Jump to content
ToddeSwe

Vitlök

Recommended Posts

8 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Njae det borde väl gå på lite håll och inte så stort genomsläpp i objektivet... :)

Ja, men då får du nog hålla ett ganska bra avstånd för att uppnå tillräckligt skärpedjup och då blir det inte lika/samma "intima" komposition om du inte använder ett teleobjektiv på lite avstånd, men då kommer perspektivet att ändas, alternativ att du får beskära, eller att du använder dig av ett vidvinkelobjektiv, men då kommer också perspektivet att ändras. Om du använder den glugg du använt i denna komposition och vill ha samma utsnitt och perspektiv, samt få alla ingående komponenter att bli skarpa, måste du fokusstacka, någon annan lösning ser inte jag.  

Bländar ner ordentligt (f:22), får du problem med skärpa över hela bilden, p gr av diffraktion, , dessutom löser inte nedbländning grundproblemet (om du vill behålla kompositionen oförändrad).

11 minuter sedan, Mr.T sade:

Ja, men då får du nog hålla ett ganska bra avstånd för att uppnå tillräckligt skärpedjup och då blir det inte lika/samma "intima" komposition om du inte använder ett teleobjektiv på lite avstånd, men då kommer perspektivet att ändas, alternativ att du får beskära, eller att du använder dig av ett vidvinkelobjektiv, men då kommer också perspektivet att ändras. Om du använder den glugg du använt i denna komposition och vill ha samma utsnitt och perspektiv, samt få alla ingående komponenter att bli skarpa, måste du fokusstacka, någon annan lösning ser inte jag.  

Bländar ner ordentligt (f:22), får du problem med skärpa över hela bilden, p gr av diffraktion, , dessutom löser inte nedbländning grundproblemet (om du vill behålla kompositionen oförändrad).

Jag sköt faktiskt en av dessa stilleben med nya 70-200. Och det blev bra. 😃 fast toan är liten så jag fick stå i dörröppningen. 😃

1 minut sedan, ToddeSwe sade:

Jag sköt faktiskt en av dessa stilleben med nya 70-200. Och det blev bra.

Då är det bara att göra om bedriften och prova din teori om det räcker med att blända ner för att få alla ingående komponenter i fokus, eller inte.

Just nu, Mr.T sade:

Då är det bara att göra om bedriften och prova din teori om det räcker med att blända ner för att få alla ingående komponenter i fokus, eller inte.

Håll tummarna 😃

8 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Håll tummarna 😃

Gör jag.

Om det blir till någon hjälp, så finns det skärpedjupstabeller på nätet, där man kan räkna fram hur stort skärpedjupet blir vid ett visst bländartal och en bestämd brännvidd beroende på avståndet till det som man vill ha skarpt. Om du får tag på en sådan tabell (på nätet) kan du se hur stort avstånd till motivet du måste ha vid ett givet bländartal med din 70-200 glugg, för att få alla ingående komponenter i stillebenet skarpt.

Naturligtvis måste du då också känna till hur stort avståndet är mellan det främsta och det bakersta elementet i kompositionen är, för att kunna få fram hur stort skärpedjup du behöver.

4 minuter sedan, Mr.T sade:

Gör jag.

Om det blir till någon hjälp, så finns det skärpedjupstabeller på nätet, där man kan räkna fram hur stort skärpedjupet blir vid ett visst bländartal och en bestämd brännvidd beroende på avståndet till det som man vill ha skarpt. Om du får tag på en sådan tabell (på nätet) kan du se hur stort avstånd till motivet du måste ha vid ett givet bländartal med din 70-200 glugg, för att få alla ingående komponenter i stillebenet skarpt.

Jag har en app, den säger att på

f7.1 70mm så från 2.66 meter så har jag 77.99 cm skärpedjup och det räcker gott. 

2 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Jag har en app, den säger att på

f7.1 70mm så från 3 meter så har jag 77.99 cm skärpedjup och det räcker gott. 

Ja, det vore ju märkligt om inte det skulle räcka 😄. Då är det bara att skrida till verket och lägga upp resultatet för en bedömning 😉.

2 minuter sedan, Mr.T sade:

Ja, det vore ju märkligt om inte det skulle räcka 😄.

Och

ABB5C3F8-F080-40FD-8F5B-8E69BB0618CD.thumb.png.ca6a79a1c457aa5f5459c9057619278a.png

Borde också funka. 

