Jump to content
ToddeSwe

Rubiks

Recommended Posts

Jäklar vad du jobbar på. Ingen ska klandra dig för att ta det lugnt iaf😀

Och i vanlig ordning är det kalasfina produktbilder du visar upp👍👍

19 minuter sedan, Cope sade:

Jäklar vad du jobbar på. Ingen ska klandra dig för att ta det lugnt iaf😀

Och i vanlig ordning är det kalasfina produktbilder du visar upp👍👍

Tack Conny, VAB idag så jag blev uttråkad. Och det är fortfarande lika kul varenda gång jag får trycka av som det var för 2 år sedan. 

1 timme sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Produktbilder behärskar du bra minsann. Vinnare är ettan i mina ögon. I den andra bilden tycker jag att speglingen syns för mycket.

Tack Ulf!

Kollar man länge på tvåan så vet man inte var den riktiga börjar och slutar. Tyckte det blev lite synvilla över den. 

Färggrann och fin bild. Men jag tycker alltid det är värdefullt med lite information hur en bild är tagen som t ex ljussättning bländare slutartid. Och tar man sådana här bilder kan det väl vara bra att använda gråkort också för vitbalansen.

1 timme sedan, Ove555 sade:

Tack Ove

Jag trodde jag hade löst exif problemet, här kommer infon: 200mm f2.8 1/100 ISO 720

Jag är dålig på att skriva ut hur bilden är tagen och kommer nog att fortsätta med det... men alla mina stilleben är tagna med 2 softboxar bordsmodell.

Inget gråkort här, tog vitbalansen från den svarta bakgrunden.

Är det något fel på färgerna?

Tack för det Todde! Har ett exifprogram som heter PhotoMe. Men ser bara exifinformationen om jag öppnar en fil från en mapp på datorn i det programmet . Tror nästan alla lägger ut bilder som du utan att upplysa om hur de är tagna, men iofs brukar du ju upplysa en del om hur du har tagit och redigerat dina bilder och det tycker jag är bra.

Och jag är sådan att ser jag en bra bild (och ibland även en dålig bild) så är jag intresserad av att veta i alla fall en del av hur den är tagen och redigerad, för vill jag ta en liknande bild själv som ser bra ut så blir det enklare för mig att veta hur jag ska ska gå till väga för ett få ett bra resultat. 

Tycker 1an är lite mer gulaktig i färgen än 2an. 

2 timmar sedan, Ove555 sade:

Tack för det Todde! Har ett exifprogram som heter PhotoMe. Men ser bara exifinformationen om jag öppnar en fil från en mapp på datorn i det programmet . Tror nästan alla lägger ut bilder som du utan att upplysa om hur de är tagna, men iofs brukar du ju upplysa en del om hur du har tagit och redigerat dina bilder och det tycker jag är bra.

Och jag är sådan att ser jag en bra bild (och ibland även en dålig bild) så är jag intresserad av att veta i alla fall en del av hur den är tagen och redigerad, för vill jag ta en liknande bild själv som ser bra ut så blir det enklare för mig att veta hur jag ska ska gå till väga för ett få ett bra resultat. 

Tycker 1an är lite mer gulaktig i färgen än 2an. 

Den jag har heter exif veiwer och man ska kunna se exif genom att högerklicka på bilder och välja exif veiwer i menyn.

Låter lite jobbigt att gå på exif info för att få en bra bild... jag skjuter tills jag är nöjd och i början ställde jag in kameran något sånär innan jag sköt mot något jag ville fota.

Bilderna har olika redigeringar så därför är dom olika i tonen kanske. 1:an har jag mer lyster än i 2:an kanske därför den är gulare...

Jag gillar ettan bäst därför att där är speglingen mer dämpad. I tvåan ser det ut som två kuber står på varandra. Texten i ettan har också en skön effekt, ser ut som varannan bokstav svävar över glasskivan/bordet!

Ettan är dessutom klarare i färgerna än tvåan, inga färgfel i någon av bilderna.

5 hours ago, ToddeSwe said:

Den jag har heter exif veiwer och man ska kunna se exif genom att högerklicka på bilder och välja exif veiwer i menyn.

