Jump to content
ToddeSwe

Bokhultet idag

Recommended Posts

11 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Snyggt fångat trots den relativt korta brännvidden!:thumbsup:

Tack Jens, ja jag tror jag missuppfattade någon här på forumet som skrev att det är vidöppet som gäller vid fågelfoto. Men då har jag 2.8 på mitt 70-200, dom stora objektiven ligger ju på 4.5 eller 5 som största bländare. Men jag fick tips nu av Mona som gått kursen. Runt f9-f11 så blir det bättre djup. :) Så det försökte jag testa igår när hanen stod och vaktade hela tiden. Men det går väl fler tåg...

1 timme sedan, ToddeSwe sade:

Tack Jens, ja jag tror jag missuppfattade någon här på forumet som skrev att det är vidöppet som gäller vid fågelfoto. Men då har jag 2.8 på mitt 70-200, dom stora objektiven ligger ju på 4.5 eller 5 som största bländare. Men jag fick tips nu av Mona som gått kursen. Runt f9-f11 så blir det bättre djup. :) Så det försökte jag testa igår när hanen stod och vaktade hela tiden. Men det går väl fler tåg...

Ja skärpedjupet blir ju bättre med lite mindre bländare förstås, men det kräver ju bra ljus och kanske höga ISO:n också eftersom slutartiden blir längre då.  Fullt vidöppet funkar kanske bättre på småfåglar och när ljuset inte räcker till. I de fall jag får för mig att fota fåglar så blir det fullt öppet som regel på min 300:a, men den är ju bara en f/4 men det funkar oftast rätt bra för min del. Det blir inte så ofta som sagt...:)

Trevliga fågelbilder där 1 & 3 har bra skärpa. De är bra exponerade också, förutom möjligen sista bilden. 

När det gäller längre brännvidder finns det som jag ser det några bra zoomar att välja på just nu från både Sigma och Tamron. Original utesluter jag pga priset... Här finns också olika prisnivåer, men ändå ganska likvärdiga i kvaliteten. Själv valde jag ju Sigma 60-600 som jag fick nys på av en ren slump när jag var på väg att köpa Sigma 150-600 sport. 60-600 kom i oktober 2018 och har bara fått bra reviews vad jag sett. Jag har aldrig tidigare varit intresserad av så långt zoomspann då dom varit ganska kassa i kvaliteten tidigare, men det har skett en positiv utveckling här. Efter att ha läst många reviews och sett klipp på tuben så tror jag nog att Sigmas är strået vassare än Tamron. Tror även Cyberphoto skrev om det. Min personliga bedömning är rankningen:

1. Sigma 60-600 sport

2. Sigma 150-600 sport

3. Sigma 150-600 Contemporary

4. Tamron 150-600

Vilken man väljer får väl som vanligt plånboken bestämma!

55 minuter sedan, Mona sade:

Trevliga fågelbilder där 1 & 3 har bra skärpa. De är bra exponerade också, förutom möjligen sista bilden. 

När det gäller längre brännvidder finns det som jag ser det några bra zoomar att välja på just nu från både Sigma och Tamron. Original utesluter jag pga priset... Här finns också olika prisnivåer, men ändå ganska likvärdiga i kvaliteten. Själv valde jag ju Sigma 60-600 som jag fick nys på av en ren slump när jag var på väg att köpa Sigma 150-600 sport. 60-600 kom i oktober 2018 och har bara fått bra reviews vad jag sett. Jag har aldrig tidigare varit intresserad av så långt zoomspann då dom varit ganska kassa i kvaliteten tidigare, men det har skett en positiv utveckling här. Efter att ha läst många reviews och sett klipp på tuben så tror jag nog att Sigmas är strået vassare än Tamron. Tror även Cyberphoto skrev om det. Min personliga bedömning är rankningen:

1. Sigma 60-600 sport

2. Sigma 150-600 sport

3. Sigma 150-600 Contemporary

4. Tamron 150-600

Vilken man väljer får väl som vanligt plånboken bestämma!

Tack Mona, den sista är väl egentligen inget att visa upp men var ändå lite stolt över att den blev så bra på så långt håll med ett 200. :)

Du har rätt, plånboken styr ju våra liv helt och hållet. :)

Har sett en del reviews också kanske inte samma då för Tamron G2 får mycket bra betyg även mot dom där Sigma gluggarna du nämner som f.ö också är mycket dyrare. :)