Jump to content
Mona

Plastic fantastic!

Recommended Posts

Mycket bra bilder.  Jag vill lära mig mer om bildkomposition samt prova att fotografera efter det. Tycker det ser ut som de här bilderna följer flera kompositionella regler. 

Tackar så mycket! Kul att ni gillar dem! Det är väl ingen glugg att ha som standard, men kul ibland till vissa motiv. Det står på att den har f/8, men såg ett youtube-klick att den har motsvarande f/22, och det tror jag är närmare sanningen. Man kan hacka den och ta bort plastbrickan med hålen för att få en större bländare. Kanske jag gör det. Runt själva bländaröppningen (pinnhålet) så är det flera små mindre hål runtom. Det är dom hålen som gör fläckarna runt vinjetteringen. På just dessa bilderna tycker jag det var en fin effekt med dom mindre hålen, men vet inte riktigt än hur det blir på andra motiv.

Conny, jag fick inga avgifter alls! Paketet var märk "gift".

Ove, det finns massor att läsa om komposition, och det är bra att känna till reglerna, och när man kan dom så bryter man mot dom :lol: 

30 minuter sedan, Mona sade:

Conny, jag fick inga avgifter alls! Paketet var märk "gift".

Låter toppen :)

Är det en sån här fast med Canonfattning du har?

https://www.ebay.com/itm/USD-BRAND-NEW-HOLGA-Lens-HL-N-for-Nikon-DSLR-SLR-Film-Camera-BLACK/362023898982?epid=112206656&hash=item544a4e4f66:g:Wa8AAOSwOMdZVVOA&frcectupt=true

18 hours ago, Mona said:

Ove, det finns massor att läsa om komposition, och det är bra att känna till reglerna, och när man kan dom så bryter man mot dom :lol: 

Ja det finns mycket att lära om komposition och det verkar inte vara så lätt heller. Men vill försöka lära mig lite och kanske skriva/visa självtagna bilder om det i en tråd här sen.

Det blev ju riktigt bra med Holgalisen!! Tycker du hittat passande motiv också! Ibland är det kul att leka lite med fotografering och inte bry sig om att det blir lite oskarpt och defekter här och där :)

On 2019-03-14 at 6:33 PM, Mathias sade:

Det blev ju riktigt bra med Holgalisen!! Tycker du hittat passande motiv också! Ibland är det kul att leka lite med fotografering och inte bry sig om att det blir lite oskarpt och defekter här och där :)

Tack Mathias! Ja, att leka fram bilder och gå utanför boxen är verkligen givande och kul! Det jag inte är så förtjust i med denna gluggen är den hårda vinjetteringen.

20 hours ago, Mona said:

Tack Mathias! Ja, att leka fram bilder och gå utanför boxen är verkligen givande och kul! Det jag inte är så förtjust i med denna gluggen är den hårda vinjetteringen.

Nej den var kanske i häftigaste laget! Vinjetteringen är inte alls lika märkbar på min analoga Holga. (Har inte hittat min Holgalins som jag hade till Nikonkameran, men jag letar vidare i gömmorna!!)

1 timme sedan, Mathias sade:

Nej den var kanske i häftigaste laget! Vinjetteringen är inte alls lika märkbar på min analoga Holga. (Har inte hittat min Holgalins som jag hade till Nikonkameran, men jag letar vidare i gömmorna!!)

Jag har ju sett många bilder med Holga, men inte många har så kraftig vinjettering. Iaf inte så mörk.