Jump to content
ToddeSwe

Stor dag idag iaf 600mm stor ... MEN!!!

Recommended Posts

Hej

Så togs ett beslut i måndags om  ett begagnat Tamron 150-600mm. Fick hem detta idag och har nu provskjutit det. De första bilderna är från uteplatsen på måsarna.

Om vi säger så här, jag är inte alls imponerad av vare sig närheten eller kvaliten på bilderna. Om det beror på mig, eller om det är min gamla 24 megapixel kamera eller vädret idag vet jag inte.

NU förstår jag varför du hade converter med dej Mona. Jag körde ju med auto-ISO nu men den var inte löjligt hög ändå, haft betydligt högre ISO med 70-200 och ändå bättre kvalite.

Fråga, objektivet är ett f5-6.3, vad betyder detta egentligen, för jag kan ställa bländaren på f5-f32 som inte är dessa f5 eller f6.3. Förstår inte! :)

Jag trodde jag skulle se fjädrarna minst sagt när jag zoomade in. :)

Här kommer resultatet av min test.

1.

_6100459.thumb.jpg.f6d86daf1e24ff162ae4406b7ff2de17.jpg

2.

_6100489.thumb.jpg.80c4884736f7b86755bf39c43836b37a.jpg

3.

_6100521-2.thumb.jpg.b813d1943ca247d0d9bc94aa01a1bbcb.jpg

4.

_6100550-2.thumb.jpg.76cce78c3509781613717edc241cebc9.jpg

5.

_6100568-2.thumb.jpg.29282a9eeb0164223a2e72fe75961ada.jpg

f/5-f/6,3 betyder att objektivet har en variabel största bländare, fullt utzoomad till 150mm är största bländaren f/5, men zoomar du in till 600mm så är största bländaren f/6.3. 

Huruvida minsta bländaren som då följdaktligen är f/32 ändras känner jag inte till. Men den lär du nog aldrig behöva använda...

Tycker du fått till fina bilder med den, du lär dig garanterat att hantera den med tiden. 3 och 5 gillas lite extra!:thumbsup: 

EDIT: Har ändrat bländarbenämningen i första meningen...

Första bilden har rörelseoskärpa, du har haft för lång slutartid. Övriga bilder är bra, det blir nog inte så mycket skarpare med en sådan glugg. Möjligen om du bländar ner ett par steg men då vill det ju till att ljuset räcker till för att inte slutartiderna skall bli för långa.

Fota handhållet med brännvidder över 400mm är inte så enkelt som det kan verka, det krävs övning innan man behärskar tekniken. Med stativ eller något annat att ta stöd emot blir det genast enklare.

Jens ger en bra förklaring till vad variabel bländare är!

19 minuter sedan, Jens Nilsson sade:

f/5-f/32 betyder att objektivet har en variabel största bländare, fullt utzoomad till 150mm är största bländaren f/5, men zoomar du in till 600mm så är största bländaren f/6.3. 

Huruvida minsta bländaren som då följdaktligen är f/32 ändras känner jag inte till. Men den lär du nog aldrig behöva använda...

Tycker du fått till fina bilder med den, du lär dig garanterat att hantera den med tiden. 3 och 5 gillas lite extra!:thumbsup: 

f5 stämmer bra med din beskrivning men både på 150 och 600mm så kan jag välja f32. Betyder det att jag inte ska välja över 6.3 då?!

Jo dom är väl ok men jag hade nog byggt upp mina förväntningar något enormt här tror jag...

Ja det ska öva heeeela sommaren! :) Tack Jens!

Största bländare varierar på din glugg. f/5 vid 150mm som sjunker till f/6,3 vid 600mm Minsta bländare förblir oförändrad.

8 minuter sedan, Rolf sade:

Första bilden har rörelseoskärpa, du har haft för lång slutartid. Övriga bilder är bra, det blir nog inte så mycket skarpare med en sådan glugg. Möjligen om du bländar ner ett par steg men då vill det ju till att ljuset räcker till för att inte slutartiderna skall bli för långa.

Fota handhållet med brännvidder över 400mm är inte så enkelt som det kan verka, det krävs övning innan man behärskar tekniken. Med stativ eller något annat att ta stöd emot blir det genast enklare.

Jens ger en bra förklaring till vad variabel bländare är!

