Jump to content
Mr.T

Att redigera ett begränsat område i Lr.

Recommended Posts

931996762_Noname.thumb.jpg.09e30d48612b3db1c1ee84996507ac13.jpg

Fantasin räckte inte längre en till den rubrik som är satt, men vad jag efterfrågar är hur man går tillväga för att sänka högdagrarna i byggnaden ungefär i mitten på bild. Även om det går att urskilja detaljer, gillar jag inte att det är så starkt ljus just i det området, och jag vet inte hur jag skall kunna lösa detta i Lr.

Tips på hur man kan lösa det i Ps är lönlöst att lämna till mig, dels för att jag inte har Ps (på denna datorn), dels för att jag inte har en susning om hur man använder Ps, då jag (nästan) uteslutande använder mig av Lr.

9 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Du har ett runt verktyg som du kan lägga över och dra i dom reglagen som du vill använda. 

7A51D606-760E-4964-8487-5B43BCC54C1E.thumb.jpeg.6532780aa9294a1fffa74f4ee50c8584.jpeg

Tack Todde, jag kände till det. Verktyget heter radiellt filter, men jag känner mig inte riktigt nöjd med resultatet med det verktyget, men jag får ge mig på det igen. Det handlar sannolikt om skit bakom spakarna, mer än något annat.

Kan f ö konstatera att du är väldigt aktiv med många fina bilder. Kanske skulle du sadla om och bli fotograf på heltid ? Kollade mitt shuttercount igår, och slutaren på min kamera har gått under 6 000 gånger. på sju år 😮 !

Då den är testad att klara 200 000 exponeringar, lär det dröja innan något ev. behov att ett nytt kamerahus uppstår men nu är det slut med off - topic.

Tack för hjälpen !

30 minutes ago, ToddeSwe said:

Du har ett runt verktyg som du kan lägga över och dra i dom reglagen som du vill använda. 

7A51D606-760E-4964-8487-5B43BCC54C1E.thumb.jpeg.6532780aa9294a1fffa74f4ee50c8584.jpeg

Har inte använt det verktyget förrän nu efter du tipsade om det här. Provade lite. Men kan man då redigera bilden direkt i den ringen som görs med det radiella filtert?

När jag provade nu så hittade jag inget sätt att påverka bilden direkt i den radiella filter-ringen jag gjorde på bilden, men däremot om jag ljusar upp eller mörkar ned hela bilden och gör en markering med den radiella filter-ringen och sedan ändrar ljuset i bilden för övrigt till ett annat ljus än vad det är i den markerade filter-ringen så ändras inte ljuset i den markerade filter-ringen, sedan när jag klickar på klar kan jag på så sätt få ljusare eller mörkare partier i den färdiga bilden.

46 minuter sedan, Mr.T sade:

Tack Todde, jag kände till det. Verktyget heter radiellt filter, men jag känner mig inte riktigt nöjd med resultatet med det verktyget, men jag får ge mig på det igen. Det handlar sannolikt om skit bakom spakarna, mer än något annat.

Kan f ö konstatera att du är väldigt aktiv med många fina bilder. Kanske skulle du sadla om och bli fotograf på heltid ? Kollade mitt shuttercount igår, och slutaren på min kamera har gått under 6 000 gånger. på sju år 😮 !

Då den är testad att klara 200 000 exponeringar, lär det dröja innan något ev. behov att ett nytt kamerahus uppstår men nu är det slut med off - topic.

Tack för hjälpen !

Näh nu ska du inte vara sån, jag är inte heller bra på detta men detta är det jag "kan" för att göra det du vill. Fast det finns säkert bättre knep i nyare Lr så kan man markera ut ett område och påverka det på samma sätt som i Ps har jag sett. Som ett lasso eller så ...

