Jump to content
ToddeSwe

Yashica J5 med nytt batteri i.

Recommended Posts

Hej

Här kommer en bild på vreden på Yashica J5 som jag inte hittar någon manual till och jag förstår inte hur jag ska använda vreden.

När jag idag tryckte i ett nytt batteri i den så hoppade mätaren till vänster igång och rör sig beroende på hur jag ställer exponeringstiden till höger.

MEN vad är det för siffror där mätaren är? Jag kan inte klura ut detta så hjälp mig så jag kan stoppa i en film i denna också.

Och vad betyder H(igh) & L(ow)? Off hoppas jag är att jag stänger av mätaren så batteriet inte dras ut....

509899325_YashicaJ5.thumb.jpeg.9beb6c22dabcbf7aea971704daa25d9a.jpeg

Mätaren till vänster är nog ljusmätare. Den ena skalan är bländarvärden, den andra som börjar på 1, 2, 4 osv. är jag osäker på men det kan vara en din skala.

Otroligt men bra fast jag får inte kläm på det riktigt ändå. Ska testa i dagsljus idag om mätaren går upp mer. Isf tror jag jag är halvvägs. 

Har kollat manualen och det du har på vänstra sidan är känsligheten på ljusmätaren. Tror det kan vara så här men du får testa!!

H=High, används när du har sämre ljus tex inomhus. L=Low, används tex utomhus när du har mycket ljus. OFF= ljusmätaren är avstängd och du sparar batteri.

Så vad du ska ställa in är, ISO på filmen, slutartider du vill använda, vrida ljusmätaren till H eller L, läsa av bländarvärdet på mätaren och ställa in det på objektivet. Sedan Klick :)

Tack Mathias! 

Det var dit jag ville komma. Men när det var så mörkt igår så hände det inte mycket med mätaren. 

Men om man vill ha ett kort skärpedjup och sudda bakgrunden. Hur för man då med denna? 

39 minutes ago, ToddeSwe said:

Tack Mathias! 

Det var dit jag ville komma. Men när det var så mörkt igår så hände det inte mycket med mätaren. 

Men om man vill ha ett kort skärpedjup och sudda bakgrunden. Hur för man då med denna? 

Du ställer in en kort slutartid och läser sedan av på mätaren vilken bländare du skall ha.

12 minuter sedan, Rolf sade:

Du ställer in en kort slutartid och läser sedan av på mätaren vilken bländare du skall ha.

Ok, synd det tar sån tid att se resultaten. 😃

3 minutes ago, ToddeSwe said:

Ok, synd det tar sån tid att se resultaten. 😃

Ja det är väl nackdelen med film.

Hej

Upptäckte ett vred på objektivet igår som först. Se bilderna. Det står M i A som förmodligen står för Manuell och Auto men vad är det som är manuellt eller auto. Inte är det fokusen iaf. 😃

1.

E49472F0-FA59-4C30-A54C-33C10F80C1C0.thumb.jpeg.9e69e377a4160ee85932aa87c273a162.jpeg

2.

D57F52C3-55CA-4971-92FB-2D8BB6D0A573.thumb.jpeg.32b0d7ed71d05c75ea7fc919165f5cb3.jpeg

2 timmar sedan, Rolf sade:

Mycket, du får gå ut och prova!

Jag märker ingen skillnad oavsett hur den står.

Rättning: När jag använder auto så blir bilden mörkare vid tagningstillfället. Och jag har nu fått svar på Objektivtest.se's fb sida.

Ulf Johanssons svar:

"A-läget ska då kamerahuset sköta nerbländningen i fotograferingsögonblicket genom att trycka till på stiftet i objektivets bajonett. Äldre kameramodeller hade inte den funktionen så på dessa måste man använda M-läget. Detta objektiv fungerar alltså både på äldre och nyare Yashica-modeller."

Om du inte kommer överens med mätaren i kameran kan du ju alltid mäta ljuset med telefonen. Finns en app, till iPhone i alla fall, som heter Pocket light meter. Den funkar förträffligt!

Just nu, Mathias sade:

Om du inte kommer överens med mätaren i kameran kan du ju alltid mäta ljuset med telefonen. Finns en app, till iPhone i alla fall, som heter Pocket light meter. Den funkar förträffligt!

Aha! På så vis! :) En sådan man ser proffsen springa fram med och mäta inför en fotosession? Fast då som app.

Just now, ToddeSwe said:

Aha! På så vis! :) En sådan man ser proffsen springa fram med och mäta inför en fotosession? Fast då som app.

Lite åt det hållet, men dom mäter ljus på olika sätt, ljusmätaren mäter infallande ljus till mätare, telefonen mäter reflekterat ljus från motivet.

23 minuter sedan, Mathias sade:

Lite åt det hållet, men dom mäter ljus på olika sätt, ljusmätaren mäter infallande ljus till mätare, telefonen mäter reflekterat ljus från motivet.

Aha! Ok tack!