Jump to content
Sign in to follow this  
Ove555

Nikon D7100 vs D300 (Skärpa)

Recommended Posts

Har här tagit en jpg bild med D7100 bl 8 och en jpg bild med D300 bl 8, värden på Picture Control: 0 (utom skärpan som står på 1) och Active D-ligthing av på båda kamerorna. Objektiv: Nikon 35 mm 1:1,8 G.

Att publicera bilder på sedlar är bla. brott mot upphovsrättslagen samt att återgivningen ej får vara 100%!
https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/sedlar--mynt/avbildning-och-reklam/

//Rolf

8 timmar sedan, Ove555 sade:

Att publicera bilder på sedlar är bla. brott mot upphovsrättslagen samt att återgivningen ej får vara 100%!
https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/sedlar--mynt/avbildning-och-reklam/

//Rolf

Tack för den infon, slänger in den länken i tråden om lagar och regler!:thumbsup:

Jag tycker inte det verkar helt lätt att förstå vad som är tillåtet och inte tillåtet när det gäller att fotografera sedlar (via den länken) och lägga ut på internet. Har sett på en annan populär internetsida för fotografer att en del av en 100 och 500 kr sedel fotograferats och lagts ut.

Så då undrar jag om det är tillåtet att fotografera en sedel eller sedlars ena sida upp till 75 % förstoring eller en mindre del av en sedel eller sedlars ena sida och lägga ut på internet?

2 minutes ago, Ove555 said:

Jag tycker inte det verkar helt lätt att förstå vad som är tillåtet och inte tillåtet när det gäller att fotografera sedlar (via den länken) och lägga ut på internet. Har sett på en annan populär internetsida för fotografer att en del av en 100 och 500 kr sedel fotograferats och lagts ut.

Så då undrar jag om det är tillåtet att fotografera en sedel eller sedlars ena sida upp till 75 % förstoring eller en mindre del av en sedel eller sedlars ena sida och lägga ut på internet?

Både ja och nej. Motivet på sedeln är upphovsrättsskyddat och får inte avbildas utan upphovsmannens godkännande. 
Vad övrigt gäller har du fattat det helt rätt.

Ja så står det där. Men känner mig ändå lite osäker på om det verkligen är så, tittar man på t ex tradera läggs det ut både sedlar och mycket annat som bör vara upphovsrättsskyddat...

Du kan ju läsa innantill och det står ju där det säger du själv vad är det då att tveka på?

Det läggs olovligen ut upphovsrättsskyddat material på nätet varje dag, överallt. Xponerat skall inte vara en sådan plats!

Min tvekan var ju att det verkar konstigt att det tillåts på t ex tradera. De borde ju följa lagen där också. Men nu vet jag vad som gäller här. Tack för dina svar!

Jag tror inte många tänker på att motivet på sedeln är upphovsrättsskyddat. 
Samma sak som att fota av ett konstverk och lägga ut på nätet.

18 minutes ago, Cope said:

Åter till ämnet...hur såg skillnaden ut skärpemässigt?

Jag tycker faktiskt det blev något bättre skärpa med D300 än med D7100 fotograferat med jpg utan någon upp-skärpning i något redigeringsprogram.

Såg ingen större skillnad. Skärpan avgörs som bekant av optiken till 99% och inte av kamerahuset.

2 timmar sedan, Ove555 sade:

Jag tycker faktiskt det blev något bättre skärpa med D300 än med D7100 fotograferat med jpg utan någon upp-skärpning i något redigeringsprogram.

Ok... konstigt. Det borde blivit bättre med den nyare sensorn. Det tycker iaf jag :)

52 minuter sedan, Rolf sade:

Såg ingen större skillnad. Skärpan avgörs som bekant av optiken till 99% och inte av kamerahuset.

Nja, hänger man en PRO glugg på tex ett DX-hus eller en nu för tiden mindre kompetent FF så minskar skärpan markant. Iaf om man utgår från DXO´s resultat.

Hade varit kul att testa, nu har jag varken dx eller mindre kompetent FF Men jag tror i alla fall inte det gör någon större synbar skillnad. Mätbar, javisst men inte synbar.

8 minuter sedan, Rolf sade:

Hade varit kul att testa, nu har jag varken dx eller mindre kompetent FF Men jag tror i alla fall inte det gör någon större synbar skillnad. Mätbar, javisst men inte synbar.

Nä, jag har tyvärr inte heller någon DX kvar i min ägo. Men det kan säkert vara som du säger. Mätbar skillnad men inte synbar.

Dom anger ju skärpan i M-pix på DXO och är jag inte helt ute och reser så kunde det skilja tex 7 m-pix i skärpa mellan D810 och och D7100 med samma PRO glugg monterad.

Ove555 har ju bla. en gammal D300 och någon modernare sak så han kunde göra testet.

Ove555 här kan du ladda ner en testkarta helt lagligt! Högerklicka på bilden och öppna i nytt fönster så kan du antingen skriva ut den eller fota av datorskärmen.

Edit, Klicka bara på bilden så får du upp den i stor storlek!bandh-test-target.jpg

On ‎3‎/‎9‎/‎2019 at 12:08 AM, Rolf said:

Klicka upp den i stor storlek och fota av skärmen.

Tack för det tipset Rolf! Ska prova det och visa bilderna här senare, kanske i mogon.

1. Nikon D7100 övre bilden.

2.Nikon D300

3. Urklipp.

Bilderna är tagna med stativ på samma höjd och i samma läge bl 8, 1/10. Inställning auto, vitbalans auto på båda kamerorna och samma bländare och slutartid. Har ställt skärpan på den nedre rutan med bokstaven B&H på båda kamerorna. Objektiv: Nikon 35 mm 1:1,8 G. 

Fick inte in bilden, tagen med D7100 i 100% förstoring, så för att få in den drog jag ner den till 75 % förstoring, och de övriga bilderna i det här inlägget är också i samma storlek dvs neddragna från 100 % förstoring till 75%.

D7100-1.jpg

D300-1.jpg

75%-förstoring.jpg