Jump to content

Recommended Posts

Vi har den här fågeln som kommer och käkar bär utanför huset men är så jädra blyg och gömmer sig bland bladen. Idag tittade den fram lite så jag lyckades fånga den på några foton. Det är honan till en sorts trast där hanen är nästan svart. Lite som en koltrast

E2105681.jpg

E2105685.jpg

E2105684.jpg

14 hours ago, ToddeSwe said:

Vilka bilder, ser ut nästan som dom är klippta och klistrade in i miljön så skarpa är dom.

Något hemlighet du vill dela med dej av? :)

Tack. Kort skärpedjup och ett bra objektiv. Dom här är tagna på 210mm och f10 vilket ger mig 3cm dof. På f10 så är det här objektivet riktigt bra

Jättefint fångat och väldigt skarpt. Och väldigt söt :) 

Det ser ut att vara en släkting till vår koltrast. Äggen är också lika (såg jag på Wiki) turkosa med bruna fläckar. Såna ägg hade jag i ett rede i en buske vid altanen för några år sedan, men tror att honan blev skrämd och gav sig av, eller så råkade hon ut för något:y1: Hade ingen aning om att någon låg och ruvade så nära oss förrän jag såg det övergivna boet.

Fina bilder. Jag tycker det ser ut som en koltrast hona.

PS: Tittade inte så noga... så det är på new Zealand bilderna är tagna (och inte i Sverige). Ja då kan det nog vara en släkting till koltrasten.

8 timmar sedan, Whynot sade:

Tack. Kort skärpedjup och ett bra objektiv. Dom här är tagna på 210mm och f10 vilket ger mig 3cm dof. På f10 så är det här objektivet riktigt bra

Ja det måste jag ju helt klart hålla med om. 😃

On 2/15/2019 at 2:18 AM, Mona said:

Jättefint fångat och väldigt skarpt. Och väldigt söt :) 

Det ser ut att vara en släkting till vår koltrast. Äggen är också lika (såg jag på Wiki) turkosa med bruna fläckar. Såna ägg hade jag i ett rede i en buske vid altanen för några år sedan, men tror att honan blev skrämd och gav sig av, eller så råkade hon ut för något:y1: Hade ingen aning om att någon låg och ruvade så nära oss förrän jag såg det övergivna boet.

Tydligen så är koltrasten en art som finns över en stor del av världen och dom olika avarterna ser lika ut

12 hours ago, Ulf Ekström a.k.a Himma said:

Härligt med lite fågelbilder från andra sidan av klotet. Snyggt fångat.:thumbsup:

En kille i vår lilla lokala fågelklubb har varit  på nya Zeeland och ska om en månad visa sina bilder och berätta om resan, det ser jag fram emot. 

Då slår jag vad om att den här fågeln är med. Innan människorna kom hit så fanns det inga däggdjur vilket gjorde att fåglarna kunde utvecklas på ett fantastiskt sätt. Det här är en Tui

E2105602.jpg

Säger som Rolf, roligt att se fåglar från NZ som inte finns här! Fint fångat Eddie :) 

Det är alltså från denna fågeln gamla Fritidsresor fått sitt nya namn, Tui! 

Var tvungen att googla! Tui tillhör släktet honungsfåglar :) 

9 hours ago, Mona said:

Säger som Rolf, roligt att se fåglar från NZ som inte finns här! Fint fångat Eddie :) 

Det är alltså från denna fågeln gamla Fritidsresor fått sitt nya namn, Tui! 

Var tvungen att googla! Tui tillhör släktet honungsfåglar :) 

Stämmer väldigt bra och der är kul att se när dom tar nektar från blommorna. 

E2105590.jpg

15 timmar sedan, Whynot sade:

Stämmer väldigt bra och der är kul att se när dom tar nektar från blommorna. 

E2105590.jpg

:wub: