Jump to content
ToddeSwe

Vitlök

Recommended Posts

2 hours ago, ToddeSwe said:

Njae ....kanske fel person att svara på detta men vill man vara säker på att få allt i fokus så kanske det är rätt väg att gå .... !?

Ja, det är till en bra hjälp, men mest tror jag när man tar landskapsbilder så man vet det närmaste avstånd man ska ställa skärpan på för att få maximalt skärpedjup. 

55 minuter sedan, Ove555 sade:

Ja, det är till en bra hjälp, men mest tror jag när man tar landskapsbilder så man vet det närmaste avstånd man ska ställa skärpan på för att få maximalt skärpedjup. 

Mr T kanske bara använde det som ett sätt att förklara det omöjliga i att ta en bild på dessa lökar i mitt lilla utrymme med allt i fokus utan stacka bilden för att behålla kvaliten...

3 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Jodå jag nämner ju skärpedjup (pust vad långt) flera gånger så det vet jag. :)

Det har gått mig förbi. 

11 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Mr T kanske bara använde det som ett sätt att förklara det omöjliga i att ta en bild på dessa lökar i mitt lilla utrymme med allt i fokus utan stacka bilden för att behålla kvaliten...

Du har förstått det hela alldeles korrekt, men med den lilla brasklappen, att få allt att ligga i fokus, inte för att behålla kvalitén.

On 2019-02-27 at 4:56 PM, ToddeSwe sade:

Kanske ska lugna ner mig lite och se över mina val i Topaz och prova mig fram lite. Fast jag måste nog säga att jag gillar faktiskt dom som dom ser ut i de första... bilder ser lite gammal ut men den moderna lökpressen sabbar det ju. :)

Det är ju fotografen som ska vara nöjd med bilden trots allt (om man inte fotar på uppdrag). Vi andra kan bara säga vad vi gillar och tycker. Jag tycker det är intressant att höra vad andra tycker även om jag inte alltid håller med :) Jag är ingen fan av sepia.

1 timme sedan, Ove555 sade:

Jo, det stämmer,  det är en teknik som (framförallt ?) används inom landskapsfotografering när man vill uppnå maximalt skärpedjup.

Däremot är jag tveksam till om hyperfokalavståndet är samma sak som;

"Det närmaste avstånd man ska ställa skärpan på för att få maximalt skärpedjup."

Men det kanske någon annan kan ge ett svar på.

47 minuter sedan, Mona sade:

Det är ju fotografen som ska vara nöjd med bilden trots allt (om man inte fotar på uppdrag). Vi andra kan bara säga vad vi gillar och tycker. Jag tycker det är intressant att höra vad andra tycker även om jag inte alltid håller med :) Jag är ingen fan av sepia.

Eller hur! 😃

Jag gillar sepia för det får bilden att se gammal ut. Så fort det handlar om färger så blir jag orolig för att det är tokigt. 

Sen är jag öppen för alla förbättringar och knep som gör en bild bättre. Och för det mest så har alla förslag från er gjort mina bilder bättre även i mina ögon. Så länge det är på det viset så kan jag bara suga i mig och lägga till det i min kunskapsbank. 😃

Så här har jag förstått skärpedjups-tabellen, och jag tror jag förstått den rätt. Skrev först in kameramodell Nikon D800, objektiv 70 mm, bländare f/16, fotograferingsavstånd 150 cm. 

Tittar man då på översta bilden visar den att fokuspunkten är på 150 cm och att det är skärpa 18,4 cm bakom fokuspunkten  och 24,4 cm framför fokuspunkten.

Och tittar man på bilden nedanför visar den att man ska ställa skärpan på 1027 cm (hyperfokalavståndet) för att få maximalt skärpedjup, och då har man skärpa från 513,9 cm till oändlighet.

Men jag tror skärpedjupet kan variera beroende på vilket objektiv man använder.

www.dofmaster.com/dofjs.html

8 minuter sedan, Ove555 sade:

Så här har jag förstått skärpedjups-tabellen, och jag tror jag förstått den rätt. Skrev först in kameramodell Nikon D800, objektiv 70 mm, bländare f/16, fotograferingsavstånd 150 cm. 

Tittar man då på översta bilden visar den att fokuspunkten är på 150 cm och att det är skärpa 18,4 cm bakom fokuspunkten  och 24,4 cm framför fokuspunkten.

Och tittar man på bilden nedanför visar den att man ska ställa skärpan på 1027 cm (hyperfokalavståndet) för att få maximalt skärpedjup, och då har man skärpa från 513,9 cm till oändlighet.

Men jag tror skärpedjupet kan variera beroende på vilket objektiv man använder.

www.dofmaster.com/dofjs.html

Är inte skärpedjupet bara beroende av mm som objektivet är på i detta fallet 70mm?!

Om du räkna på f5.6 på ett 50mm vad får du då för DOF?

1 minute ago, ToddeSwe said:

Är inte skärpedjupet bara beroende av mm som objektivet är på i detta fallet 70mm?!

Om du räkna på f5.6 på ett 50mm vad får du då för DOF?

Borde nog varit tydligare. Menar att skärpedjupet kan nog variera beroende på vilken klass det är på det objektivet som används. Är objektivet på 50 mm lär man få ett längre maximalt skärpedjup än med ett objektiv på 70 mm.

Just nu, Ove555 sade:

Borde nog varit tydligare. Menar att skärpedjupet kan nog variera beroende på vilken klass det är på det objektivet som används. Är objektivet på 50 mm lär man få ett längre maximalt skärpedjup än med ett objektiv på 70 mm.

Jag vet inte och är osäker på svaret här. :)

Men om du har ett 70-200 och ett 70 mm objektiv och ställer bägge på 70 så borde väl resultatet var detsamma?!

1 minute ago, ToddeSwe said:

Jag vet inte och är osäker på svaret här. :)

Men om du har ett 70-200 och ett 70 mm objektiv och ställer bägge på 70 så borde väl resultatet var detsamma?!

Fasta objektiv brukar ju ge bättre bilder än zoom-objektiv. Men jag har ett 70-200 med hög kavaité så då tror jag det blir ungefär lika bra bild som med ett fast objektiv på 70 mm.