Jump to content
Sign in to follow this  
Ove555

Olympus e-520

Recommended Posts

Har länge tyckt att det skulle vara bra med trådar där det i varje tråd visas bilder från bara en kameramodell. Som i den här tråden då bara bilder som är tagna med Olympus e-520. Och sen tycker jag gärna det får ges information om vilket objektiv som använts och om hur många mm det är inställt på (om det är ett zoomobjektiv) iso, bl, slutartid, med eller utan blixt, med stativ eller handhållen kamera och lite hur man redigerat, om det inte är bilder direkt ur kameran.

Just nu tycker jag det är roligt att redigera med Topaz Studio. Tar gärna motljusbilder, men de blir gärna för mörka i och med starkt motljus som lurar objektivet att släppa in mindre ljus i kameran än vad som behövs. Men använder man då t ex Topaz Studio basic och HDR kan det ta fram detaljer i bilden som annars inte är synliga som i den här bilden jag tog för över 6 år sedan antingen i Kristianstad eller Hässleholm, kommer inte ihåg vilken av de 2 städerna den här bilden är tagen nu. 

Kamera: Olympus e-520, objektiv Zuiko digital 14-42 mm 1:3,5-5,6, inställt på 20 mm, F/8, 1/400,  iso 100, ingen blixt.

Redigerat i Topaz Studio, Basic > HDR.

2013-06-18_Olympus_e-520_HDR.jpeg

Det där ser ju bra ut, men lutar inte bilden lite eller är det en synvilla?

Har själv en e-420 som jag ärvt av min far som pojken min skulle ha och lära sig på, men det blev inget med det. :(

1 hour ago, ToddeSwe said:

Det där ser ju bra ut, men lutar inte bilden lite eller är det en synvilla?

Har själv en e-420 som jag ärvt av min far som pojken min skulle ha och lära sig på, men det blev inget med det. :(

Uppskattar dina kommentarer i mina och andras trådar. Ska försöka lära mig hur man får bra skärpa i flera delar av en bild från det Youtube-klippet du länkade till i en annan tråd här. Men på en sådan bild som den här hade ju inte det fungerat när det är folk som rör på sig. Jag gillar Olympus och det har väl dels med bildvinkeln att göra, samt färgerna tror jag.

Ja. ser att bilden lutar lite till vänster. Så den kunde jag nog rätat upp så det sett bättre ut. Men de två snygga tjejerna på bänken till höger tycker jag är bra för bilden. 🙂

Mer oljemålningsliknande bilder fotograferade med Olympus e-520. Exif-information kommer upp från Flickr om ni klickar på respektive bild... Topaz Studio > Basic > HDR.

1.

P6181312-Edit.jpeg Kristianstad

2.

P6291709-Edit.jpeg köpmangatan

3.

P6241549-Edit.jpeg red house 3

4.

Old House 10