Jump to content
Sign in to follow this  
Farsta (Hasse)

4/3 systemet lever

Recommended Posts

Är inne på en del andra sajter sen jag bytte system. Verkar finnas en oro för 4/3 eller Micro Four Thirds framtid. Olympus går dåligt och Panasonic sägs satsa allt krut på "full-format" kameror ( när jag var liten kallades denna storlek " småbild" :) - fast då var det förstås film ).

Idag släpper i alla fall Olympus en riktig värsting OM D E-M1X och även några spännande objektiv.  20 mp sensorn är kvar men man skall handhållet kunna ta 50 mp bilder och 80 mp på stativ. Ett riktigt teknikmonster men kommer kosta uppåt 30 000 bara för huset. Skulle jag få betalt för att släpa utrustning eller hade ett riktigt brinnande intresse så skulle inte detta bli mitt val. Charmen med 4/3 är just är det i allmänhet är ganska bärbart. Har svårt att tror detta är rätt väg att gå. Men det visar i alla fall man ännu satsar på systemet

Här en sammanfattning från photographyblog.com:

"The Olympus O-MD E-M1X is a new flagship mirrorless camera that boasts a 20 megapixel Four Thirds sensor, 18fps burst shooting with full-time AF or 60fps without, 80 megapixel multi-shot high-resolution mode, 7.5-stops image stabilisation, 2,580 shot battery life, a vari-angle touchscreen LCD, full weather-proofing and Cinema 4K video recording"

https://www.photographyblog.com/reviews/olympus_om_d_e_m1x_review

Den Olympusen i länken verkar ju inte helt fel, om man hade råd och lust att byta märke förstås...:)

Det där med småbild och fullformat är ju lite kul, de flesta känner väl till hur det hänger i hop men har man för lite att göra så finns det mycket att läsa om det, här är en liten historiielektion:

https://www.kamerabild.se/fotoskolor/vi-f-rklarar/vi-f-rklarar-sensorstorlekar

Bra artikel. En stor sensor kan ju aldrig vara fel men man märker ändå att man med hjälp olika hjälpmedel kan få bra resultat med mindre. Mobiltelefonernas sensor är ju pytte tex men i dagsljus i alla fall har de blivit ganska dugliga

Jag tycker det skulle vara synd om 4/3 systemet försvann. Jag tror det finns tillräckligt med 4/3 entusiaster för att det skall fungera. Men som du säger Hasse så var det storleken som lockade många. Själv blev jag mycket förvånad när Pentax gjorde sin 645 mellanformatskamera digital. Det är något jag skulle vilja ha men har inte vunnit på lotto ännu. 51 megapixel mellanformat sensor. Skulle vara perfekt som landskapskamera här på Nya Zealand