Jump to content
Mona

Hornborgasjöns tranor 2019

Recommended Posts

Så var årets tranresa genomförd förra helgen! Upp i ottan kl 02.15 för att hinna fram till soluppgången. Det blev en fantastisk soluppgång med rödorange himmel. Tyvärr ställde jag mig på fel plats för att få några toppenbilden på tranorna när dom kom inflygande från sjön. Platsen brukar vara bra... kanske var vindarna fel för att dom skulle komma i samma mängder och samma banor. 

Klicka upp...

1. 

_W2B8307_2048px.jpg

2.

_W2B8527_2048px.jpg

3.

_W2B8532_2048px.jpg

4.

_W2B8676_2048px.jpg

5.

_W2B8785_2048px.jpg

6.

_W2B8822_2048px.jpg

7.

_W2B8832_2048px.jpg

8.

_W2B8896_2048px.jpg

9.

_W2B9097_2048px.jpg

10.

_W2B9156_2048px.jpg

11.

_W2B9178_2048px.jpg

12. Det finns även gott om sångsvanar här.

_W2B8444_2048px.jpg

13.

_W2B8952_2048px.jpg

14. Vid Naturrummet en bit bort finns det gott om skrattmåsar.

_W2B9057_2048px.jpg

Tyvärr körde jag med TC nästan hela dagen, vilket jag i efterhand ångrade. Ville ju så gärna komma nära.. Fick radera väldigt många bilder som blev oskarpa. Hade mestadels stativ, men fick nog ändå för långa tider för 840 mm. Nu har jag lärt mig den läxan :P 

5 timmar sedan, Rolf sade:

Ettan är vacker som en tavla!

Kan bara skriva under på det, en solklar vinnare. Riktigt proffsigt ! 4:an tilltalade mig också.

Ja jag håller med alla gubbar innan, dom vet vad dom talar om...!:thumbsup: Superfina bilder rakt igenom hela serien. Har lite svårt att placera favoriter i någon ordning men ettan sticker ut som sagt lite extra, även om detaljerna är grymma i många andra bilder.:)

I rest my case! :) Grymma bilder Mona, NU förstår jag vad Himma menade med att man inte ska fota fåglar uppifrån. :) Vilken skillnad när man är på deras nivå! Förlåt Himma! :)

Sen måste jag fråga, räckte inte ditt 600mm till här? Eller varför behövde du converter?

Tack så hjärtligt alla fotovänner :) 

3 timmar sedan, ToddeSwe sade:

I rest my case! :) Grymma bilder Mona, NU förstår jag vad Himma menade med att man inte ska fota fåglar uppifrån. :) Vilken skillnad när man är på deras nivå! Förlåt Himma! :)

Sen måste jag fråga, räckte inte ditt 600mm till här? Eller varför behövde du converter?

Vet inte var Himma har skrivit det, men jag håller med honom till 100%! Att gå ner i nivå ger alltid bäst bild. En bra regel med många motiv. Problemet kan ibland vara att ta sig upp... :lol:

Om man ville komma så här nära så räckte inte 600. Alla här är beskurna mer eller mindre. Man kan aldrig få för mycket brännvidd :lol:

17 timmar sedan, Mona sade:

Tack så hjärtligt alla fotovänner :) 

Vet inte var Himma har skrivit det, men jag håller med honom till 100%! Att gå ner i nivå ger alltid bäst bild. En bra regel med många motiv. Problemet kan ibland vara att ta sig upp... :lol:

Om man ville komma så här nära så räckte inte 600. Alla här är beskurna mer eller mindre. Man kan aldrig få för mycket brännvidd :lol:

Jo när jag fotade gässen i Växjö så var jag inte i nivå med dom, och han hade synpunkter på det. NU förstår jag hur mycket bättre det blir. :)

Ja mina knä är inte att leka med, känner mig som 80 när jag ska upp. :(

Det var som fan, vad har proffsen där uppe för objektiv då?

5 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Det var som fan, vad har proffsen där uppe för objektiv då?

Tror nog att proffsen också får croppa en hel del :P 

12 minuter sedan, Mona sade:

Tror nog att proffsen också får croppa en hel del :P 

Det är så?! Ok!  :) Eh jag brukar inte ha några åsikter alls om dina bilder men den du delade på fb nyss, kan man få mer av fåglarna undertill eller inga alls? Tycker halva fåglar förstör en så bra bild... eller ... :)

1 timme sedan, ToddeSwe sade:

Det är så?! Ok!  :) Eh jag brukar inte ha några åsikter alls om dina bilder men den du delade på fb nyss, kan man få mer av fåglarna undertill eller inga alls? Tycker halva fåglar förstör en så bra bild... eller ... :)

Jag blir bara glad om du har åsikter! Tyvärr fanns inte mer att ge av tranorna på marken, men ville ändå inte skära bort dom för att jag ville ha perspektivet. Bara ett fågelsträck känns inte så kul.  Rätt eller fel, ingen aning!

Här kommer bilden vi pratar om!

_W2B8550_2048px.jpg

On 4/1/2019 at 6:45 PM, ToddeSwe sade:

Du är förlåten. :D