Jump to content
Sign in to follow this  
Ulf Ekström a.k.a Himma

Tre små småfåglar

Recommended Posts

Snyggt! Har precis suttit en HALVTIMME på en bänk i skogen men inte ett ljud. :) (läses med ironi) 

Är detta men en ny G2 version av Tamrons 600 eller den gamla som du inte sålt ännu?

7 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Snyggt! Har precis suttit en HALVTIMME på en bänk i skogen men inte ett ljud. :) (läses med ironi) 

Är detta men en ny G2 version av Tamrons 600 eller den gamla som du inte sålt ännu?

Tack Todde. :)

Dessa är tagna med Nikon 300/2,8. Den jag köpte var Nikon 200-500/5,6 men den behövdes inte här.

Ett tips för att få se lite småfåglar är att leta upp nånstans där det matas. Kan dock vara en god idé att prata med de som bor där om du fotar in i nån trädgård så du inte blir misstänkt för smygfotografering. :D Om du har enkel åtkomst till en park eller skogsområde kan du hänga upp en egen matare där och efter några dagar så har du säkert ett antal hungriga besökare där.

1 minut sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Tack Todde. :)

Dessa är tagna med Nikon 300/2,8. Den jag köpte var Nikon 200-500/5,6 men den behövdes inte här.

Ett tips för att få se lite småfåglar är att leta upp nånstans där det matas. Kan dock vara en god idé att prata med de som bor där om du fotar in i nån trädgård så du inte blir misstänkt för smygfotografering. :D Om du har enkel åtkomst till en park eller skogsområde kan du hänga upp en egen matare där och efter några dagar så har du säkert ett antal hungriga besökare där.

Aha ja den vill jag också ha 200-500.

Jag har funderat på att sätta upp en kärve här på min uteplats. Men vi får c, det ska sparas något till våren också. :)

8 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Aha ja den vill jag också ha 200-500.

Jag har funderat på att sätta upp en kärve här på min uteplats. Men vi får c, det ska sparas något till våren också. :)

Kärve brukar inte vara det mest populära hos fåglarna. Bättre med en matare fylld med solrosfrön och jordnötter. Kolla med hyresvärden/bostadsrättsföreningen om det är ok att mata på balkongen/uteplatsen först. Såvida du inte bor i egen villa förstås.

2 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Kärve brukar inte vara det mest populära hos fåglarna. Bättre med en matare fylld med solrosfrön och jordnötter. Kolla med hyresvärden/bostadsrättsföreningen om det är ok att mata på balkongen/uteplatsen först. Såvida du inte bor i egen villa förstås.

Tack för tipset. Trodde en kärve var typ det finaste för dom. Ja det kanske är bäst att kolla först. 

1 hour ago, ToddeSwe said:

Tack för tipset. Trodde en kärve var typ det finaste för dom. Ja det kanske är bäst att kolla först. 

Här är en länk i ämnet fågelmatning som du förövrigt följer, fråga himma var det är, här kan du få fina bilder av de små live, kan nämna att i Karlskrona får man inte mata fåglar i parken p.g.a. skadedjurs problem så kolla först om det är okej.

3 hours ago, Ulf Ekström a.k.a Himma said:

Blev sittandes ett par timmar i mitt tältgömsle i trädgården igår. Det hände inte speciellt mycket men att par bilder lyckades jag i alla fall klämma fram.

Tre riktigt fina bilder :thumbsup::thumbsup:, vilket visar att man inte behöver åka långt för fågelfoto....  bara hem till Himma :D

Tre fina bilder på dina små vänner :)

Har massor med fåglar här hemma i två träd där jag matar dom, men bakgrunden är kass och jag har inget objektiv så jag kommer åt dom små fåglarna!