Jump to content
Sign in to follow this  
Cope

Korslagda AF punkter!

Recommended Posts

Jag skulle gärna vilja stänga av alla AF punkter som inte är korslagda. Dvs att det bara ska korslagda AF punkter som ska vara aktiva och därmed valbara när man flyttar runt fokuspunkten i sökaren.

Detta för att dom korslagda är bättre på att sätta fokus rätt.

Jag har försökt hitta en lämplig inställning för detta men jag hittar inget så jag antar att ett är ett önsketänkande från min sida. Men då jag har missat saker förr och då det inte kostar nåt att fråga om ni vet något så gör jag det innan jag lägger ner projektet :)

Har ni någon susning om det går att göra enligt mina önskemål?

Bra...då var det inte jag som hade missat nåt🙂

Jag tror nog att jag ska kontakta Nikon imorgon och framföra mitt önskemål angående en sån funktion. 

Det borde inte vara helt omöjligt att tillföra en sån funktion mjukvarumässigt. Om viljan finns vill säga 🙂

Klart dom kan implementera en sådan funktion med en mjukvaruuppdatering, frågan är väl bara om dom vill!

11 timmar sedan, Rolf sade:

Klart dom kan implementera en sådan funktion med en mjukvaruuppdatering, frågan är väl bara om dom vill!

Precis....

Jag ska iaf påtala att det finns ett önskemål om detta. Annars blir det ju garanterat inget dom kommer tillföra. Och det gör dom väl inte ändå misstänker jag :D

Mailade Onkel Nikon angående min idé angående fokuspunkterna och fick detta till svar🙂

Hej Conny,  Tack för att du kontaktar oss. Det här var ett väldigt bra förslag för framtida uppdateringar måste jag säga, detta är givetvis något vi skall skicka till våra programutvecklare i Japan. Jag hoppas verkligen att det är något som kommer att komma i framtiden för våra kameror. Önskar dig en fortsatt trevlig dag. Vänliga hälsningar, Bruno Kundsupport

Nu återstår det bara att hålla tummarna att japanerna tycker att idéen är lika bra som jag🙂

Jag måste säga att Nikon i Sverige är väldigt lyhörda för idéer från sina användare.

Kontaktade dom häromdagen då jag inte kunde komma på hur man kopierade inställningarna från tex menybank 1 och för att klistra in dom i tex bank 2.

Då supporten inte heller kunde komma på det så tog han ärendet vidare till en tekniker som tydligen skulle vara vass på området. Det visade sig att det inte går att göra den manövern jag ville göra.

Dom tyckte dock att detta hade varit bra att kunna utföra så man slipper att göra om tex alla basinställningar som man vill ha med sig i dom olika bankerna. Så dom skickade iväg även denna idéen till Japanerna :)

Tycker att det är riktigt roligt att dom är lyhörda på vad kunderna efterfrågar även om det kanske inte leder till nånvart i slutändan.

Roligt att dom lyssnar på vanligt folk också och inte bara på proffsen.

14 timmar sedan, Rolf sade:

Roligt att dom lyssnar på vanligt folk också och inte bara på proffsen.

Ja, det är verkligen roligt :)