Jump to content
Whynot

Vattenstämpel

Recommended Posts

Jag har ofta sett diskussioner om vattenstämpel eller inte i olika media. Vad tycker ni? Jag har själv aldrig använt det och många av mina professionella vänner använder det inte heller. Jag hittade den här artikeln som jag tyckte var rätt intressant. Tyvär på engelska https://fstoppers.com/originals/stop-watermarking-your-photographs-340817?fbclid=IwAR1RqE4urLRkZgDA3VbSGOTjHUGAEC2DtLX2cXVlu0ly1IhxItGrL96wS0c

Jag skall väl inte säga att jag är emot vattenstämplar även om jag själv aldrig skulle komma på tanken att använda det. Jag tycker var och en får göra som den vill med den saken.

Jag håller fullständigt med dig Rolf att det är upp till var och en. Det jag tyckte var intressant var han kommentar i artikeln att en vattenstämpel distraherar från bilden. Tycker ofta det själv och då blir det kontraproduktivt

Jag använder logga av den enkla anledningen att det ger en viss markering att bilden är min på vissa sociala medier. Jag vet att den går lätt att ta bort, men inbillar mig att det ändå får vissa som tänker stjäla eller använda den kanske tänker till eller väljer en annan bild för sitt syfte. Jag gör en markering helt enkelt. Hur bra det fungerar har inga ingen aning om egentligen, men det känns bra! Sen har jag alltid undrat vad det är för skillnad på en målad tavla och ett foto i detta sammanhanget. En målning är inte lika mycket värd utan signatur. Så varför är det fulare att sätta sin signatur på ett foto? Många signerar sina bilder när dom säljs. Vari ligger logiken?

Jag har läst resonemang på fb i grupper där mindre seriösa människor tycker det är fritt fram att använda andras bilder. Bara att plocka! Många tror att allt som ligger på nätet är gratis, även bilder. Jag hade en gång en diskussion med en intelligensbefriad ung man och blev riktigt duktigt hånad. Sen dess märker jag mina bilder. Om alla vore riktiga fotografer på fb och Insta så hade problemet aldrig förekommit. Förr märkte jag inte mina bilder här på Xponerat, men nu använder jag samma bildstorlek överallt, så därför är dom märkta även på denna sidan.

Jag använder inte heller vattenstämpel. Någon gång har dock tanken slagit mig att jag iaf skulle prova på att sätta dit en. Men som sagt, än så länge har det inte blivit av :)

10 hours ago, Whynot said:

Jag håller fullständigt med dig Rolf att det är upp till var och en. Det jag tyckte var intressant var han kommentar i artikeln att en vattenstämpel distraherar från bilden. Tycker ofta det själv och då blir det kontraproduktivt

En vattenstämpel är inte per automatik distraherande, tycker jag i alla fall. En hyfsat diskret i något hörn stör inte mig. Däremot en stor blaffa tvärs över hela bilden är naturligtvis distraherande, den förstör dessutom bilden.

1 timme sedan, Mona sade:

Jag försöker göra mina ganska diskreta, så hoppas ingen tycker att dom stör...

Absolut inte. Dom stör inte ett dugg :)

Tack för alla svar. Jag tycker det är intressant ur ett marknadsföringsperspektiv.

Jobbar mycket med marknadsföring och diskussionen kom upp på kontoret. I dag behöver man som organisation inte stjäla några bilder eftersom det finns massvis som man kan använda gratis eller till ett lågt pris. Jag frågade våra marknadsförare om dom tyckte att en logga förstörde bilden och som du säger Mona en liten sak i ena hörnet är inga problem men en större kan göra att dom inte tittar på den. 

Tack igen för svaren.

Det beror ju också på var och hur en bild ska användas. I marknadsföringssyfte så skulle jag inte märka dem, utan det är på sociala medier som fb och Insta jag märker.