Fotograf på heltid som är färgblind kommer nog aldrig att ske. Kommer med bilder till kunden med magentastick eller någon annan färg jag inte ser. :)

Men jag blir ju naturligtvis glad av att höra dej föreslå det.  :)

Min D610 hade gått 8000 när jag fick den, nu har den gått 28148. Trodde inte detta själv faktiskt. 20.000 på 2 år. :)

6 minuter sedan, Ove555 sade:

Har inte använt det verktyget förrän nu efter du tipsade om det här. Provade lite. Men kan man då redigera bilden direkt i den ringen som görs med det radiella filtert?

När jag provade nu så hittade jag inget sätt att påverka bilden direkt i den radiella filter-ringen jag gjorde på bilden, men däremot om jag ljusar upp eller mörkar ned hela bilden och gör en markering med den radiella filter-ringen och sedan ändrar ljuset i bilden för övrigt till ett annat ljus än vad det är i den markerade filter-ringen så ändras inte ljuset i den markerade filter-ringen, sedan när jag klickar på klar kan jag på så sätt få ljusare eller mörkare partier i den färdiga bilden.

Om du skrollar ner lite så ser du en ruta där det står inventera, klicka för den så ändrar du endast innehållet inuti cirkeln.

5 minutes ago, ToddeSwe said:

Om du skrollar ner lite så ser du en ruta där det står inventera, klicka för den så ändrar du endast innehållet inuti cirkeln.

2019-02-05_19-06-22.jpg.3a0246b27bfba37afc3658b17d9dd9e5.jpg Ja, det stämmer. Tack för det Todde! 🙂

1 timme sedan, Rolf sade:

Nu har jag inte Lr själv men hittade detta om det är till någon hjälp. 

https://helpx.adobe.com/se/lightroom/help/apply-local-adjustments.html

Är det inget ljud på den? Jag fattar nada ... :) Jag hittar inte ens den där spray flaskan. Och när han inte pratar och förklarar så förstår jag inte..

1 hour ago, ToddeSwe said:

Är det inget ljud på den? Jag fattar nada ... :) Jag hittar inte ens den där spray flaskan. Och när han inte pratar och förklarar så förstår jag inte..

Jo det är ljud fast hon snackar Engelska.

18 minuter sedan, Rolf sade:

Jo det är ljud fast hon snackar Engelska.

Det hörs ingenting här...

Ha ha ha ha hade kommit åt mute knappen på tangentbordet! :)

5 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Fotograf på heltid som är färgblind kommer nog aldrig att ske. Kommer med bilder till kunden med magentastick eller någon annan färg jag inte ser. :)

Du får jobba enbart i s/v 😉.

5 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Handlar inte denna videon om Lr CC (prenumerationsmodellen) !? Den har inte jag, den senaste utgåvan av Lr jag har, är Lr 6.14 (fristående), och så lär det förbli. 

Jag vägrar att gå över till någon "prenumerationsmodell" med löpande utgifter i det oändliga. 

Jag antar att du redan har försökt dra ner exponeringen, vita eller hödagrar med pensel? Jag älskar det radiella filtret, men om inget av detta funkar så vet jag inte....

6 timmar sedan, Mona sade:

Jag antar att du redan har försökt dra ner exponeringen, vita eller hödagrar med pensel? Jag älskar det radiella filtret, men om inget av detta funkar så vet jag inte....

Nej, faktiskt inte, kanske skulle ge det ett försök. Hur blir resultatet (av egen erfarenhet), tycker du/ni att det blir såpass bra, att det inte syns om man gör en detaljerad granskning  ?

Jag vet inte om jag just har använd det på väldigt mycket högdagrar, men vid andra lokala justeringar så funkar det utmärkt. Det går att ändra formen på filtret. Prova även att använda penseln. Tror det blir bäst i denna bilden.

On 2019-02-19 at 3:45 AM, Mona sade:

Jag vet inte om jag just har använd det på väldigt mycket högdagrar, men vid andra lokala justeringar så funkar det utmärkt. Det går att ändra formen på filtret. Prova även att använda penseln. Tror det blir bäst i denna bilden.

Tack Mona, jag skall försöka med penseln, tror det blir en nyttig övning då jag (mig veterligen), aldrig använt det verktyget.