Jump to content

Recommended Posts

I en av Jens trådar kom vi att prata om Samyang 14/2,8, och jag sa att jag skulle testa min ihop med Sony a7 III som jag ännu inte hade gjort. Men nu har jag! Sprang ut på baksidan huset och tog en random bild på himlen. Sammy har ju problem med avståndsskalan, så det är knepigt att få det rätt ibland, men med spegellöst och focus peaking är det lättare. Så nu hoppas jag på klart väder snart så det kan bli lite mörkerbilder :) 

35 sek, ISO 100, f/2,8.

_DSC2493_2048px.jpg

6 minuter sedan, Mona sade:

I en av Jens trådar kom vi att prata om Samyang 14/2,8, och jag sa att jag skulle testa min ihop med Sony a7 III som jag ännu inte hade gjort. Men nu har jag! Sprang ut på baksidan huset och tog en random bild på himlen. Sammy har ju problem med avståndsskalan, så det är knepigt att få det rätt ibland, men med spegellöst och focus peaking är det lättare. Så nu hoppas jag på klart väder snart så det kan bli lite mörkerbilder :) 

35 sek, ISO 100, f/2,8.

Fan vad coolt! :)

16 minuter sedan, Rolf sade:

Dramatiskt är väl det som slår mig när jag ser bilden.

Kalla mig drama queen :D

13 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Fan vad coolt! :)

Tack :) 

Riktigt snygg bild Mona! :thumbsup:

Jag måste komma i gång med Sammy, har glömt hur fokuseringen går till med den känner jag det blev inte som jag tänkte i mina sista bilder med den...  Så här har du ju ordnat det riktigt bra för dig med den kameran!:)

Till Mona och Jens

Har hittat

SAMYANG
14mm f/2.8 ED AS IF UMC AE Lens for Nikon F Moun

för 2800:- NYTT men det står så här:

Chip Allows Focus Confirm, Auto Modes

Vad menas med det? Jag vet ju att det är en manuell fokus på den men vad betyder detta?

Skulle jag klara av detta tror ni? Jag som är så van vid autofokus.... lite orolig för just den biten. MEN SÅ billigt.

8 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Till Mona och Jens

Har hittat

SAMYANG
14mm f/2.8 ED AS IF UMC AE Lens for Nikon F Moun

för 2800:- NYTT men det står så här:

Chip Allows Focus Confirm, Auto Modes

Vad menas med det? Jag vet ju att det är en manuell fokus på den men vad betyder detta?

Skulle jag klara av detta tror ni? Jag som är så van vid autofokus.... lite orolig för just den biten. MEN SÅ billigt.

Tror att det är ett chip som signalerar med de röda fokuspunkterna i sökaren när bilden är i fokus, för eftersom det är manuell fokus så har den ju ingen annan automatik. Tror di andra här på forumet som har Nikon  har samma indikering men den funkar inte på Canon tyvärr. Men jag tycker jag klarar mig rätt bra ändå.

Jag har t ex ett gammalt ryskt objektiv med M42-fattning, och för att kunna montera det på mina Canonkameror måste jag använda en adapter, och på den är det också ett sånt chip med fokus confirm, funkar nog på liknande sätt.

Tror som Jens! Vet att vi pratat om detta här tidigare ang den gluggen. På just DETTA på DEN gluggen är Nikon bättre B)

Det man ska komma ihåg (om det inte blivit bättre de senaste åren) är att den är svår med avståndsskalan om man nu vill använda den. Den stämmer dåligt. Så vill man ställa in hyperfokalen så kan det bli trixigt innan man lär sig på vilket avstånd den ska ställas in på.

2 hours ago, ToddeSwe said:

Om du har en Nikon så finns det en fokus indikator i det nedre vänstra hörnet, bestående av en grön prick och två pilar på vardera sidan om pricken, när fokus är rätt så skall den gröna pricken lysa om den är fel lyser någon av pilarna och du får justera på objektivet, så är det iallafall tänkt att det skall fungera.

Sätt ett av dina objektiv till manuell fokus och testa.

