Jump to content
Sign in to follow this  

Recommended Posts

Ett häftigt hus skall säljas nära mig. Då ägaren var konstsamlare och huset speciellt så säljs det genom Bukowski och inga öppna visningar. Dock ger alltid ( oftast) ett engagemang i hembygdsförening carte blanche för att komma och dokumentera. Inte helt lätt fota hus. Nu hade jag som mest 24 mm ( omräknat till FF) och saknade djupt mitt härliga Nikon 10-24 mm

mini_P3170572.JPG

mini_P3170587.JPG

mini_P3170589.JPG

mini_P3170606.JPG

mini_P3170608.JPG

Kul att ni fick komma in och ta er en titt. Ser ut som en riktigt mysig kåk....

Kakelugnar dyker upp relativt ofta i dom övergivna husen jag tittar in i. Kul att se dom också :)

Den blåvita är inte original då huset är från 1913. Kan vara en äkta 1700 talare eller ev senare kopia. Det coolaste är ju tornrummet med öppen spis. Den numera avlidne ägaren var en ganska känd tv personlighet (nåja). Skriver inte ut det här men dör någon av nyfikenhet kan ni pm:a   :) 

2 hours ago, Jens Nilsson said:

frånJa det var sannerligen ett häftigt hus, snyggt dokumenterat som nämnts!:thumbsup:

Förstår att du velat haft lite mer vidvinkel..:)

Bäst passa på. Kan ta 20 år innan den blir tillgänglig eller så slänger de nya ut allt. Finns en skräckexempel. En av en de orörda jättevillorna från Södertörns villastadsepoken såldes till en fastighetsmiljardär. Hon lovade att bevara det ursprungliga men allt utom den stora spisen ( den var svår att ta)  vräktes ut. När det såldes såg man på Hemnet hur kranarna blivit i guld. Allt var marmor och  glänsande metall. Nu ser huset ut som ett gigantiskt Myresjöhus även på utsidan. Trist

En kul grej angående att fotografera lägenheter och hus. En bekant är mäklare och de har haft svårt att hitta vettiga fotografer som gör som mäklarna vill och inte bara som de själv vill.

Klassiskt är ju mycket vidvinkel för att få med så mycket som möjligt av rummen. Men är det mindre rum eller lägenheter så innebär det att det blir svårare att sälja enligt min vän som är mäklare. För får den potentiella köparen intrycket av att det är mycket utrymme och stora rum eller öppna ytor när de tittar på foton (för att det är tagit med vid vidvinkel) och de sedan kommer till visning i objektet så kommer de ofelbart att uppfatta det som mindre och ofta lite mindre öppet/ljust. Och det är sällan bra ur säljsynpunkt. Å andra sidan gäller det ju att locka kunder till visningarna, så svår balans enligt honom att hitta rätt i fotodjungeln.