Jump to content
ToddeSwe

Lyckan är total! :)

Recommended Posts

Vem kan låta bli fota dessa två ... har sedan jag startade velat ha rådjur på menyn. Men dom får man ju fota på håll.

Idag är jag inte så nöjd med resultatet igen, första bilden är i 600mm och de andra i 500mm för att se om det gjorde något på skärpan. Men jag tycker det är marginellt.

Ska man vara nöjd med detta eller är jag inte framme ännu? Tyvärr ligger ISO på 2800, 2500 & 2200. SÅ det blev ju en del tvättande.

1. 600mm ISO 2800

_6100942.thumb.jpg.119c8d2fc9d7cc7b0d2e393333937845.jpg

2. 500mm ISO 2500

_6100953.thumb.jpg.b880bffa75c7905ca655302ea0f389ca.jpg

2.1

_6100953-2.thumb.jpg.14d2b8a766722b998a473166bed20058.jpg

3. 500mm ISO 2200

_6100955.thumb.jpg.d62c37d51dbc5a3048c508b4cccc867e.jpg

3.1

_6100955-2.thumb.jpg.03c846d4285fac4a65cdebf648504f25.jpg

Bara att gratulera! Svårt att säga om du är framme ännu, skärpan ser ut att finnas där i ögonen på andra och tredje bilden men bilderna är aningen mjuka vilket kan bero på dina iso inställningar. Vet inte hur bra din kamera är på att hantera lite högre iso men jag tycker inte iso 2800 är särskilt högt, kanske jag som är bortskämd. Om du vill kan du maila mig rawfilen på andra bilden så skall jag titta på den.

5 minuter sedan, Rolf sade:

Bara att gratulera! Svårt att säga om du är framme ännu, skärpan ser ut att finnas där i ögonen på andra och tredje bilden men bilderna är aningen mjuka vilket kan bero på dina iso inställningar. Vet inte hur bra din kamera är på att hantera lite högre iso men jag tycker inte iso 2800 är särskilt högt, kanske jag som är bortskämd. Om du vill kan du maila mig rawfilen på andra bilden så skall jag titta på den.

Ja jag gillar inte den softa tonen i bilderna. Jag har ändå skärpt till dom med den metoden jag fick av dej men det hjälper inte. Du ska se att det är min kamera som är för klen.

Idag när jag var vid Bokhultet i Växjö där jag träffade mannen men en Canon och Tamron 150-600 G2 som jag köpte pga av hans bild som han visade mig så kom jag på att han kanske hade en crop kamera som gör att han säkert får ut 800mm på detta objektivet.

Nu var ljuset kanske inte det bästa här men tycker ändå det är lite väl soft.

Vad menar du med att din kamera är för klen?

Nej han får inte ut 800mm. Man kan aldrig få ut mer än 600mm ur en 600mm glugg. Det han får är cropfaktorn på 1,5 som ger ett utsnitt motsvarande 900mm men objektivets brännvidd förändras aldrig oavsett vilken sensor du har.

Just nu, Rolf sade:

Vad menar du med att din kamera är för klen?

Nej han får inte ut 800mm. Man kan aldrig få ut mer än 600mm ur en 600mm glugg. Det han får är cropfaktorn på 1,5 som ger ett utsnitt motsvarande 900mm men objektivets brännvidd förändras aldrig oavsett vilken sensor du har.

Ja den är för gammal och klarar kanske inte så höga ISO, men det stämmer egentligne inte för det har inte varit några problem tidigare... Aha på så vis...

1 minute ago, ToddeSwe said:

Kolla nu på 2.1 och 3.1 dom blev bättre utan uppskärpning...

Ja det gjorde dom faktiskt!

Just now, ToddeSwe said:

Ja den är för gammal och klarar kanske inte så höga ISO, 

Hur gammal är den, min är 7 år och har 16mpx och jag drar mig inte för iso 6400 - 12800

7 minuter sedan, Rolf sade:

Du tog nog i lite för mycket där ja.

Ska laga mat sen skickar jag raw filerna till dej så får du se om du kan göra något av dom.

52 minuter sedan, Rolf sade:

Hur gammal är den, min är 7 år och har 16mpx och jag drar mig inte för iso 6400 - 12800

2013 och 24 mpx är den och jag har inte haft dessa problem tidigare.

8 minutes ago, ToddeSwe said:

Ser nu att jag hade kommit åt och ställt om till 6.3. Gör det mycket i detta fallet?

Nej, inte till det sämre. Gluggen mår ofta bra av att bländas ner lite. Eller rättare sagt skärpan mår bra av att man bländar ner lite.

Just nu, Rolf sade:

Det hänger inte på kameran, den är fullt kapabel att leverera bilder av högsta kvalitet! 

Då beror det på för liten bländare och att jag helt enkelt inte träffade rätt kanske... Synd för jag har verkligen längtat efter rådjur på sensorn.

1 minut sedan, Rolf sade:

Nej, inte till det sämre. Gluggen mår ofta bra av att bländas ner lite. Eller rättare sagt skärpan mår bra av att man bländar ner lite.

Hmmm jag då förstår jag inte varför dom blev oskarpa. Jag har 62 skott på dessa och dom jag har delat är dom jag tycker är bäst.

1 minute ago, ToddeSwe said:

Hmmm jag då förstår jag inte varför dom blev oskarpa. Jag har 62 skott på dessa och dom jag har delat är dom jag tycker är bäst.

Alla blev inte oskarpa, bara ettan. De andra har skärpan på ögonen.

Just nu, Rolf sade:

Alla blev inte oskarpa, bara ettan. De andra har skärpan på ögonen.

Ja det tycker jag ju också... men har du fått inbjudan till Dropbox så du kan hämta raw filerna?

Just nu, Odie (Thomas) sade:

Kul att du fick tillfälle att fota Rådjur, mina första bilder på hjortar blev inte så bra men med lite övning så har det blivit bättre. Bara ut och plåta. :thumbsup:

Tack men det är ju SÅ svårt att få fatt på dom där. OCH speciellt när kameran är med.

11 minuter sedan, Odie (Thomas) sade:

Att bilderna ser mjuka ut kan vara för att bakgrunden rör sig i vinden och det blir en illusion.

Ok, men jag tror jag inte är så bra på att ta bort bruset också. Hittade en video om hur man använder mask i Lr och det hjälpte till en del.