Jump to content
Mona

Sparvugglan igen!

Recommended Posts

Letade stora delar av dagen efter den berömda sparvugglan, men utan resultat, trodde jag! Fick i sista sekund nys på var den satt. Den är ju dessvärre så väldigt liten, och den satt ganska långt bort, så mycket crop blev det. Fick låna en blixt av en annan fotograf, så jag tror dessa är tagna med den. Det blev inte registrerat i exif tyvärr. Blixt blir det nya vapnet för fågelbilder i dåligt ljus :) 

1.

_W2B2901_2048px.jpg

2.

_W2B2912_2048px.jpg

Fina bilder på den lilla dunbollen:wub:

Blixt är kanske ingen dum idé alla när ljuset tryter. Det ska jag ta med mig till Kungsfiskaren när det nu bär iväg till den lilla gynnaren. I somras kom jag tyvärr aldrig iväg :(

44 minuter sedan, Cope sade:

Fina bilder på den lilla dunbollen:wub:

Blixt är kanske ingen dum idé alla när ljuset tryter. Det ska jag ta med mig till Kungsfiskaren när det nu bär iväg till den lilla gynnaren. I somras kom jag tyvärr aldrig iväg :(

Tack och bock Conny! Nej, det var ingen dum idé alls med blixt. Tänkte faktiskt i morse när jag gick att den skulle varit med, men orkade inte rota fram allt. Så snällt av den andre fotografen att erbjuda mig det sista som fanns kvar i batteriet. Jag hade inte ens frågat :)  Han hade dessutom en Nikonkamera med en Canonblixt :47: 

39 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Fantastiskt sött litet troll. :wub: Lyllo dig som har både fått se och fota den. :thumbsup:

Tackar så mycket Himma! Visst är trollet sött :wub: Inte kan man ana att det är en så grym rovfågel :P 

33 minuter sedan, Rolf sade:

Jättefina bilder, kanske skulle jag också rota fram blixten...

Tack så mycket Rolf! Ja, sätt igång och rota nu :lol:

8 timmar sedan, Mona sade:

Tack och bock Conny! Nej, det var ingen dum idé alls med blixt. Tänkte faktiskt i morse när jag gick att den skulle varit med, men orkade inte rota fram allt. Så snällt av den andre fotografen att erbjuda mig det sista som fanns kvar i batteriet. Jag hade inte ens frågat :)  Han hade dessutom en Nikonkamera med en Canonblixt :47: 

Tanken slog mig att ett lätt stativ med Godox AD200 borde funka hur bra som helst.

Det måste jag testa någon gång🙂

Hehe...vad var det för fel på den Nikonisten?😱😱

19 hours ago, Mona said:

Letade stora delar av dagen efter den berömda sparvugglan, men utan resultat, trodde jag! Fick i sista sekund nys på var den satt. Den är ju dessvärre så väldigt liten, och den satt ganska långt bort, så mycket crop blev det. Fick låna en blixt av en annan fotograf, så jag tror dessa är tagna med den. Det blev inte registrerat i exif tyvärr. Blixt blir det nya vapnet för fågelbilder i dåligt ljus :) 

Fina bilder på den lilla söta Ugglan:thumbsup::thumbsup:, jag har inte provat med blixt det ska jag göra vid nästa bra tillfälle.

15 timmar sedan, Cope sade:

Tanken slog mig att ett lätt stativ med Godox AD200 borde funka hur bra som helst.

Det måste jag testa någon gång🙂

Hehe...vad var det för fel på den Nikonisten?😱😱

Det ska du testa, det var kanonbra!

Tja, tror det var en klok Nikonist det där, han var kanske bara lite kluven :P En Canikonist :D 

Bra bilder. Har aldrig fotat fåglar i mörker. Vad behöver man för blixt till det om man har turen att hitta någon att fotografera...

8 timmar sedan, Mona sade:

Det ska du testa, det var kanonbra!

Tja, tror det var en klok Nikonist det där, han var kanske bara lite kluven :P En Canikonist :D 

Haha...stackars människa som är så kluven😀

8 timmar sedan, Ove555 sade:

Bra bilder. Har aldrig fotat fåglar i mörker. Vad behöver man för blixt till det om man har turen att hitta någon att fotografera...

Tror det fungerar utmärkt med en vanlig speedlight....

Tack så mycket lillepv :) Sparvis är inte lätt att upptäcka. Det är Europas minsta uggla. Inte mycket större än en domherre.

On 2019-02-16 at 11:47 PM, Ove555 sade:

Förlåt, jag missade ditt inlägg! 

Tack Ove, men bilden är inte tagen i mörker, bara gråväder och trist ljus. Det går bra med en vanlig speedlite. Just till denna fick jag låna en Canon 430.

On 2019-02-20 at 7:16 PM, Mathias sade:

Väldigt fina bilder på den lilla söta ugglan!

Du har lyckats sudda ut bakgrunden fint och prickat skärpan på pippin :)

Tack Mathias! Roligt att du gillar dom :)