Jump to content

Recommended Posts

39 minuter sedan, Cope sade:

Du bara roar dig när en annan för slita för brödfödan😀

Fin bild som gillas👍

Jag försöker men får inte det som jag vill. 

Tack iaf Conny! 

Vad jobbar du med?

20 minuter sedan, Rolf sade:

Snyggt Todde men jag hade önskat lite längre skärpedjup så hela chipset kom i skärpa.

Tack Rolf, jo det var liksom ambitionen. Men det var svårt med makrot. Kanske ska testa med tele objektivet imorgon istället. 

Jäkla svårt med att få saker jag vill fota i fokus när det är så här nära. 

Vad är egentligen hemligheten här?

Är det bara stacka som gäller verkligen?

Hemligheten är liten bländare, ju mindre desto bättre och räcker inte det så är det stackning som gäller.

37 minuter sedan, Rolf sade:

Hemligheten är liten bländare, ju mindre desto bättre och räcker inte det så är det stackning som gäller.

Då testat jag det imorgon. 

Kunde inte vänta :)

21 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Jag försöker men får inte det som jag vill. 

Tack iaf Conny! 

Vad jobbar du med?

Järnsvampstillverkning...🙂

Nä, det känner jag tyvärr inte till🙂

Vi gjuter inte utan vi typ bränner ihop järnmalm så att det blir järnsvamp, enkelt förklarat🙂

Just nu, Cope sade:

Nä, det känner jag tyvärr inte till🙂

Vi gjuter inte utan vi typ bränner ihop järnmalm så att det blir järnsvamp, enkelt förklarat🙂

Aha ok då får jag läsa vidare på Googlingen. :)

Nä, vi reducerar järnmalm till järnsvamp. Alltså bränner ihop malm så att det blir till poröst järn. Som därefter mals till järnpulver🙂

4 minuter sedan, Cope sade:

Nä, vi reducerar järnmalm till järnsvamp. Alltså bränner ihop malm så att det blir till poröst järn. Som därefter mals till järnpulver🙂

Då har vi rett ut detta. 😃

On 2019-03-17 at 6:04 AM, Rolf sade:

ju mindre desto bättre.

App, app, app Rolf, nu är du ute på hal is. Mindre bländare ökar skäpedjupet, så långt är jag beredd att hålla med dig, men "ju mindre bländare, desto bättre" är sanning med modifikation,  då det uppstår oskärpa på grund  av  diffraktion när bländaren blir för liten, d v s mindre än f/16 och däröver.

T o m f/11 kan börja ge upphov till diffraktion, även om det kanske inte märks så tydligt.

Sanningen är väl den, att de flesta objektiv har sin optiska optimala  prestanda i spannet mellan f/4-f8, men det är väl naturligtvis individuellt. Ofta sägs det att de flesta objektiv presterar bäst i detta spann, där kanske f/5,6-f/8 är de allra bästa bländartalen ur optisk prestanda. 

Vad det gäller diffraktion är det svårt att komma runt det (på mindre bländaröppningar), då fysikens lagar knappast låter sig styras av människans vilja.

3 minutes ago, Mr.T said:

App, app, app Rolf, nu är du ute på hal is. Mindre bländare ökar skäpedjupet, så långt är jag beredd att hålla med dig, men "ju mindre bländare, desto bättre" är sanning med modifikation,  då det uppstår oskärpa på grund  av  diffraktion när bländaren blir för liten, d v s mindre än f/16 och däröver.

T o m f/11 kan börja ge upphov till diffraktion, även om det kanske inte märks så tydligt.

Sanningen är väl den, att de flesta objektiv har sin optiska optimala  prestanda i spannet mellan f/4-f8, men det är väl naturligtvis individuellt. Ofta sägs det att de flesta objektiv presterar bäst i detta spann, där kanske f/5,6-f/8 är de allra bästa bländartalen ur optisk prestanda. 

Vad det gäller diffraktion är det svårt att komma runt det (på mindre bländaröppningar), då fysikens lagar knappast låter sig styras av människans vilja.

Skulle naturligtvis uttryck mig mer specifikt. Ju mindre bländare desto större skärpedjup. Ditt utlägg här är förvisso helt korrekt men tror jag rejäl överkurs i sammanhanget.

On 2019-03-18 at 6:35 AM, Rolf sade:

Ju mindre bländare desto större skärpedjup.

Håller med !

On 2019-03-18 at 6:35 AM, Rolf sade:

Ditt utlägg här är förvisso helt korrekt men tror jag rejäl överkurs i sammanhanget.

Ber om ursäkt om jag uppfattas som en petimeter, men å andra sidan får jag ju faktiskt bekräftelse på att jag lärt mig nånting. 

Nu skall jag också "bara" lära mig att hitta intressanta motiv, men det är väl som att be en blind att se.

Befinner mig f n i Kyoto och och har än så länge inte tagit en enda bild, inte ens med mobilen.  Kanske skulle jag syssla med något mindre krävande än fotografering 😕.

Nåja, jag skall ju vara här i nästan två veckor till, så något skall väl fastna på sensorn, kan jag tycka.

Slut OT.