Jump to content
Sign in to follow this  
Cope

Österlen!

Recommended Posts

Jag kuskade runt lite på Österlen dagen då jag fyllde 50. Ville upptäcka några nya platser och samtidigt passa på att besöka några gamla favoriter.

En plats jag hoppades mkt på var strandstugorna vid Haväng. Dom visade sig ligga på Sveriges aktivaste militärövningsområde. Och naturligtvis var det fullt krig när vi var där :(

Jag får återvända igen framåt sommaren. Nu vet jag iaf att informationen om när det är öppet/stängt för allmänheten finns på nätet.

1. Så nära men ändå så långt bort. Dom ligger precis bakom backen:angry2:

_8501023.jpg

2. På samma plats fanns en stenkammargrav som kom fram ur sanden efter en storm någon gång på 1800-talet om jag inte minns fel.

_8501035.jpg

3. Vidare gick färden till vårhällarna i Tobisvik. Väl på plats konstaterade jag att bilder med klippor kan jag lika gärna ta på Kullaberg. Därav så fick båten och spelet bli huvudmotiv.

_8501057.jpg

4. Samma som ovan fast s/v...

_8501057 1.jpg

5. Dom har riktigt ärliga stränder på Österlen. Synd att det aldrig blir varmt i vattnet :)

_8501047.jpg

6. Ale Stenar ville jag också upp till. Det blåste ordentligt och det kom någon skur också....

_8501085.jpg

7. Samma som ovan fast s/v...

_8501085 1.jpg

8. Hallamölla är en favorit som jag har varit vid 4 ggr om jag inte minns fel....Skånes högsta fall som faller i 5 steg och totalt 23m.

_8501098.jpg

9.

_8501106.jpg

10.

_8501107.jpg

11.

_8501109.jpg

12. Och slutligen stannade vi till vid Forsakars nedre fall...

_8501121.jpg

Det var vad jag hade att bjuda på från dessa dagarna....

Och det var inte lite godsaker du hade att bjuda på, fanns väldigt mycket ögongodis!:thumbsup: 

Gillar egentligen hela högen, men ska jag ändå dra en vinnare  så blir det bild nr 3,  och 9 och 11 på delad andra plats! Svartvitt funkar alltid, men i dessa fall så  gillar jag nog de i färg bättre av någon outgrundlig anledning... :)

Det där var en 50-årsdag i min smak, även om jag gärna skulle åka utomlands till värmen när det är dags för mig i december. Har inga planer ännu, men det där lockade mig faktiskt. Österlen har jag velat åka till nu i några år, vi har pratat om det men när semestern väl kommer så inser vi att vi har så mycket annat också som vi vill göra...

Tack, kul att du fann något som gillades :)

Åk gärna till Österlen en dag ni har lust, eller rättare sagt tid :)

Kan verkligen rekommendera det trots att det inte är någon världsmetropol. Jag vet inte vad det är men jag gillar att bara åka runt där och titta, mysa. Det är en härlig plats om man säger så :)

Tanken var annars att vi skulle till Irland med då Ann håller på att söka nya arbeten så har vi fått lägga det på is ett tag. Men dit ska vi och då är det på en fotorunda vi ska på för att fira min 50-årsdag. Har gjort en hel lista på platser som ska besökas och vissa ska besökas både dag och kvällstid :)

Fina bilder hela högen, jag utser inga vinnare men svartvit funkar ju alltid som Jens sa.

Din resa till Irland blir nog en häftig upplevelse, ser fram emot dina bilder därifrån!

4 timmar sedan, Rolf sade:

Fina bilder hela högen, jag utser inga vinnare men svartvit funkar ju alltid som Jens sa.

Din resa till Irland blir nog en häftig upplevelse, ser fram emot dina bilder därifrån!

Tack så mkt.

Ja, Irland ser jag verkligen fram emot att lägga 1 vecka i fotograferingens fotspår 🙂

1 timme sedan, ToddeSwe sade:

Har också varit där en dag med dåvarande "svärfar". Gilla dom svartvita lite extra. Så du är bara femtio?! :)

Tack 🙂

Japp...jag är rena rama pågaspolingen bland alla er gubbar😀

3 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Ja verkligen :)

😀😀

2 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Härliga bilder!