Men då blir det för mycket att beskära. 

5 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Och

ABB5C3F8-F080-40FD-8F5B-8E69BB0618CD.thumb.png.ca6a79a1c457aa5f5459c9057619278a.png

Borde också funka. 

Fast då måste du stå 11, 74 meter från objektet (hyperfokalavståndet är ju 11, 74 meter). Men det kanske inte utgör något praktiskt problem för dig, kanske kan du backa ut genom ytterdörren. Sedan när grannarna frågar vad du sysslar med, kan du alltid berätta att du håller på att fotograferar vitlök 😂.

1 minut sedan, Mr.T sade:

Fast då måste du stå 11, 74 meter från objektet (Hyperfokalavståndet är ju 11, 74 meter). Men det kanske inte utgör något praktiskt problem för dig, kanske kan du backa ut genom ytterdörren. Sedan när grannarna frågar vad du sysslar med, kan du alltid berätta att du håller på att fotograferar vitlök 😂.

Ha ha det såg jag inte. 

Mr T du har lärt mig en sak ikväll. DOF är den röda tråden här.

Här har du ett snabbt utkast på mitt test ikväll. Blev så okoncentrerad framför TV så jag plocka upp allt och testade igen med 70-200 då.

Nu tror jag iaf jag har fått till färgerna på lökarna, för när jag jämför med den andra så ser den första inte bra ut där.

_6109615-Redigerad2.thumb.jpg.b97848578f5dae704d8bd21c57d6c323.jpg

3 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Tack Mona tyvärr så har vi ju det här med färgseendet som skapar problem för mig. Vad har den för färg nu? Man skulle kunna lägga 3:an under 1:an i Ps och sudda fram klarheten på lökarna i 3:an på 1:an. :)

Du är min ledstjärna och guide i detta ämne. :)

Jo, jag vet ju ditt färgseende, så jag har överseende med det :)  Ettan har en stark sepiafärg, och tvåan är rostbrunmagenta! Finns väl inget som heter så, men det är så jag ser den.. 

Det låter svårt att maska fram klariteten om du lägger ihop dem som lager. Prova att använda samma preset eller inställningar som du haft i ettan. 

Tack! Häftigt att vara ledstjärna! Känner mig lite stolt nu, för det har nog aldrig hänt tidigare :)

31 minuter sedan, Mona sade:

Jo, jag vet ju ditt färgseende, så jag har överseende med det :)  Ettan har en stark sepiafärg, och tvåan är rostbrunmagenta! Finns väl inget som heter så, men det är så jag ser den.. 

Det låter svårt att maska fram klariteten om du lägger ihop dem som lager. Prova att använda samma preset eller inställningar som du haft i ettan. 

Tack! Häftigt att vara ledstjärna! Känner mig lite stolt nu, för det har nog aldrig hänt tidigare :)

Vi pratar om de första  jag postade och inte dessa två sista eller hur?! :)

Nej maska var väl kanske inte kanske min bästa ide idag. :)

Tycker jag du har förtjänat för du är nyskapande tycker jag. Ofta kommer du med nya metoder eller sätt som gör det bättre eller bara annorlunda bra.

2 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Vi pratar om de första  jag postade och inte dessa två sista eller hur?! :)

Tycker jag du har förtjänat för du är nyskapande tycker jag. Ofta kommer du med nya metoder eller sätt som gör det bättre eller bara annorlunda bra.

Ja, dom första.

Tack för berömmet :) 

9 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Mr T du har lärt mig en sak ikväll. DOF är den röda tråden här

Roligt att kunna vara till hjälp någon gång 😊.

Sedan heter (dof = depth of field), skärpedjup på svenska.

10 timmar sedan, Mr.T sade:

Roligt att kunna vara till hjälp någon gång 😊.

Sedan heter (dof = depth of field), skärpedjup på svenska.

När någon bara säger skitsnyggt blir jag däremot mysko. 😃

Snabbare att skriva dof. 😃

16 timmar sedan, Mona sade:

Ja, dom första.

Tack för berömmet :) 

Jag ser ju nu vad du försökte säga om färgen på lökarna i första versionen när jag drog ner på det och även testade att återställa färgerna i Ps som Rolf lärde mig med snön.

