köp med den gluggen :)

Tack !

Man får inte ha bråttom när man skall plåta  med den, inte 🤣.

6 timmar sedan, Mr.T sade:

Tack !

Man får inte ha bråttom när man skall plåta  med den, inte 🤣.

Hehe, verkligen inte🙂

Och det kan ju vara rätt störigt när man är på en plats där folk kommer och går och då går ivägen...

40 minuter sedan, Cope sade:

Och det kan ju vara rätt störigt när man är på en plats där folk kommer och går och då går ivägen...

Du får väl säga till att dom flöttar på sig, fattar'u väl !?