Jump to content
Sign in to follow this  
Odie (Thomas)

Tranor vid Pulken 2019

Recommended Posts

I tisdags morse bar det iväg till Pulken som ligger vid Yngsjö i Skåne, det har blivit lite av en b&b för Tranor när de kommer in från Tyskland.

1. I Gryningsljuset

DSC_0634_1200.thumb.jpg.84d59f8c6f162ab2c94659b77267c105.jpg

2. Dessa två hade bråttom.

DSC_0856_1200.thumb.jpg.242b17f08da970cbcd83e376d596c657.jpg

3.

DSC_0903_1200.thumb.jpg.56c73ade1b3d57e1a4c1b91440857ea5.jpg

4. Trumpet fanfar.

DSC_1013_1200.thumb.jpg.cdf2852756d4500cab311e26500932d4.jpg

5. En Trea Skåne!

DSC_1021_1200.thumb.jpg.d21c4ca3a029f0e65a6ed9e7b7f59f18.jpg

6.

DSC_1029_1200.thumb.jpg.56af20eaa391c4b01f5e5cedf6c5a804.jpg

7.

DSC_1142_1200.thumb.jpg.5cf93adb4b8eff8f8bcd12b907a97018.jpg

8. Och lite "Let´s dance" bilder.

DSC_1196_1200.thumb.jpg.3fdd0b74d859c406cd73bde448fce39e.jpg

9.

DSC_1199_1200.thumb.jpg.ba36339e18236bb22add4a19aa89f974.jpg

10.

DSC_1204_1200.thumb.jpg.e2c5dbadc9a88e39f4031c93b4ff4fcb.jpg

11.

DSC_1208_1200.thumb.jpg.26ee1d0db8b442fe6bbe56b71e77b706.jpg

12.

DSC_1210_1200.thumb.jpg.5d7e763a3ebaac514017d023695e1878.jpg

52 minutes ago, Rolf said:

Vilken upplevelse, fint fotat som alltid!

1 minute ago, lillepv said:

Grattis till tolv fina tranbilder.😊

Tack Rolf och lillepv kul att dom gillades. :)

Häftigt! Inte haft så mycket koll på Pulken, tänkt att det låg längre bort men det är kanske ett ställe man skulle ta sig en titt på vid tillfälle. Flera bra foto men ettan vinner, riktigt snyggt!

Man skulle kunna tro att det är flera foto på samma trana ihopslagna för att få flygrutten! :) 

8 minutes ago, Martin said:

Häftigt! Inte haft så mycket koll på Pulken, tänkt att det låg längre bort men det är kanske ett ställe man skulle ta sig en titt på vid tillfälle. Flera bra foto men ettan vinner, riktigt snyggt!

Man skulle kunna tro att det är flera foto på samma trana ihopslagna för att få flygrutten! :) 

Tack Martin! :) läste detta på Kommunens sida om Pulken.

Tranvärdar vid Pulken

När det är många tranor vid Pulken finns tranvärdar på plats för att visa i kikare och svara på frågor. Väder och vind avgör hur transäsongen blir, men preliminära dagar med tranvärdar är 24 mars-7 april.  Söndagen den 24 mars kl 15-17 firar vi trandagen med att bjuda på fika.  Ett besök vid Pulken är roligt för hela familjen!

Korvgrillning och fika: Yngsjö IF grillar korv och säljer fika. Läs på Yngsjö IFs hemsida vilka tider de finns på plats.

7 timmar sedan, Odie (Thomas) sade:

Tack Martin! :) läste detta på Kommunens sida om Pulken.

Tranvärdar vid Pulken

När det är många tranor vid Pulken finns tranvärdar på plats för att visa i kikare och svara på frågor. Väder och vind avgör hur transäsongen blir, men preliminära dagar med tranvärdar är 24 mars-7 april.  Söndagen den 24 mars kl 15-17 firar vi trandagen med att bjuda på fika.  Ett besök vid Pulken är roligt för hela familjen!

Korvgrillning och fika: Yngsjö IF grillar korv och säljer fika. Läs på Yngsjö IFs hemsida vilka tider de finns på plats.

Kanon! Nu skall vi bara bli friska i familjen så skall vi se vad vi hittar på! Tack för infon!

20 hours ago, Whynot said:

Vilka fina foton och vilken upplevelse

19 hours ago, ToddeSwe said:

Instämmer med föregående talare. Nu tror jag att jag har sett en trandans...?!