Först abilden har en slutartid på 1/2000 :) Men jag var inte riktigt med där, tyckte ändå bilden får representera mina första försök. :) Vad menar du med en sådan glugg? :) Kvaliten på Tamron?! Hade det varit ett Nikon 500 så hade den varit knivskarp eller? Visst detta är ju en struntsumma jämfört med vad ett Nikon motsvarande kostar så ordspråket man får vad man betalar för gäller gäller väl då även här. :)

Alla bilderna är 600mm så ibland har man tur och ibland måste man andas. :)

Just nu, Rolf sade:

Största bländare varierar på din glugg. f/5 vid 150mm som sjunker till f/6,3 vid 600mm Minsta bländare förblir oförändrad.

Så även vad det står i kameran så är det 6.3?!

2 minutes ago, ToddeSwe said:

Först abilden har en slutartid på 1/2000 :) Men jag var inte riktigt med där, tyckte ändå bilden får representera mina första försök. :) Vad menar du med en sådan glugg? :) Kvaliten på Tamron?! Hade det varit ett Nikon 500 så hade den varit knivskarp eller? Visst detta är ju en struntsumma jämfört med vad ett Nikon motsvarande kostar så ordspråket man får vad man betalar för gäller gäller väl då även här. :)

Alla bilderna är 600mm så ibland har man tur och ibland måste man andas. :)

Ok, då är det kanske inte rörelseoskärpa, jag tyckte det såg ut som det. Du har helt enkelt missat fokus lite eller så hann inte AF med. Du kan aldrig jämföra en sådan zoom med Nikons gluggar för över 100 000:- Klart det är skillnad.

Det är absolut inget fel på Tamrons gluggar dom är mycket bra för sitt pris. Men man får inte samma kvalitet för några tusenlappar som en glugg för för 60000:- och uppåt

1 minute ago, ToddeSwe said:

Så även vad det står i kameran så är det 6.3?!

Ja. Största bländare på 600mm är 6,3

2 minuter sedan, Rolf sade:

Ok, då är det kanske inte rörelseoskärpa, jag tyckte det såg ut som det. Du har helt enkelt missat fokus lite eller så hann inte AF med. Du kan aldrig jämföra en sådan zoom med Nikons gluggar för över 100 000:- Klart det är skillnad.

Det är absolut inget fel på Tamrons gluggar dom är mycket bra för sitt pris. Men man får inte samma kvalitet för några tusenlappar som en glugg för för 60000:- och uppåt

Ja. Största bländare på 600mm är 6,3

Ja AF är inte så snabb som på 70-200. :(  Så den är nog bara ur fokus en aning. Nej det förstår jag nu när det börjar bli större brännvidder. SÅ kastade jag 9000 i sjön ... eller går det att få vettiga bilder så småningom när man lärt sig att använda det...

Oavsett vad det står i displayen på kameran så är största bländaren 6.3 då!

Du kastade nog inte 9000:- i sjön, öva lite så skall du se, men du måste ha rimliga förväntningar också. Att det inte står f/6,3 i sökaren beror bara på att gluggen inte kan rapportera bländarvärdet korrekt, kanske går att rätta till med en uppdatering av mjukvaran men är egentligen inget att bry sig om.

17 minuter sedan, Rolf sade:

Du kastade nog inte 9000:- i sjön, öva lite så skall du se, men du måste ha rimliga förväntningar också. Att det inte står f/6,3 i sökaren beror bara på att gluggen inte kan rapportera bländarvärdet korrekt, kanske går att rätta till med en uppdatering av mjukvaran men är egentligen inget att bry sig om.

Jag har aldrig rimliga förväntningar på prylar jag köper. :) he he he så problemet ligger nog hos mig.

Mjukvaran i kamera eller objektivet?! Uppdaterade kameran nyss, har visst missat en version, men inget sades om detta... ja ja kan leva med det kanske. :)

1 minut sedan, Rolf sade:

Jag har heller inte rimliga förväntningar men så får jag också dyrt betala för det. :lol:

Mjukvaran i gluggen.

Tur Nikon slipper mig som kund, hade klagat på allt som inte var i fokus oavsett om det var mitt eller gluggens fel. :)

Ok! Ska se om jag kan fixa det hos någon... som har en tap in console.

1 minut sedan, Rolf sade:

Kolla bara så gluggen stöder docka.

Har för mig det nämndes i en video men helt klart ska jag det. Kostade ju inte så mycket. Ska se om jag får tag på en begagnad först. 

Det viktigaste är att du kommer ut och använder gluggen så skall du se att bilderna blir bättre och bättre ju mer kläm du får på det!

22 minuter sedan, Rolf sade:

Det viktigaste är att du kommer ut och använder gluggen så skall du se att bilderna blir bättre och bättre ju mer kläm du får på det!