Låter lite jobbigt att gå på exif info för att få en bra bild... jag skjuter tills jag är nöjd och i början ställde jag in kameran något sånär innan jag sköt mot något jag ville fota.

Bilderna har olika redigeringar så därför är dom olika i tonen kanske. 1:an har jag mer lyster än i 2:an kanske därför den är gulare...

Tack för det! Ska se om jag kan installera exif veiwer då.

23 hours ago, ToddeSwe said:

Har installerat exif Viewer nu. Har högerklickat på din ena bild i den här tråden, men det kommer inte upp någonting i menyn om att jag kan välja exif. Och har inte ens lyckats att öppna någon bild i exif Viewer. Ikonen för att öppna det exif Viewer jag har installerat har en tecknad bild som liknar en solros...

Så här ser det ut när jag klickat upp Exif Viewer, men har inte hittat något att klicka på där för att få upp en bild och se exif-information.

Exif Viewer: 

EXIF V

33 minuter sedan, Ove555 sade:

Har installerat exif Viewer nu. Har högerklickat på din ena bild i den här tråden, men det kommer inte upp någonting i menyn om att jag kan välja exif. Och har inte ens lyckats att öppna någon bild i exif Viewer. Ikonen för att öppna det exif Viewer jag har installerat har en tecknad bild som liknar en solros...

Så här ser det ut när jag klickat upp Exif Viewer, men har inte hittat något att klicka på där för att få upp en bild och se exif-information.

Exif Viewer: 

EXIF V

På just denna bilden här så funkar inte Exif. 

Har du startat om dator/webbläsaren efter installationen?

Det du visar i bilden har jag aldrig sett. 

Mom och när du får fram Exif Viewer i menyn när du högerklickar så prova runt på andra bilder. 

15 minutes ago, ToddeSwe said:

På just denna bilden här så funkar inte Exif. 

Har du startat om dator/webbläsaren efter installationen?

Det du visar i bilden har jag aldrig sett. 

Mom och när du får fram Exif Viewer i menyn när du högerklickar så prova runt på andra bilder. 

Har startat om datorn nu och öppnat Exif Viewer igen. Men har inte lyckats öppna någon bild där ändå. Men när jag pekar på ikonen längst till höger i menyn på Exif Viewer med ett plustecken står det Buy Now. Så det är förmodligen inte gratis då.

On 2019-03-09 at 11:57 PM, Martin sade:

Riktigt snyggt! Gillar speglingen och "synvillan". 

Tack det var därför jag delade den för jag gillade speglingen som gör att man inte riktigt ser var den börjar eller slutar. Lite jobbig att se på länge.

On 2019-03-10 at 11:31 AM, Mathias sade:

Kalasfint!! Håller ettan som vinnare här :)

Ja fota produktbilder kan du!!

Tack Mathias!

22 timmar sedan, Ove555 sade:

Har startat om datorn nu och öppnat Exif Viewer igen. Men har inte lyckats öppna någon bild där ändå. Men när jag pekar på ikonen längst till höger i menyn på Exif Viewer med ett plustecken står det Buy Now. Så det är förmodligen inte gratis då.

image.thumb.png.8b982ca01f56f5a1354dab21c5060db1.png

Så här ser min ut när den är startad. Är det en plugin till Firefox som du har installerat?

9 minutes ago, ToddeSwe said:

Är det en plugin till Firefox som du har installerat?

Kollade inte vilken webbläsare det är till. Har det någon betydelse?

Just nu, Ove555 sade:

Kollade inte vilken webbläsare det är till. Har det någon betydelse?

Ja, avinstallera den du har. Gå in i tillägg på firefox och sök efter den där och installera den där. Sen starta om så ska det nog funka. 

Hur ser man vilken webbläsare man har, och om det nu är Firefox , ska jag då ändå avinstallera den? 

25 minuter sedan, Ove555 sade:

Hur ser man vilken webbläsare man har, och om det nu är Firefox , ska jag då ändå avinstallera den? 

Du får kolla uppe i menyerna efter om eller about som förklarar vad du har för läsare. Hur ser ikonen ut som du trycker på för att starta den? Är det Windows 10?