Tack Eddie och Todde det är alltid kul att se Tranorna dansa, mycket mer underhållande än Let´s Dance :P

3 timmar sedan, Odie (Thomas) sade:

Tack Cope! synd du inte var med.:D

Hehe...nja...det tror jag inte det var😀

Men jag skulle möjligtvis kunnat klämt en bagge eller två😳

20 hours ago, Cope said:

Hehe...nja...det tror jag inte det var😀

Men jag skulle möjligtvis kunnat klämt en bagge eller två😳

Ja mat går ju alltid hem, på söndag är det grillning då kan du köpa grillad korv och kaffe. :D

18 hours ago, Ulf Ekström a.k.a Himma said:

Superhärliga bilder. :thumbsup: Jag borde nog skämmas lite som aldrig har varit vid Pulken. Det måste bli ändring på det.

Tack Himma! I morse var det ca 3000 tranor och det ökar för varje dag bäst är när matningen kommit i gång för då drar de inte vidare direkt på morgonen. :)

7 hours ago, gerard ohman said:

Stabbiga fåglar.lite strutsfeeling. 

Som om jag vet nåt om strutsar. Eller tranor, heh...

Tjusiga bilder !

Visst påminner de om Strutsen med sina burriga stjärtfjädrar och långa ben.

Tack för din fina kommentar. :)

On 2019-03-21 at 10:02 PM, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Superhärliga bilder. :thumbsup: Jag borde nog skämmas lite som aldrig har varit vid Pulken. Det måste bli ändring på det.

Då är vi två som kan skämmas... har inte riktigt fattat att det är inom så pass rimligt avstånd som det ändå är... :)

Jag är så jävla tråkig (och självkritisk, vilket kanske återspeglas i mina kommentarer (?)), att jag bara kan säga att 1:an är en solklar vinnare, så vackert, upp på väggen !

5:an är inte dålig den heller. 

Måste säga att jag blev lite glad av att se 3:an nu med erfarenheten jag har med mitt 600. Du får inte heller alla i fokus. :)

Den enda sanna glädjen säger dom är skadeglädjen ... :) Fast jag vet inte det... he he he men det hjälper ju att veta detta.

17 hours ago, Mr.T said:

Jag är så jävla tråkig (och självkritisk, vilket kanske återspeglas i mina kommentarer (?)), att jag bara kan säga att 1:an är en solklar vinnare, så vackert, upp på väggen !

5:an är inte dålig den heller. 

Tack för de fina orden! :)

7 hours ago, ToddeSwe said:

Måste säga att jag blev lite glad av att se 3:an nu med erfarenheten jag har med mitt 600. Du får inte heller alla i fokus. :)

Den enda sanna glädjen säger dom är skadeglädjen ... :) Fast jag vet inte det... he he he men det hjälper ju att veta detta.

Ljuset är inte det bästa i gryningen så snabba tider, ner bländat eller lågt Iso är inte optimalt bilden är tagen med  1/500 sec och Iso560 och beskuren

För att få alla i fokus måste de befinna sig på samma fokus plan/skärpedjup och hålla sig så stilla att slutartiden räcker till.:)

1 minut sedan, Odie (Thomas) sade:

Ljuset är inte det bästa i gryningen så snabba tider, ner bländat eller lågt Iso är inte optimalt bilden är tagen med  1/500 sec och Iso560 och beskuren

För att få alla i fokus måste de befinna sig på samma fokus plan/skärpedjup och hålla sig så stilla att slutartiden räcker till.:)

Jo det är en jäkla massa kompromisser hela tiden.

Var ute nyss och blev så besviken igen på nya gluggen. Inte jo EN bild av säkert 100 som gick att använda. Var ute vid en liten sjö och fotade några fåglar ca 50 meter bort men inget blev bra. Kommer ju inte nära nog även med 600. Så hittade jag en lite fågel på stammen till en björk, 25 skott och INGET i fokus på den. Man ser grenarna vid sidan om är i superfokus. :)

2 minutes ago, ToddeSwe said:

Jo det är en jäkla massa kompromisser hela tiden.

Var ute nyss och blev så besviken igen på nya gluggen. Inte jo EN bild av säkert 100 som gick att använda. Var ute vid en liten sjö och fotade några fåglar ca 50 meter bort men inget blev bra. Kommer ju inte nära nog även med 600. Så hittade jag en lite fågel på stammen till en björk, 25 skott och INGET i fokus på den. Man ser grenarna vid sidan om är i superfokus. :)

Det kan vara så att gluggen har bak eller fram fokus problem men tror nog att det beror på fotografen, ANVÄND STATIV det är mitt bästa tips och försök komma nära eller låt motivet komma till dig.:)