Jump to content

Recommended Posts

Hej

Fick med mig denna hem, jag är väl ganska nöjd. Varför är det så svårt att fånga en glänta med sol... tyvärr hade jag 70-200 så det blev lite suddigt i främre delen.

1.

_6109546.thumb.jpg.3f8a73da5e5db45fbca7fd4456420532.jpg

2.

_6109546-2.thumb.jpg.f9e0fc773faacac32e0449cb4bcba9f1.jpg

Fin bild. Tänkte att du nog använt lite teleobjektiv till den. En av mina favoritbilder på Flickr är en liknande bild på träd tagen med 70 mm.

2 hours ago, ToddeSwe said:

Hej

Fick med mig denna hem, jag är väl ganska nöjd. Varför är det så svårt att fånga en glänta med sol... tyvärr hade jag 70-200 så det blev lite suddigt i främre delen.

Det svåra med att fånga soliga gläntor i skogen är kontrasterna. Skogen är mörk, mycket mörk medans den solbelysta gläntan är väldigt ljus. Prova dra ner exponeringen ett steg och minska kontrasten lite.

Tjusigt bild Todde👍

Som Rolf nämnde så är kontrasterna för höga.

För egen del hade jag förutom att dra ner exponeringen även ljusat upp skuggorna en aning.

Och vid nästa fototillfälle så hade jag exponerat efter högdagrarna och även här ljusat upp skuggorna i efterbehandlingen.

Och vill du gå lite overkill så kunde du nog använt ett halvtonat filter med mjuk övergång också....

19 timmar sedan, Rolf sade:

Det svåra med att fånga soliga gläntor i skogen är kontrasterna. Skogen är mörk, mycket mörk medans den solbelysta gläntan är väldigt ljus. Prova dra ner exponeringen ett steg och minska kontrasten lite.

19 timmar sedan, Cope sade:

Tjusigt bild Todde👍

Som Rolf nämnde så är kontrasterna för höga.

För egen del hade jag förutom att dra ner exponeringen även ljusat upp skuggorna en aning.

Och vid nästa fototillfälle så hade jag exponerat efter högdagrarna och även här ljusat upp skuggorna i efterbehandlingen.

Och vill du gå lite overkill så kunde du nog använt ett halvtonat filter med mjuk övergång också....

Tack bägge två, nu börjar det ju likna en glänta på riktigt. :)

Filter ska jag nog vänta med ... :)

Jag drog ner exponeringen, och ner med kontrasten och ljusade upp skuggorna. Det behövdes inte mycket för att det skulle bli bättre.

Conny, jag ser inte mitt graf över exponeringen medans jag skjuter utan får kolla i efterhand. Fast det kanske var det du menade.. :)

Bilden såg så där bra ut i kameran när jag hade tagit den men det var bara i kameran. :)

26 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Tack bägge två, nu börjar det ju likna en glänta på riktigt. :)

Filter ska jag nog vänta med ... :)

Jag drog ner exponeringen, och ner med kontrasten och ljusade upp skuggorna. Det behövdes inte mycket för att det skulle bli bättre.

Conny, jag ser inte mitt graf över exponeringen medans jag skjuter utan får kolla i efterhand. Fast det kanske var det du menade.. :)

Bilden såg så där bra ut i kameran när jag hade tagit den men det var bara i kameran. :)

Precis, man får kolla i efterhand och korrigera exponeringen i andra skottet. 

Och det får vi väl leva med så länge vi skjuter med spegelreflexhus🙂

Iaf om vi inte använder oss av LV.

2 minuter sedan, Cope sade:

Precis, man får kolla i efterhand och korrigera exponeringen i andra skottet. 

Och det får vi väl leva med så länge vi skjuter med spegelreflexhus🙂

Iaf om vi inte använder oss av LV.

Jag kan leva med det, inga problem. Jag kollar aldrig på det utan på bilden med den lilla skärmen.

Kanske skulle börja fota med hjälp av vad det nu heter. :)

Du kan se i din 850 om du kör lv och när du skruvar så ändrar det sig. eller hur!?

23 timmar sedan, Ove555 sade:

Fin bild. Tänkte att du nog använt lite teleobjektiv till den. En av mina favoritbilder på Flickr är en liknande bild på träd tagen med 70 mm.

Tack Ove! Ja det var vad som hängde på kameran. Såg din bild nu och jag gillade den skarpt.

Hmm...det var flera år sedan jag fotade i LV läge men visst ska man se exponeringsjusteringarna...och det ska du också kunna göra.....gör ett test och säg hur det gick. Jag jobbar så jag kan inte kolla 🙂

1 minut sedan, Cope sade:

Hmm...det var flera år sedan jag fotade i LV läge men visst ska man se exponeringsjusteringarna...och det ska du också kunna göra.....gör ett test och säg hur det gick. Jag jobbar så jag kan inte kolla 🙂

Nej jag kan bara se det när kortet är taget. Ingen graf alls i min lv. :(

52 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Nej jag kan bara se det när kortet är taget. Ingen graf alls i min lv. :(

Hmm...det borde gå att klicka fram. Minns inte riktigt vilken knapp det är man trycker på i lv-läget för att få upp olika visningsalternativ såsom histogram, rutnät mm. Men jag tror det kan vara i-knappen man ska trycka på när lv-läget är aktivt....

3 minuter sedan, Cope sade:

Hmm...det borde gå att klicka fram. Minns inte riktigt vilken knapp det är man trycker på i lv-läget för att få upp olika visningsalternativ såsom histogram, rutnät mm. Men jag tror det kan vara i-knappen man ska trycka på när lv-läget är aktivt....

Tyvärr har min gamla D610 inte det. Jag har verkligen kollat efter detta. Jag har rutnät, gyro som visar horisontalläge och ett med alla f och mm mm. Sedan en helt bland skärm utan någon info. 

11 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Ser stiligt ut. Vad hade du för inställningar på kameran här? En mindre bländare och fokuserat på något närmare så hade kanske bilden upplevts skarpare.

Såg bra ut i sökaren :) och det såg bra ut i kameran så jag brydde mig inte om att ta fler. :(

f5.6 jag försökte fokusera närmare med rutan man kan flytta runt i olika positioner och då längst ned för att få en ca 3 meter framför kameran. Det var iden jag hade iaf.

Men jag håller på att bli vän med detta nya objektiv så det får väl bli några bilder innan det blir bra.