Kanske ska lugna ner mig lite och se över mina val i Topaz och prova mig fram lite. Fast jag måste nog säga att jag gillar faktiskt dom som dom ser ut i de första... bilder ser lite gammal ut men den moderna lökpressen sabbar det ju. :)

Det har du förtjänat!

Har inte läst allt i den här tråden. Är det viktigt att räkna ut hyperfokal-avståndet enligt en tabell när man gör den här typen av fotografering, räcker det inte att titta på objektivets när-gräns och fotografera efter det?

18 timmar sedan, ToddeSwe sade:

När någon bara säger skitsnyggt blir jag däremot mysko.

Håller med. Jag föredrar konstruktiv kritik, positiv som negativ.  Fast med handen på hjärtat är jag själv väldigt dålig på att skriva några kommentarer på medlemmars bilder :blush:.

18 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Snabbare att skriva dof.

Förvisso, men jag skrev i kontexten av att du kanske inte kände till det svenska ordet för DOF.

On 2019-02-26 at 11:50 PM, ToddeSwe sade:

Mr T du har lärt mig en sak ikväll. DOF är den röda tråden här.

Här har du ett snabbt utkast på mitt test ikväll. Blev så okoncentrerad framför TV så jag plocka upp allt och testade igen med 70-200 då.

Nu tror jag iaf jag har fått till färgerna på lökarna, för när jag jämför med den andra så ser den första inte bra ut där.

_6109615-Redigerad2.thumb.jpg.b97848578f5dae704d8bd21c57d6c323.jpg

Den här gången tvingas jag nog konstatera att jag gillar denna versionen bäst. Detta på grund av att mönstringen i lökarna och strukturen i vitlökspressen och då framförallt i handtagen kommer fram tydligare jämfört med den bild som inte fått genomgå behandling i Topaz.

Dessutom upplever jag att skärpan är bra på alla ingående element, men framförallt har det skett en skärpeförbättring av den lök som är närmast kameran, och det var ju det jag anmärkte på tidigare; Att den främre löken inte låg i fokus.

F ö tycker jag ånyo att bilden är smakfull och vilsam att titta på, kanske något att skriva ut i stor förstoring och hänga upp i köket !?

Snyggt jobbat, Todde !

P.s

Det bör kanske nämnas att jag tittar på bilden i mobilen, om det kan ha någon betydelse för hur jag upplever den 😉.

8 timmar sedan, Mr.T sade:

Den här gången tvingas jag nog konstatera att jag gillar denna versionen bäst. Detta på grund av att mönstringen i lökarna och strukturen i vitlökspressen och då framförallt i handtagen kommer fram tydligare jämfört med den bild som inte fått genomgå behandling i Topaz.

Dessutom upplever jag att skärpan är bra på alla ingående element, men framförallt har det skett en skärpeförbättring av den lök som är närmast kameran, och det var ju det jag anmärkte på tidigare; Att den främre löken inte låg i fokus.

F ö tycker jag ånyo att bilden är smakfull och vilsam att titta på, kanske något att skriva ut i stor förstoring och hänga upp i köket !?

Snyggt jobbat, Todde !

P.s

Det bör kanske nämnas att jag tittar på bilden i mobilen, om det kan ha någon betydelse för hur jag upplever den 😉.

Detta var bara en snabbis kolla dom jag delade sen efter den. Och denna är också körd i Topaz Studio.

Ja skärpan var ju en mål med denna så jag stod i dörrhålet och zoomade in :) (slapp besöka grannen).

Ja jag har ju en paprika också så ...

Tack Mr T

16 timmar sedan, Ove555 sade:

Har inte läst allt i den här tråden. Är det viktigt att räkna ut hyperfokal-avståndet enligt en tabell när man gör den här typen av fotografering, räcker det inte att titta på objektivets när-gräns och fotografera efter det?

Njae ....kanske fel person att svara på detta men vill man vara säker på att få allt i fokus så kanske det är rätt väg att gå .... !?

8 timmar sedan, Mr.T sade:

Håller med. Jag föredrar konstruktiv kritik, positiv som negativ.  Fast med handen på hjärtat är jag själv väldigt dålig på att skriva några kommentarer på medlemmars bilder :blush:.

Förvisso, men jag skrev i kontexten av att du kanske inte kände till det svenska ordet för DOF.

Jag kommenterar inte när jag inte vet vad som är bra eller ej.

Jodå jag nämner ju skärpedjup (pust vad långt) flera gånger så det vet jag. :)