Jump to content
Rolf

Jokkmokks marknad

Recommended Posts

7-9 februari gick Jokkmokks marknad av stapeln, en folkfest utan dess like och jag hade turen att vara där. Här ett urval av de bilder jag tog.

1. Vår värd och den husvagn vi skulle bo i
004_3656.jpg

2. Polcirkeln
004_3658.jpg

3.  Välkommen till Jokkmokk
004_3659.jpg

4. För 2500:- kunde man få en värmande renfäll.
004_3667.jpg

5. Knivar i långa banor, upp till 60 000:- kostade dom.
004_3670.jpg

6. Handarbetade vantar, dom var verkligen varma!
004_3671.jpg

7. Utsmyckning av marknadsplatsen.
004_3672.jpg

8 Isskulptur i rondellen.
004_3679.jpg

9 Renraiden. Samerna valde ut de finaste renarna och gick med dom genom marknadsplatsen.
004_3705.jpg

10.
004_3717.jpg

11.
004_3719.jpg

12. Renracet, hur de klarade att hänga kvar på släden är för mig ett mysterium.
004_3733.jpg

13.
004_3745.jpg

14.
004_3770.jpg

15. Vissa behövde ingen släde.
004_3827.jpg

16. Han bjöd på kaffe kring elden.
004_3934.jpg

Kul ! 

Är själv lite nyfiken på Jokkmokks marknad, men har inte fått för mig att åka dit, delvis för åt det är mitt i vintern. Jag var i Kiruna för över trettio år sedan, mitt i vintern, och det var en erfarenhet jag inte behöver göra om. 

Men, för att återgå till Jokkmokks marknad, hur upplevde du den f ö !?

Wow vilka underbara foton och vilken upplevelse. Måste ha varit otroligt intressant. 

Sonen som är född här nere åkte upp till Sverige själv för ett par år sedan på vintern och fick uppleva renar uti i naturen. Han tyckte det var fantastiskt. 

Renracet ser ju skitkul ut och du fick till perfekta bilder.

4 hours ago, Cope said:

Det här känns som en riktigt rolig upplevelse. Och dessutom har du dokumenterat det på ett bra sätt👍👍

Tack Cope, det var en upplevelse och jag kommer nog att göra om det.

3 hours ago, Mr.T said:

Kul ! 

Är själv lite nyfiken på Jokkmokks marknad, men har inte fått för mig att åka dit, delvis för åt det är mitt i vintern. Jag var i Kiruna för över trettio år sedan, mitt i vintern, och det var en erfarenhet jag inte behöver göra om. 

Men, för att återgå till Jokkmokks marknad, hur upplevde du den f ö !?

Hur jag upplevde den för övrigt... Tja, det var mycket folk men ändå lätt att komma åt de olika stånden, det var mest folk sista dagen. Där det var riktig trängsel var inne på fiken i värmestugorna, där var det trångt men det gick alltid att få plats. Alla utan undantag verkade det som var på ett strålande humör, såväl besökare som utställare vilket bidrog till att höja helhetsupplevelsen. 
Man behövde inte gå hungrig det fanns hur mycket som helst att provsmaka och räckte inte det fanns olika "Snabbmatsstånd" där det såldes allt från grillad korv till rökt renkött och renhamburgare. Inne på caféerna fanns olika smörgåsar att köpa. Det fanns även restaurang-kåtor med fullständiga rättigheter om man ville det.
Prisnivåerna var i mitt tycke relativt höga men det mesta var ju inhemsk produktion och hantverk så det får ju kosta lite mer och man kunde göra fynd också, bla. köpte jag en ring rökt renkorv om ca. 2,5 kilo för 200:- Helt ok pris tycker jag. En värmande mössa för 400:- blev det också, ett ok pris med tanke på att det är handarbete.
Det var kallt men jag hade rejält med kläder och bra skor så jag frös inte, som kallast hade vi -29 grader, det nöp lite i kinderna kunde jag konstatera... 
Är man intresserad av marknader är Jokkmokks marknad ett måste, det går inte att beskriva i ord utan måste upplevas. Den håller på i tre dagar och det behöver man för att gå igenom allt, bra också om man har med någon som varit där förr annars är risken stor att man missar mycket, det är stort!

1 hour ago, lillepv said:

Fin bildserie.👍

Tack lillepv! :)

1 hour ago, Whynot said:

Wow vilka underbara foton och vilken upplevelse. Måste ha varit otroligt intressant. 

Sonen som är född här nere åkte upp till Sverige själv för ett par år sedan på vintern och fick uppleva renar uti i naturen. Han tyckte det var fantastiskt. 

Renracet ser ju skitkul ut och du fick till perfekta bilder.

Tack Eddie, ja det var en upplevelse som jag skall göra om någon gång. Renracet var kul!

4 hours ago, Farsta (Hasse) said:

Väldigt fina bilder. Superkul att se. Vilket fantastiskt land. Från Skåne med böljande åkrar till detta. Helt andra levnadsbetingelser. 

Tack Hasse. Ja det är ett fantastiskt land vi lever i!

2 hours ago, Odie (Thomas) said:

Fina bilder, det verkar vara något att besöka,:thumbsup: det fina med att det är kallt är att det inte finns mygg.:P

Helt klart värt ett besök och som du säger, det var myggfritt! :D

Superfina bilder, skarpa och fina som vanligt! :thumbsup:

Jag har endast åkt igenom och stannat till för att äta i Jokkmokk vid nått tillfälle på min tid som klättrare och vi åkte till Vietas vid Suorvadammen för att isklättra. Men marknaden har jag aldrig varit på, såg på fb (eller instagram...:confused0006:) att min kusin var där på besök, då har du förmodligen "träffat" henne, hoppas du hälsade...:lol:

2 hours ago, Jens Nilsson said:

Superfina bilder, skarpa och fina som vanligt! :thumbsup:

Jag har endast åkt igenom och stannat till för att äta i Jokkmokk vid nått tillfälle på min tid som klättrare och vi åkte till Vietas vid Suorvadammen för att isklättra. Men marknaden har jag aldrig varit på, såg på fb (eller instagram...:confused0006:) att min kusin var där på besök, då har du förmodligen "träffat" henne, hoppas du hälsade...:lol:

Tack Jens. 
Tyvärr missade jag henne bland de övriga ca. 40000 besökarna. Slarvigt av mig jag vet... :y15:

Vilken upplevelse!! Som Farsta säger så har vi ett otroligt land med många kulturella olikheter. Fantastiskt fina bilder och kanonbra dokumenterat. Förstår att du tyckte detta var roligt! Jag tycker det är exotiskt också :) Kul med varningsskylten på vantarna :lol:

Jag har varit i Jokkmokk en gång. Provianterade på Ica eller om det var Coop, minns inte så noga, men just den dagen var det inte så exotiskt, och inga renar i byn! Däremot fanns det renar utefter vägen utanför samhället. 

Tack för att du visade din upplevelse! Det kändes nästan som om man var där när man ser bilderna :) 

Men va mysigt det ser ut....tre dar i husvagn med hundra minus utanför på nätterna..och så upp och iväg ut på mogonen å kika på vad våra indianer pysslar med.

Jag har aldrig varit norr om Gävle så riktigt välkommet reportage. Klockrena bilder!

Tack för att du förlängde vintern lite. Här i västerås fick vi en hel vecka innan regnet kom.

17 hours ago, ToddeSwe said:

Härliga bilder, slapp man åka dit och frysa. :) Tack Rolf!

Varsågod! Jag frös faktiskt inte, det är lätt att klä sig mot kylan däruppe. Något helt annat i Göteborg...

9 hours ago, gerard ohman said:

Men va mysigt det ser ut....tre dar i husvagn med hundra minus utanför på nätterna..och så upp och iväg ut på mogonen å kika på vad våra indianer pysslar med.

Jag har aldrig varit norr om Gävle så riktigt välkommet reportage. Klockrena bilder!

Tack för att du förlängde vintern lite. Här i västerås fick vi en hel vecka innan regnet kom.

Tack för att du gillar bilderna, här i Götet hade vi också en veckas vinter ungefär.

2 timmar sedan, Rolf sade:

Varsågod! Jag frös faktiskt inte, det är lätt att klä sig mot kylan däruppe. Något helt annat i Göteborg...

Ok det visste jag inte. Kommer väl aldrig så långt upp. 

1 hour ago, ToddeSwe said:

Ok det visste jag inte. Kommer väl aldrig så långt upp. 

Här i Götet är det fuktig luft och det blåser nästan jämt. Däruppe är luften torr och det är oftast vindstilla när det är kallt.

2 minuter sedan, Rolf sade:

Här i Götet är det fuktig luft och det blåser nästan jämt. Däruppe är luften torr och det är oftast vindstilla när det är kallt.

Tänkte gissa på det men ville inte göra bort mig. Hur är det på sommaren där uppe?

1 minute ago, ToddeSwe said:

Tänkte gissa på det men ville inte göra bort mig. Hur är det på sommaren där uppe?

Mygg!!!

Utöver myggen är väl sommaren som här, ibland bättre och så är det ljust dygnet runt.

Just nu, Rolf sade:

Mygg!!!

Utöver myggen är väl sommaren som här, ibland bättre och så är det ljust dygnet runt.

Hatar mygg och knott! Hade velat se ljusspelen på himlen i verkligheten.

2 minutes ago, ToddeSwe said:

Hatar mygg och knott! Hade velat se ljusspelen på himlen i verkligheten.

Tyvärr såg vi inget norrsken, det var mulet varje kväll.

1 minut sedan, Rolf sade:

Tyvärr såg vi inget norrsken, det var mulet varje kväll.

Ja det är väl en risk man tar även där uppe. Har du anknytning dit upp eller var det bara för nöjes skull?!