Jump to content
Mona

Hornborgasjöns tranor 2019 del 2

Recommended Posts

Vi var en tur till Hornborgarsjön i helgen också! Mest för att äta middag på Löfwings, men några bilder blev det så klart också. 22000 tranor denna lördagen. De sjunker snabbt i antal nu och drar vidare norrut för att häcka.

Klicka upp!

1. 

_W2B0187_2048px.jpg

2. Här syns ett av gömslena man kan hyra. Man blir insläppt i gryningen och utsläppt i skymningen! Toaletten är en spann...

_W2B0509_2048px.jpg

3.

_W2B0238_2048px.jpg

4.

_W2B0253_2048px.jpg

5.

_W2B0275_2048px.jpg

6. Någon som vet vad färgerna på ringarna betyder? Himma?

_W2B0690_2048px.jpg

7.

_W2B0266_2048px.jpg

8.

_W2B0431_2048px.jpg

9.

_W2B0813_2048px.jpg

10.

_W2B0247_2048px.jpg

11.

_W2B0260_2048px.jpg

Stiligt som attan, skarpa och välexponerade bilder! :thumbsup: Mycket möjligt att du sprang på hon jag skrev till dig om angående gammelgluggen, såg att hon var där också samtidigt. Postar bilder varje dag på Instagram..

Angående färgerna så betyder grönt styrbord och rött babord...:lol:

Tack Jens! På slutet innan hemfärd så satt det en tjej några meter ifrån mig. Kanske var det hon! 

2 minuter sedan, Mona sade:

Tack Jens! På slutet innan hemfärd så satt det en tjej några meter ifrån mig. Kanske var det hon! 

Fanns ju säkert flera som var där, men omöjligt är det ju inte!

Grymt fina bilder Mona! Jag skulle också vilja åka dit. Vad gör svanen där? :)

Hur långt ifrån står man eller får man stå? Vad hade du för brännvidd på dessa, te.x 7:an & 3:an.

1 minut sedan, Jens Nilsson sade:

Fanns ju säkert flera som var där, men omöjligt är det ju inte!

Alltså, det var otroligt mycket folk under dagen. Har aldrig sett så mycket folk där tidigare. Men eftersom jag inte ger upp så lätt så blev jag sittande ganska ensam kvar bredvid den här tjejen som t o m satt längre än mig! Hade jag varit där med en fotokompis så hade jag garanterat varit sist :lol: 

14 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Grymt fina bilder Mona! Jag skulle också vilja åka dit. Vad gör svanen där? :)

Hur långt ifrån står man eller får man stå? Vad hade du för brännvidd på dessa, te.x 7:an & 3:an.

Tack Todde! Tycker absolut du ska åka dit någon gång! I år är det kanske lite sent nu då dom lämnar sjön i rasande fart nu. Dom flesta står, men då får man inte så roliga vinklar som när man sitter. Ibland kommer dom ganska nära, så med 600 mm är det inga problem. Lite crop blir det ju alltid, men det funkar. Jag har haft 600 mm på alla utom 1, 2 och 10. 

Svanen är där av samma anledning som tranorna! Att äta :P 

11 minuter sedan, Rolf sade:

Fina bilder som vanligt Mona!

Tack Rolf :) 

Väldigt fin serie!! Det här ser ut som något man skulle uppleva vid något tillfälle, 22000 fåglar, det måste vara en mäktig syn?! :)

Wow nogen fotos du har taget Mona..de kunne sættes ind i en bog som beskriver denne store begivenhed i Sverige hvert år..fanstatiske fotos ❤️

Tack så hjärtligt Sanne för din fina kommentar! Idén att samla dem i en bok är inte så dum! Får samla på mig fler bilder bara. Kanske ett 5-årsprojekt  :) 

On 2019-04-09 at 6:44 PM, Mona sade:

Vi var en tur till Hornborgarsjön i helgen också! Mest för att äta middag på Löfwings, men några bilder blev det så klart också. 22000 tranor denna lördagen. De sjunker snabbt i antal nu och drar vidare norrut för att häcka.

Klicka upp!

1. 

_W2B0187_2048px.jpg

2. Här syns ett av gömslena man kan hyra. Man blir insläppt i gryningen och utsläppt i skymningen! Toaletten är en spann...

_W2B0509_2048px.jpg

3.

_W2B0238_2048px.jpg

4.

_W2B0253_2048px.jpg

5.

_W2B0275_2048px.jpg

6. Någon som vet vad färgerna på ringarna betyder? Himma?

_W2B0690_2048px.jpg

7.

_W2B0266_2048px.jpg

8.

_W2B0431_2048px.jpg

9.

_W2B0813_2048px.jpg

10.

_W2B0247_2048px.jpg

11.

_W2B0260_2048px.jpg

Färgkombinationerna används för att göra den unik. Så mailar du in enligt länken som Tomas skrev så kommer du att få information om var den är ringmärkt osv. Jag såg någon annanstans (Facebook tror jag) någon som hade mailat in om några olika tranor och fått tillbaka lite kul info. Gör det och delge sedan gärna oss andra :)

För övrigt så står transamlingar fortfarande på min bucketlist för fotografering. Inte lyckats komma iväg i år heller. 

Så otroligt fint fångat. :thumbsup: Tranor är mäktiga fåglar men de stod inte högt hos mig för sisådär 35 år sedan, när man trillade hem efter en runda på krogen och ville sova så satte de igång sina serenader strax efter att man hade somnat (och då var det bara ca 500 st i mina hemtrakter). Tur att man vuxit till sig och har samma sovtider som tranorna nu. :D