Jump to content
Mona

Test av nya Sigma 60-600

Recommended Posts

Jag har länge velat komma lite längre än med bara 400mm, som jag har, så idag åkte jag och testade nya Sigma 60-600 sport. Hade först tanken på en 150-600 sport, men den ny 60-600 ska visst vara snäppet vassare. Även vassare pris tyvärr... Riktiga långzoomare har ju aldrig varit så mycket att hänga i granen, men Sigmas nya gluggar levererar verkligen. Det krävs en del träning innan man blir varm i kläderna med denna tunga pjäsen på 2,7 kg! 4 stegs stabilisering lär behövas och ett enbensstativ. Idag blev det handhållet. Här kommer några av provbilderna!

1. Tagen med Canon 5D III och 600 mm och f/6,3. Den satt ca 35-50m bort enl exif, så bilden är beskuren ca 70%. Skärpan på ögat är det ju inget fel på!

_W2B3035_2048px-canon.jpg

2. Också med Canon.. ej beskuren. f/6,3 och 600 mm.

_W2B3072_2048px-canon.jpg

3. Samma som ovan.

_W2B3074_2048px_canon.jpg

4. Tagen med Sony a7 III. Brännvidd 348 mm och f/6,3. Inte samma stabilitet med den mindre kameran. Gillar inte heller den elektroniska sökare med följande fokus. Känns mer gediget med Canon.

_DSC4330_2048px-sony.jpg

5. Med Sonyn. 600 mm, f/6,3.

_DSC4300_2048px-sony.jpg

6. Akrobatikand med Sonyn! 233 mm, f/6,3.

_DSC4327_2048px-sony.jpg

Tycker ni den verkar bra?!

Den verkar kanonbra den gluggen, rakbladsvass skärpa i alla fall i mitten. Svårt att avgöra kantskärpan, men kantskärpan är ofta mindre viktigt vid dessa brännvidder.

Ja, när man får till skärpan så sitter den! Kantskärpan är som du säger mindre viktig, det är inte någon landskapsglugg. 

1 minut sedan, Rolf sade:

Ett bra sätt att kolla kantskärpan är att fota en tegelvägg, zooma in så väggen täcker hela bilden. 

Bra tips!

Den ser ut att prestera väl. Men jag ger hellre fotografen cred för fina bilder än gluggen. Så det var snyggt jobbat Mona👌👌

Sigma står som bekant inte högt i kurs hos mig längre🙂

Hur hög andel keepers bedömer du att autofokusen klarar av att leverera?

3 minuter sedan, Rolf sade:

Ett bra sätt att kolla kantskärpan är att fota en tegelvägg, zooma in så väggen täcker hela bilden. 

Ett annat sätt är att fota din mage. Då slipper man zooma in så att den täcker hela bilden😂😂😂

Just now, Cope said:

Ett annat sätt är att fota din mage. Då slipper man zooma in så att den täcker hela bilden😂😂😂

SKIT PÅ DIG!!! :101: :smiley-angry049:

26 minuter sedan, Cope sade:

Den ser ut att prestera väl. Men jag ger hellre fotografen cred för fina bilder än gluggen. Så det var snyggt jobbat Mona👌👌

Sigma står som bekant inte högt i kurs hos mig längre🙂

Hur hög andel keepers bedömer du att autofokusen klarar av att leverera?

Tack det var snällt sagt :) Men utan bra redskap går det inte lika bra... Bedömer att AF funkar förträffligt bra och mycket snabbt. Hur många keepers låter jag vara osagt. Jag fick släng fler än jag sparade idag, men man behöver nog köra in sig på det nya. Är ju inte van vid såna tunga pjäser eller den gluggen. Den har hög prestanda. Satt hela kvällen i går och tittade på reviews! Jag hade känt ganska snabbt om det varit skit om man säger så! Köper man en glugg för 150 000:- så får man kanske mer, men denna är nog väldigt mycket för pengarna. Sigma har kommit upp sig de senaste åren efter ägarbytet. Sen funkar inte alla Sigmagluggar 100%. Min 50mm Art funkar inget vidare på Canon, bara exakt fokus på mittpunkten, men är en underbar glugg på Sony. Tror iaf att denna telen funkar bra. Inte så ofta man kommer att använda de yttre fokuspunkterna på denna, och i mitten är alla nya Sigma skarpa. Du hade en extrem otur kanske, eller så gillar inte Nikon och Sigma varandra. 

Kul att du tycker den funkar bra. Hoppas verkligen att du blir nöjd med ditt köp🙂

Vi går inte på djupet angående min glugg men den var inte skarp någonstans vid längre fokusavstånd trots att jag använde mittpunkten. Det var rena rama skiten.

Jag var ju inne på att köpa en likadan glugg till och jag hade beställt och betalat. Men dom hade den inte i lager och under tiden dammsög jag nätet på information angående Sigma och ju mer jag läste ju mer backade jag och till slut avbeställde jag gluggen. Jag hittade rätt mkt negativt angående Sigmas osäkra autofokus oavsett kameratillverkare. Hos en canonfotograf var antalet keepers nere på 60% jämfört med Canons glugg som låg på strax över 90%.

Så med egen erfarenhet och efter allt jag har läst då andra fotografer hade samma problem som jag så vågar jag mig nog inte på fler gluggar från den firman. Det är inte bra för mitt blodtryck😀

Väldigt bra bilder. Sigmas långa objektiv är ofta väldigt bra. Men det behövs fortfarande en bra fotograf för att det skall bli så  bra som ovan

Tycker också det ser bra ut, men 60-600 ... kunde dom inte börjat på 100 eller 150 för att få ner tyngden. Jag tycker mitt 70-200 är för tungt. :)

Gillar akrobaten mest! :)

1 timme sedan, ToddeSwe sade:

Tycker också det ser bra ut, men 60-600 ... kunde dom inte börjat på 100 eller 150 för att få ner tyngden. Jag tycker mitt 70-200 är för tungt. :)

Gillar akrobaten mest! :)

Det finns redan två varianter av 150-600, varav den ena heter sport. Den är ca 100gr tyngre..

8 minuter sedan, Mona sade:

Det finns redan två varianter av 150-600, varav den ena heter sport. Den är ca 100gr tyngre..

Trodde det skulle bli lättare. :) Vad kostar denna då?

2 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Trodde det skulle bli lättare. :) Vad kostar denna då?

Du hittar alla på Cyberphoto!

Grattis till nya gluggen, den ser ut att lira bra med dina hus, skärpan går inte att klaga på iallafall. vad jag har förstått är detta efterföljaren till "Bigma"  50-500mm och av din recension att dömma har dom ju lyckats mycket bra, hoppas du blir nöjd och vi får se mycket naturbilder.:thumbsup:

Så typiskt!! Jag har läst att denna gluggen inte passar ihop med Canons TC, men fick för mig idag att ändå prova. Och jovisst passade den! Den har t o m AF på alla bländarsteg. Största bländare är 9 fullt inzoomat, men det är utmärkt till fågel. Tänk om jag ändå hade testat förra veckan innan jag åkte till Tysslingen....

1.

_W2B8275_2048px.jpg

2.

_W2B8276_2048px.jpg

3. Här stod jag inne i köket ca 8-9 m ifrån mataren. Fotad genom fönsterglaset..

_W2B8284_2048px.jpg