Jump to content
Cope

En helt tom fabrik som står inför rivning!

Recommended Posts

Fick tips om en tom fabrikslokal som jag ville titta till innan den rivs. Enligt uppgift så trodde som att det var en "ny" kiselgurfabrik som aldrig hann tas i bruk innan företaget lade ner.

Det tror dock inte jag efter att ha sett fabriken. Jag tror både att den har varit i bruk och att det gissningsvis har tillverkats leksaker som hette mekanik. Men som sagt, det är bara vad jag tror och jag kan ha helt fel :)

1. En mindre brand har det funnits...

_8502401.jpg

2. Dom här dörrarnas placering såg konstiga ut irl. Syns bättre på andra bilder...

_8502404.jpg

3. Jag ska inte hindra dig....

_8502407.jpg

4. Översta dörren kändes lite skum med sin placering. Dessutom var det skumt att gå ut på det lilla plankgolvet för att komma in i nästa rum :)

_8502408.jpg

5. Det var gott om graffiti överallt...

_8502415.jpg

6.

_8502416.jpg

7.

_8502417.jpg

8.

_8502421.jpg

9.

_8502426.jpg

10.

_8502437.jpg

11. Okej....

_8502439.jpg

12. Det gäller att se var man går. Det är långt ner till botten :)

_8502444.jpg

13. Här hip hoppade jag för mig själv en stund :)

_8502446.jpg

14. Min misstanke om deras affärsidé....

_8502448.jpg

15.

_8502453.jpg

16. Hålet i dörren tog min övergödda kropp ner i den mörka källaren...

_8502455.jpg

17. Där nere stod en panna tillverkad av Götaverken 1937. Dvs ungefär då Rolf var i 15-års åldern :D

_8502458.jpg

18. Kan ha innehållit färg till byggsatserna som jag förmodar var i metall??

_8502464.jpg

19. Uppvärmningsprylar...

_8502471.jpg

20. Och slutligen en bild på kåken .....

_8502480.jpg

Det var allt från denna plats. Härifrån åkte jag vidare till ett övergivet torp...

Snyggt dokumenterat, läckert ställe även om det i stort sett var tömt på innehåll. :thumbsup:

Men alltid lika kul att se bilder från sådana platser. Sista bilden hade kunnat bli riktigt kuslig i svartvitt och lite spakdragningar...

10 timmar sedan, Ove555 sade:

Bra bilder! Sådana gamla fina byggnader är roligt att fotografera.

Tack :)

4 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Snyggt dokumenterat, läckert ställe även om det i stort sett var tömt på innehåll. :thumbsup:

Men alltid lika kul att se bilder från sådana platser. Sista bilden hade kunnat bli riktigt kuslig i svartvitt och lite spakdragningar...

Är inte så himla bra på svartvitt med extra spakdragning men jag kan kanske göra ett försök iaf och var man hamnar :)

1 timme sedan, sanne sade:

Lignede jo næsten mere en ungdomsklub med alle de malerier ..:-D spændende og kikke med tak for fine fotos 

Ja, jag håller med dig :)

24 minuter sedan, Rolf sade:

Dörrarnas placering var kul men jag förstår inte detta påhopp i #17 :angry2: :lol:

Det var inget påhopp:D

Vilket märkligt ställe!! Förstår verkligen inte dörrarnas placering i nr 4:ahh: Ni verkar ha gott om övergivna fabriker i Skåne! Snyggt dokumenterat som alltid. Skulle säkert göra sig kalasfint i s/v också :) 

26 minuter sedan, Mona sade:

Vilket märkligt ställe!! Förstår verkligen inte dörrarnas placering i nr 4:ahh: Ni verkar ha gott om övergivna fabriker i Skåne! Snyggt dokumenterat som alltid. Skulle säkert göra sig kalasfint i s/v också :) 

Nja, så himla många har vi nog tyvärr inte. Och dom vi har står väl alla mer eller mindre på ruinens brant :)

24 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

Häftigt ställe och fina bilder!

Ja, det var roligt att se :)

Sådana här byggnader tycker jag är sevärdheter. Och snygga till det lite på insidan skulle nog inte behöva kosta så mycket. Synd att det ska rivas.

Förfallet har nog gått för långt i detta fallet skulle jag tro. Fast vill man så kan man nog få ordning på det :)

Tycker det är en underbar interiör, och då tänker jag särskilt på bild 4, 9, 10 och 16. Hade jag varit där hade nog alla mina 3 kamerabatterier tagit slut innan jag gått därifrån.

Fina bilder Cope! som vanligt väldokumenterat:thumbsup: Trappan i bild 4 är uppenbarligen inte original, troligen har det funnits en spiraltrappa i metall som är skrotad.

Kan det vara sådana här leksaks lådor dom tillverkade? https://www.bukowskis.com/sv/lots/614389-metallbygglador-5-st-mekanik-hedbergs-verkstader-sverige-1900-talets-mitt

8 timmar sedan, Cope sade:

Är inte så himla bra på svartvitt med extra spakdragning men jag kan kanske göra ett försök iaf och var man hamnar :)

Nä det är inte alltid lätt, om det är en viss effekt man vill uppnå, mycket beroende på förutsättningarna när man tar bilden. Tog mig ändå friheten att testa, det var kul att leka lite. Vi kanske får ta ett omtag med det projektet vi hade tidigare, typ "redigera min bild" eller vad vi nu kallade det...? Eller minns jag fel...:confused0006:

Ta  gärna bort detta om du vill, jag tyckte bara som sagt var att det var kul att leka...