Det är förhoppningen nu ja! :)

Aha du slog till på en Tamron iaf! Är det G2? Hoppas verkligen du ska bli nöjde med den på sikt. I början kommer du säkert att bli besviken många gånger innan du lärt dig hantera den. 600 mm är långt och kräver korta tider. Jag blir också besviken när skärpan inte sitter, men kom ihåg att alla bilder man tar är inte keepers. Inte för någon. Du skulle veta hur många jag kastat från Hornborga.... Vad jag läst någonstans så är Tamron inte helt skarp på 600mm. Gäller nog för Sigma 150-600 också. 

Jens och Rolf har redan gett en bra förklaringar på bländaren. Kan bara förtydliga lite att om du väljer f/5 så minskar den automatiskt ju mer du zoomar, men det blir aldrig mindre än f/6,3 om du inte väljer mindre själv. Prova att blända ner till f/7,1 eller f/8 för att se om det blir skarpare. 

Nu är ju allt utrett men jag förtydligar mig själv. Skrev i all hast fel i mitt svar, jag skrev fel största bländare (f/32 i stället för f/6.3) vid fullt inzoomad glugg. Jag har ändrat det nu, även om jag hade "made my point" så att säga...^_^

Jag tycker det ser bra ut. 600 mm är ändå ganska kraftig brännvidd. Ingen antiskak i hus eller objektiv? 

Även de duktigaste måste kassera massor ( se ovan) så jag tror du kommer bli nöjd bara du blir mer van vid den. Vi ser fram emot månbilder dessutom

On 2019-04-03 at 10:29 PM, Mona sade:

Aha du slog till på en Tamron iaf! Är det G2? Hoppas verkligen du ska bli nöjde med den på sikt. I början kommer du säkert att bli besviken många gånger innan du lärt dig hantera den. 600 mm är långt och kräver korta tider. Jag blir också besviken när skärpan inte sitter, men kom ihåg att alla bilder man tar är inte keepers. Inte för någon. Du skulle veta hur många jag kastat från Hornborga.... Vad jag läst någonstans så är Tamron inte helt skarp på 600mm. Gäller nog för Sigma 150-600 också. 

Jens och Rolf har redan gett en bra förklaringar på bländaren. Kan bara förtydliga lite att om du väljer f/5 så minskar den automatiskt ju mer du zoomar, men det blir aldrig mindre än f/6,3 om du inte väljer mindre själv. Prova att blända ner till f/7,1 eller f/8 för att se om det blir skarpare. 

Ja jag hade redan klickat hem den när du skrev om att Sigma var att föredra. :) Ville ju få hem det och ta en underbar bild och visa upp här innan jag talade om hur bilden togs och med vad. :)

Jo jag är van vid att inte alla bilder blir bra, men här var det hemskt lite som blev bra och jag fick skärpa till dom också. Både Sigma och Tamron har problem på 600. :(  Därför var jag ju inne lite på ett 400. Men nu är det här och jag får göra det bästa med det.

Jag fattar fortfarande inte det med bländaren. Men det trillar väl dit så småningom. :) Jag märkte att den minskar själv när jag zoomar idag. Har för mig jag testade på f9 igår...

Idag provade jag med längre slutartid så ISO inte blev så hög. Håller på att importera 218 bilder. Ska bli skoj att se hur många som går att använda.

Jo det är G2, annars hade det varit billigare  

12 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Nu är ju allt utrett men jag förtydligar mig själv. Skrev i all hast fel i mitt svar, jag skrev fel största bländare (f/32 i stället för f/6.3) vid fullt inzoomad glugg. Jag har ändrat det nu, även om jag hade "made my point" så att säga...^_^

Inget jag grunnade på :)

12 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Jag tycker det ser bra ut. 600 mm är ändå ganska kraftig brännvidd. Ingen antiskak i hus eller objektiv? 

Även de duktigaste måste kassera massor ( se ovan) så jag tror du kommer bli nöjd bara du blir mer van vid den. Vi ser fram emot månbilder dessutom

Tack Hasse, jodå  det är det men det behövs ju ingenting för att det ska bli suddigt har jag märkt idag.

Jag blev hemskt peppad av era inlägg så jag åkte ut en runda idag också och jag har fått tillbaka tilltron på objektivet. :)

Det är bara gluggarna av version G2 som stödjer dockan. Tänk på det innan du köper en sådan. Har du vägarna förbi här nere så kan du kalibrera hos mig då jag redan har dockan :)