Jump to content
ToddeSwe

Husebymaden II

Recommended Posts

1 minut sedan, Rolf sade:

Skarpt och fint även här!

Tack, visste inte hur jag skulle beskära 2:an... känns lite som om det är för mkt luft mellan dom...

5 minutes ago, ToddeSwe said:

Tack, visste inte hur jag skulle beskära 2:an... känns lite som om det är för mkt luft mellan dom...

Gå dit igen och be dom flyga närmare varandra! :D

22 minuter sedan, Odie (Thomas) sade:

Fina bilder! och fint ljus fick du med, i bild två lutar nog bilden lite. :thumbsup::thumbsup:

Tack, oj jag glömde den. 😃 Såg det när jag hade laddat upp dom. 

1 timme sedan, Mathias sade:

Skönt ljus i bilderna! Ser skarpt o fint ut :)

Tack, jag passade på när solen lyste. :) Har lärt mig att det blir lite bättre då.

Bild två kan man göra mycket kul med, men just mellanrummet är nog svårt att göra. Vill man ha en "klassisk" bild så hade jag nog velat ha mer luft till vänster om den första också, mellan kanten och gåsen. 

En mer "konstnärlig" beskärning skulle vara att göra bilden smalare och hugga av fåglarna och försöka få det att se ut som att den flyger både ut och in i bilden... vet inte om det går att göra på ett bra/kul sätt men man kan ju alltid försöka :)

2 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Ettan och trean är väldigt bra tycker jag. :thumbsup: Kul att kämpar på för att lära dig och hoppas att du själv ser vilka framsteg du har gjort.

Tack Ulf, ja 2:an blev inte så bra med all luft i mellan fåglarna. Njae ... vet inte om jag ser det eller om jag bara förnekar det... men visst känner jag mig säkrare med kameran nu än förra året vid denna tiden. :) Fler bilder blir iaf keepers. :)

2 timmar sedan, Martin sade:

Bild två kan man göra mycket kul med, men just mellanrummet är nog svårt att göra. Vill man ha en "klassisk" bild så hade jag nog velat ha mer luft till vänster om den första också, mellan kanten och gåsen. 

En mer "konstnärlig" beskärning skulle vara att göra bilden smalare och hugga av fåglarna och försöka få det att se ut som att den flyger både ut och in i bilden... vet inte om det går att göra på ett bra/kul sätt men man kan ju alltid försöka :)

Jag testade först med 16:9 och om du hade sett originalet så är där inte mycket att spela med. Bilden är inte så mycket beskuren.

Hugga av? Klippa ut och klistra in? Kolla på 2.1 nu, skar om den som jag hade den först.

10 minuter sedan, Jens Nilsson sade:

Ja det var en lika fin serie fågelbilder som i den första tråden, skarpa och fina!:thumbsup:

Tack Jens!!

9 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Jag testade först med 16:9 och om du hade sett originalet så är där inte mycket att spela med. Bilden är inte så mycket beskuren.

Hugga av? Klippa ut och klistra in? Kolla på 2.1 nu, skar om den som jag hade den först.

Nej, snarare hugga av den vänstra vid halsen, och sedan beskära så att den högra börjar precis efter halsen. Jag kan visa om det är ok? 

1 minut sedan, Martin sade:

Nej, snarare hugga av den vänstra vid halsen, och sedan beskära så att den högra börjar precis efter halsen. Jag kan visa om det är ok? 

Aha! Jo men gör du det, hade varit skoj att se. 

5 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Aha! Jo men gör du det, hade varit skoj att se. 

Snabbfixat... blev inte riktigt lika effektfullt som i min tanke men tror du förstår hur jag menade. Lite utanför ramarna och inte klassiskt fågelfoto utan försöka få effekten av att samma fågel både flyger ut ur och in i fotot.

toddes.jpg.cba840c9989595290019575aaa0499e2.jpg

8 timmar sedan, Martin sade:

Snabbfixat... blev inte riktigt lika effektfullt som i min tanke men tror du förstår hur jag menade. Lite utanför ramarna och inte klassiskt fågelfoto utan försöka få effekten av att samma fågel både flyger ut ur och in i fotot.

toddes.jpg.cba840c9989595290019575aaa0499e2.jpg

Kanske det är för stort tomrum... men idén var iaf bra. Kommer kanske fler tillfällen där detta kan bli bra. 

5 timmar sedan, Mona sade:

Fina bilder och fint ljus! I nr 2 skulle jag beskurit bort den första fågeln. 

Tack Mona, ja kanske det .. var mest stolt över att få två i fokus. :)