ALT 1

318142469_alt1.thumb.jpg.51e98f4487ae4b202047b3d12204b6a3.jpg

ALT 2

alt2.thumb.jpg.4bcde8e5501ae7050afddce6c50a52d7.jpg

Jag hittar ut själv...:blush:

2 timmar sedan, Ove555 sade:

Tycker det är en underbar interiör, och då tänker jag särskilt på bild 4, 9, 10 och 16. Hade jag varit där hade nog alla mina 3 kamerabatterier tagit slut innan jag gått därifrån.

Hehe, då är du inte rädd för att plåta en tom byggnad må jag säga :D

2 timmar sedan, Odie (Thomas) sade:

Fina bilder Cope! som vanligt väldokumenterat:thumbsup: Trappan i bild 4 är uppenbarligen inte original, troligen har det funnits en spiraltrappa i metall som är skrotad.

Kan det vara sådana här leksaks lådor dom tillverkade? https://www.bukowskis.com/sv/lots/614389-metallbygglador-5-st-mekanik-hedbergs-verkstader-sverige-1900-talets-mitt

Nä, det är den sannerligen inte. Men jag tänkte inte så mkt på hur det en gång såg ut utan jag bara fotade :)

Men det stämmer säkert med en spiraltrappa.

Ja, dom byggsatserna får jag också fram när jag googlar på ämnet :)

55 minuter sedan, Jens Nilsson sade:

Nä det är inte alltid lätt, om det är en viss effekt man vill uppnå, mycket beroende på förutsättningarna när man tar bilden. Tog mig ändå friheten att testa, det var kul att leka lite. Vi kanske får ta ett omtag med det projektet vi hade tidigare, typ "redigera min bild" eller vad vi nu kallade det...? Eller minns jag fel...:confused0006:

Ta  gärna bort detta om du vill, jag tyckte bara som sagt var att det var kul att leka...

ALT 1

318142469_alt1.thumb.jpg.51e98f4487ae4b202047b3d12204b6a3.jpg

ALT 2

alt2.thumb.jpg.4bcde8e5501ae7050afddce6c50a52d7.jpg

Jag hittar ut själv...:blush:

Haha...nä....dom får ligga kvar. Jag tycker du har tagit ut svängarna ordentligt i bild 2. Den ser ruskigt gammal ut den bilden. Snyggt jobbat i båda fallen:thumbsup:

1 hour ago, Cope said:

Hehe, då är du inte rädd för att plåta en tom byggnad må jag säga :D

Har inte fotograferat så många. Men tycker alltid det känns lite kusligt/farligt att fota gamla ödsliga hus/byggnader där jag inte varit innan eller på många år. Man vet ju inte vad som kan hända eller vad man får se. Så jag är faktiskt lite rädd för det. Och tycker jag det ser för fallfärdigt ut då vågar jag inte gå in i dem. Men det här huset skulle jag våga gå in i, men jag skulle ta det försiktigt.

1 timme sedan, Ove555 sade:

Har inte fotograferat så många. Men tycker alltid det känns lite kusligt/farligt att fota gamla ödsliga hus/byggnader där jag inte varit innan eller på många år. Man vet ju inte vad som kan hända eller vad man får se. Så jag är faktiskt lite rädd för det. Och tycker jag det ser för fallfärdigt ut då vågar jag inte gå in i dem. Men det här huset skulle jag våga gå in i, men jag skulle ta det försiktigt.

Visst kan det kännas lite kusligt ibland. Det gjorde det tex när jag skulle ner i den mörka källaren :)

Som du säger så vet man ju inte vad man ska få se och fantasin drar ju ofta igång när man går omkring där inne. Varje gång jag tex lyfter på ett kastrullock så är jag beredd på att där ligger en skalle och tittar på mig :D

Och försiktig måste man vara så man inte trillar ner i ett hål eller trampar igenom ett ruttet golv.

1 timme sedan, Mathias sade:

Väldigt fint dokumenterat!! Ja det var ytterst skum placering på dörrarna :)

Tack Mathias :)

10 timmar sedan, Cope sade:

Haha...nä....dom får ligga kvar. Jag tycker du har tagit ut svängarna ordentligt i bild 2. Den ser ruskigt gammal ut den bilden. Snyggt jobbat i båda fallen:thumbsup:

Tack, jag gjorde mitt bästa, och det säger inte mycket... Men jag får väl vara nöjd även om jag inte fick fram riktigt den bild som framträdde inne i huvudet när jag såg din bild...^_^

3 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Tack, jag gjorde mitt bästa, och det säger inte mycket... Men jag får väl vara nöjd även om jag inte fick fram riktigt den bild som framträdde inne i huvudet när jag såg din bild...^_^

Så är det nästan alltid för mig. Man får inte riktigt fram den bilden man har inne i huvudet. Och det är väl därför man håller på som man gör med återvändandet till samma platser gång efter gång :)