Jump to content
ToddeSwe

Bokhultet idag

Recommended Posts

Lovade mig själv att inte sitta inne och glo när jag ofrivilligt gick ner till 80% arbetstid, dvs lediga fredagar tills jag hittat något att jobba med.

Här kommer resultatet och jag har nu kommit till insikt med att jag inte ska ha under 500mm när jag nu köper ett nytt tele.

Träffade på en man som hade Tamrons senaste G2 600mm och vi språkade en hel del och han visade mig hur han kunde zooma in på fåglar som bara var en prick på ytan.

De två sista är hemskt mycket beskurna så kvaliten är inte så värst bra. Men som sagt 200 är i minsta laget här.

1.

_6100083.thumb.jpg.594afee2f236cc9eff4dd835464a552e.jpg

2. fel fågel i fokus men tyckte om den ändå. :)

_6100087.thumb.jpg.a6b572f1173e4108782c98adcba8874a.jpg

3.

_6100100.thumb.jpg.73a5da0caf76540678352907e861c3e6.jpg

4.

_6100112.thumb.jpg.05def64351eb883b8da653b5d63e5a7b.jpg

Fina bilder....

Tamrons 150-600 G2 är nog inte helt fel om man vill ha en längre brännvidd.

Snyggt Todde, välexponerat. 
Håller med Cope om du absolut skall ha en zoom, eller Sigmas nya 60-600 den är ruskigt skarp.

1 timme sedan, Cope sade:

Fina bilder....

Tamrons 150-600 G2 är nog inte helt fel om man vill ha en längre brännvidd.

Tack Conny, jo den hade inte varit fel. :) Får vänta lite så den kommer ut begagnad.

41 minuter sedan, Rolf sade:

Snyggt Todde, välexponerat. 
Håller med Cope om du absolut skall ha en zoom, eller Sigmas nya 60-600 den är ruskigt skarp.

Tack Rolf, tror jag håller mig till Tamron G2 för är den lika bra som 70-200 så är jag nöjd. :)

42 minutes ago, ToddeSwe said:

Tack Conny, jo den hade inte varit fel. :) Får vänta lite så den kommer ut begagnad.

Tack Rolf, tror jag håller mig till Tamron G2 för är den lika bra som 70-200 så är jag nöjd. :)

Du skall nog inte räkna med att den är lika vass i skärpan som din 70-200.

2 minuter sedan, Rolf sade:

Du skall nog inte räkna med att den är lika vass i skärpan som din 70-200.

Kanske ska ner på ett 400 då ... för dom är väl skarpare?

Njaee... Inte per automatik men en tumregel är ju större zoomomfång ju sämre skärpa, särskilt på de längre brännvidderna, dessutom är 400 mm väl kort för fågel även om det går.
Nu har ju Cyber gett den guldmedalj så den är garanterat inte dålig, läs själv om du inte redan gjort det. https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv-tillbehor/objektiv/sp-150-600-5-6-3-di-vc-usd-g2-till-nikon-f_2

Just nu, Rolf sade:

Njaee... Inte per automatik men en tumregel är ju större zoomomfång ju sämre skärpa, särskilt på de längre brännvidderna, dessutom är 400 mm väl kort för fågel även om det går.
Nu har ju Cyber gett den guldmedalj så den är garanterat inte dålig, läs själv om du inte redan gjort det. https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv-tillbehor/objektiv/sp-150-600-5-6-3-di-vc-usd-g2-till-nikon-f_2

Tänker som så att när man nu ändå inte har så man kan köpa dom dyra proffs objektiven så kanske man ska skippa 600. Men jo jag har läst om G2 600 från Tamron och den får bra betyg. Och fler än Cyberphoto tycker så. Men jag får ju vänta ett år innan den sjunker i pris. :)

Fina bilder även om du beskurit dem hårt:thumbsup:, det finns många alternativ till 600mm och för och nackdelar med det mesta man får bestämma sig för en väg att gå.

2 minuter sedan, Rolf sade:

Dom har en begagnad med 6 mån. garanti för 9990:-

SER DET! :):(

1 minut sedan, Odie (Thomas) sade:

Fina bilder även om du beskurit dem hårt:thumbsup:, det finns många alternativ till 600mm och för och nackdelar med det mesta man får bestämma sig för en väg att gå.

Tack! Vilka vägar är det?

40 minuter sedan, Odie (Thomas) sade:

Ett 300mm f2/8 med 2x konverter, 500mm, 150-600mm ,60-600mm  som du ser finns det en del att välja och många fler och det mesta finns begagnat. :)

Ok du menar så 😃 ett 300 med konverter blir ungefär detsamma som ett 500 kan jag tänka mig. Fast det kan ju bli billigare. Frågan är ska konvertern vara av samma märke som kamera eller objektiv?

Håller ständig koll på begagnatmarknaden. Så det blir bara att vänta på det rätta. 

300 med 2x konverter blir 600. Det är nog bra om konverter och glugg av samma fabrikat även om olika säkert funkar också. Kenko är en mycket bra konverter till bra pris, jag hade en sådan innan jag köpte nikons.

1 timme sedan, Rolf sade:

300 med 2x konverter blir 600. Det är nog bra om konverter och glugg av samma fabrikat även om olika säkert funkar också. Kenko är en mycket bra konverter till bra pris, jag hade en sådan innan jag köpte nikons.

Jo jag är med där. :) Ja ja vi får se vad som händer och sker.

Tycker du har lyckats riktigt bra även med beskärningen. Om man skall köpa ett 600 objektiv så får man verkligen ha ett stort intresse för fotografering på avstånd. 

45 minuter sedan, Whynot sade:

Tycker du har lyckats riktigt bra även med beskärningen. Om man skall köpa ett 600 objektiv så får man verkligen ha ett stort intresse för fotografering på avstånd. 

Tack Whynot! 

Ja som jag känner nu så tror jag det skulle höja kvalitén på mina bilder av fåglar. Man kan ju även få tag på rådjur och andra lättskrämda varelser med ett 600. 😃

12 hours ago, ToddeSwe said:

Tack Whynot! 

Ja som jag känner nu så tror jag det skulle höja kvalitén på mina bilder av fåglar. Man kan ju även få tag på rådjur och andra lättskrämda varelser med ett 600. 😃

Problemet är att du måste ändå komma nära för att få fin kvalitet på bilderna, så gömsle eller annat är ett måste ändå, men bilderna blir så mycket bättre:D ps. det finns ingen genväg tyvärr. :(

1 timme sedan, Odie (Thomas) sade:

Problemet är att du måste ändå komma nära för att få fin kvalitet på bilderna, så gömsle eller annat är ett måste ändå, men bilderna blir så mycket bättre:D ps. det finns ingen genväg tyvärr. :(

Jasså?! :( Ja ja först ett objektiv sen tar vi det andra.