Tack så mkt🙂

22 timmar sedan, Cope sade:

Tack, kul att du fann något som gillades :)

Åk gärna till Österlen en dag ni har lust, eller rättare sagt tid :)

Kan verkligen rekommendera det trots att det inte är någon världsmetropol. Jag vet inte vad det är men jag gillar att bara åka runt där och titta, mysa. Det är en härlig plats om man säger så :)

Tanken var annars att vi skulle till Irland med då Ann håller på att söka nya arbeten så har vi fått lägga det på is ett tag. Men dit ska vi och då är det på en fotorunda vi ska på för att fira min 50-årsdag. Har gjort en hel lista på platser som ska besökas och vissa ska besökas både dag och kvällstid :)

Ja en dag ska jag åka dit, det är klart. Men oklart när...:)

Irland är vackert och väldigt mäktigt, ser fram emot dina bilder därifrån. Jag åker över dit under påsken, men hinner kanske inte fota så mycket, åtminstone inte den underbara miljön eftersom vi ska dit för ett bröllop. Men hoppas på några fototillfällen i alla fall...:)

56 minuter sedan, Jens Nilsson sade:

Ja en dag ska jag åka dit, det är klart. Men oklart när...:)

Irland är vackert och väldigt mäktigt, ser fram emot dina bilder därifrån. Jag åker över dit under påsken, men hinner kanske inte fota så mycket, åtminstone inte den underbara miljön eftersom vi ska dit för ett bröllop. Men hoppas på några fototillfällen i alla fall...:)

Just, det. Du är på Irland lite då och då. Då kan jag ju kanske få lite tips av dig på vad man kan göra? :)

Jag har en todolista som växer allt eftersom :)

Ser fram emot dina kommande bilder därifrån :)

Kanonfina bilder du har fått med dig hem! Haväng såg ju spännande ut, tråkigt att det pågick krig där 😜

Dom svartvita faller mig också i smaken! Österlen känns som en plats att besöka, har ju dottern i Lund så där finns ju ett bra ställe att utgå ifrån!!

Hur eller hur så ser det ut som du haft en fin tur :)

Tack Mathias🙂

Tycker absolut att du ska ta och åka runt på Österlen en fin sommardag. Eller varför inte 2 eller 3 dagar?🙂

Finns mycket att titta på om man gillar naturupplevelser eller bara om man vill åka omkring och mysa🙂

Snyggt! Irland och Skottland ligger ganska högt på en fotosemester vid tillfälle för egen del. Var på Irland för ett par år sedan men inte i första hand för foto men det blev såklart lite foto ändå. Där finns potential lite överallt!

Mmm...det gör det här också. Och resan till Irland kommer uteslutande gå i fotografins fotspår. Varje dag kommer att vara uppbokad på olika projekt som ska dokumenteras🙂

19 timmar sedan, Cope sade:

Just, det. Du är på Irland lite då och då. Då kan jag ju kanske få lite tips av dig på vad man kan göra? :)

Jag har en todolista som växer allt eftersom :)

Ser fram emot dina kommande bilder därifrån :)

Det finns ju väldigt mycket att se på Irland, och jag har ju mest åkt runt på sydvästra sidan runt Limerick där vi har svägerskan med familj. Och är du i de krokarna så kan jag rekommendera Cliffs of Moher, som jag vill minnas att även Martin varit till, (eller var det Mathias kanske...) men sen har vi Loop head som är ett av mina favoritställen samt Lahinge som också är väldigt fint.  Om du kommer att tillbringa ett par dagar i Dublin och vill fota nåt annat än natur så rekommenderar jag ett besök på Guinnes bryggeriet, det var trevligt. Jag hoppas men vågar väl inte hoppas för mycket att vi får en lucka nu i påsk att besöka Jamesson destilleriet, det vore kul.:)

https://www.cliffsofmoher.ie/

https://www.loophead.ie/

https://www.clare.ie/place/lahinch/

Tack för tipsen...👍

Cliffs of moher står på min todo-lista och dit ska jag mer än en gång, både i dagsljus och i kvällsljus.

Hmm...loophead tycker jag mig känna igen från mina egna efterforskningar men jag är inte säker. Så dom andra ställena ska jag kolla upp🙂👍

Jodå Jens, du minns rätt - det var jag (kanske även Mattias) som var vid Cliffs of Moher. Svårfotograferat, storslaget... ja, man skulle varit mer förberedd än jag. Vi visste inte riktigt vart vi skulle, hälsade på fruns väninna och hennes man och vi tog en heldagssightseeing med massa ställen.

Mina foton:

:

Kul att se dina bilder igen Martin👍

Det ska bli roligt att få ha liknande bilder i min egen ägo🙂

Tack Himma :)

Jag håller med. Det är en riktig pärla som jag gärna återvänder till så ofta jag kan, har tid och lust :)