Jump to content

Recommended Posts

Som dom flesta vet gjorde jag ett försök i morse att ta en bild eller flera på superblodmånen, och det här är väl vad jag fick fram. Det bildades is eller frostkristaller i luften, och det blir ju ungefär som ett filter och månen var ju redan mörk som den var ändå så den krispiga skärpan saknas. Precis innan  06,12 när det skulle bli som mest mörklagt så signalerade kameran att batteriet blev tomt. Att stå 45 minuter i 12 graders kyla med liveview drar tydligen ström, men efter att ha stängt ner den ett par gånger och flera testbilder så lyckades jag i alla fall få en som funkar att visa upp. Lägger den i en egen tråd i stället för dagens måne-tråden... Nu ser vi fram emot nyårsafton 2028 när nästa tillfälle ges...^_^

1125417313_IMG_7536r2m2.thumb.jpg.534084224bee4ffe14f6ced2f54039be.jpg

Snyggt jobbat trots allt👍

Du fick 100% fler bilder än mig som i framstupa sidoläge vid den tidpunkten🙂

5 minuter sedan, Rolf sade:

Tycker du lyckats väldigt bra med din måne. Antar att månen inte var särskilt ljus heller. :thumbsup:

Tack, ja jag får nog nöja mig med den. Den var mörk, och det beror nog till viss del på kristallerna i luften.:)

4 minuter sedan, Cope sade:

Snyggt jobbat trots allt👍

Du fick 100% fler bilder än mig som i framstupa sidoläge vid den tidpunkten🙂

Tack tack, ja en bild kan ju faktiskt vara rätt stor skillnad jämfört med noll...:lol:

Den är helt underbar!!!:wub: Vilken otrolig känsla i bilden. Nästan lite ödesmättat. Två stjärnor fick du med också! Tror detta är den skarpaste jag sett hittills. Har sett många suddiga på fb. Kanonbra jobbat Jens! Själv hade jag inte en chans att se den för alla moln. Hade ställt klockan och gick upp iaf, men kammade noll :y1: Grymt Jens :star::star::star:

9 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Bra gjort Jens, men jag är inte förvånad. :)

Mången tack Todde, men jag är själv förvånad, om än inte riktigt helt nöjd med skärpan men jag fick ju möjlighet att fota åtminstone, bara där är jag nöjd och lite förvånad...^_^

8 timmar sedan, lillepv sade:

Grattis till en fin blodmåne.👍

Tack så mycket lillepv!:thumbsup:

8 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Jäkligt snygg blodmåne. Det är bara till att lyfta på hatten och gratulera. :star:

Tackar och bockar, trevligt att höra!:)

9 timmar sedan, Mona sade:

Den är helt underbar!!!:wub: Vilken otrolig känsla i bilden. Nästan lite ödesmättat. Två stjärnor fick du med också! Tror detta är den skarpaste jag sett hittills. Har sett många suddiga på fb. Kanonbra jobbat Jens! Själv hade jag inte en chans att se den för alla moln. Hade ställt klockan och gick upp iaf, men kammade noll :y1: Grymt Jens :star::star::star:

Oj vilka fina ord, tusen tack Mona!:) Jag tycker mig ha sett många bilder där den lyst lite starkare, och jag hade ju kunnat dra lite hårdare i spakarna i ACR men tycker inte att den skulle bli så naturlig då. Jag ville att den skulle se röd ut men inte för onaturligt, den var ju trots allt rätt mörk. Men det kanske bidrar lite till den ödesmättade känslan kanske...

Bättre lycka nästa gång Mona, vi gör nya försök på nyårsafton 2028!:y15: Fram till dess får vi ta vanliga månbilder, där lyckas du väldigt ofta i alla fall!:thumbsup:

2 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Riktigt bra. Mäktigt. Man kan förstå att folk långt tillbaka måste blivit livrädda…. vad händer liksom 😬

Tack Hasse, ja lite mäktigt är det, det håller jag med om! :)

Ja nog har folk säkert ryggat tillbaka av en eller annan anledning, finns ju en del historia att läsa, t ex det här...:

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/blodmanens-myter-genom-historien

https://www.express.co.uk/news/science/1066705/Super-blood-wolf-moon-meaning-january-total-lunar-eclipse

Super snyggt! :D vädret i våra delar av landet gjorde att det inte blev ett försök ens, så jag blev glad att du fick en så fin bild som vi alla kan njuta av.

Stjärnorna som Mona nämner är planeterna Venus, den ljusstarkaste  och Jupiter, läste jag någonstans.

Kanonfin bild på blodmånen!! Jag var uppe vid tillfället men här lyste månen med sin frånvaro bakom ett tjockt molntäcke!

Hoppas på bättre tur 2028...... :)

21 timmar sedan, Odie (Thomas) sade:

Super snyggt! :D vädret i våra delar av landet gjorde att det inte blev ett försök ens, så jag blev glad att du fick en så fin bild som vi alla kan njuta av.

Stjärnorna som Mona nämner är planeterna Venus, den ljusstarkaste  och Jupiter, läste jag någonstans.

Supertack Thomas!^_^ Ja jag har inte kollat upp stjärnorna eller planeterna , men det kan du ha rätt i!:)

12 timmar sedan, Mathias sade:

Kanonfin bild på blodmånen!! Jag var uppe vid tillfället men här lyste månen med sin frånvaro bakom ett tjockt molntäcke!

Hoppas på bättre tur 2028...... :)

Tack så mycket Mathias, ja vi får hoppas på nästa gång. Jag suger ett tag på den här karamellen, nästa gång har jag förmodligen inte lika tur med vädret...!:lol:

Tycker den blev riktigt bra. Det är en varm bild och det behöver inte alltid vara så skarpt. Annorlunda och fin

21 timmar sedan, Whynot sade:

Tycker den blev riktigt bra. Det är en varm bild och det behöver inte alltid vara så skarpt. Annorlunda och fin

Tackar tackar! Nä det har du rätt i, det behöver inte alltid vara knivskarpt!:)

9 timmar sedan, Mona sade:

När man googlar runt så är det många olika uppgifter. Vad kan man lita på?

Ja nu har inte jag sett så mycket andra datum än den 31/12 -28, men läste en artikel i expressen som nu var något år gammal men den hade missat nåt av de datum som har haft supermåne eller blodmåne, så viss osäkerhet finns tydligen.  Eller åtminstone så är inte alla rätt uppdaterade, för man vet säkert ganska exakt dessa datum. Men de flesta pekar ju på nyårs -28 så jag kör på det så länge tills man ser andra uppgifter hagla. Kanske kommer det en 2025, vi får väl hoppas, då behöver vi ju inte vänta så länge...:rolleyes:

Men nästa vanliga supermåne kommer i alla fall den 19/2 och 21/3, hoppas på skapligt väder då!:)

🌔

...såg bara moln & molntäcke här.
Så avis... ;)

Populär Astronomi borde väl gå att lita på mer än andra blaskor

Njut av förmörkelsen – det dröjer rejält tills nästa gång. Vi får vänta nästan tio år innan en total månförmörkelse som kan ses lika bra från Sverige.
Den 7 september 2025 sker en månförmörkelse när månen går upp.
Men det blir först den 31 december 2028 som vi får vi en lika bra förmörkelse som den 21 januari 2019.