Hur bra som helst Mona:wub:

Angående Odies kommentar så kan jag komplettera den med att D850 som vi har också har fokuspeaking. Tyvärr använder jag aldrig det.

On 2019-01-20 at 7:33 PM, Jens Nilsson sade:

Tror att det är ett chip som signalerar med de röda fokuspunkterna i sökaren när bilden är i fokus, för eftersom det är manuell fokus så har den ju ingen annan automatik. Tror di andra här på forumet som har Nikon  har samma indikering men den funkar inte på Canon tyvärr. Men jag tycker jag klarar mig rätt bra ändå.

On 2019-01-20 at 7:35 PM, Jens Nilsson sade:

Jag har t ex ett gammalt ryskt objektiv med M42-fattning, och för att kunna montera det på mina Canonkameror måste jag använda en adapter, och på den är det också ett sånt chip med fokus confirm, funkar nog på liknande sätt.

Ok men då är det ju bra, jag klarar ju av att fokusera manuellt ibland och då går jag ju på den där fokusindikatorn i vänstra hörnet. Tack Jens!

On 2019-01-20 at 9:44 PM, Mona sade:

Tror som Jens! Vet att vi pratat om detta här tidigare ang den gluggen. På just DETTA på DEN gluggen är Nikon bättre B)

Det man ska komma ihåg (om det inte blivit bättre de senaste åren) är att den är svår med avståndsskalan om man nu vill använda den. Den stämmer dåligt. Så vill man ställa in hyperfokalen så kan det bli trixigt innan man lär sig på vilket avstånd den ska ställas in på.

Sa du att Nikon är bättre än Canon eller läste jag fel :)

När jag behöver hyperfokalen så hör jag av mig till er så får ni förklara då ... :)

On 2019-01-20 at 10:17 PM, Odie (Thomas) sade:

Om du har en Nikon så finns det en fokus indikator i det nedre vänstra hörnet, bestående av en grön prick och två pilar på vardera sidan om pricken, när fokus är rätt så skall den gröna pricken lysa om den är fel lyser någon av pilarna och du får justera på objektivet, så är det iallafall tänkt att det skall fungera.

Sätt ett av dina objektiv till manuell fokus och testa.

Jo den använder jag ju ibland i manuellt läge så den kan jag. Visste inte att det var den dom menade.

Tack ALLA för hjälpen!

måste bara inflika att det bästa med denna superfina bild faktiskt är färgerna !

borstad mässing och stålblått med mörka kala vintergrenars silhuetter mot ljusa blekblå slöjor över ett par gnistrande stjärnor på en sammetssvartblå himmel funkar alltid !

så det så !

/Bengt Grive, isdanskommentator...typ....

:D :)

Jag gillar det objektivet och det kan ge fantastiska bilder som ditt foto verkligen visar. Färgerna är riktigt läckra. 

Jag kör ju Pentax och den kameran är gjord för att kunna köra både gamla objektiv och manuella vilket gör det lättare eftersom man kan använda fokusindikatorn på alla objektiv. Kör mycket med gamla M42 objektiv.

3 hours ago, Whynot said:

Jag gillar det objektivet och det kan ge fantastiska bilder som ditt foto verkligen visar. Färgerna är riktigt läckra. 

Jag kör ju Pentax och den kameran är gjord för att kunna köra både gamla objektiv och manuella vilket gör det lättare eftersom man kan använda fokusindikatorn på alla objektiv. Kör mycket med gamla M42 objektiv.

Skulle jag gå tillbaka till D SLR skulle jag kanske ge Pentax en chans. Min första kamera och har ännu ett 28, ett 50 och ett 135 mm objektiv liggande. Från MX tiden så det blir vissa inskränkningar som att sätta fokus manuellt tex

On 2019-01-20 at 10:28 PM, Cope sade:

Hur bra som helst Mona:wub:

Angående Odies kommentar så kan jag komplettera den med att D850 som vi har också har fokuspeaking. Tyvärr använder jag aldrig det.

Det är ju suveränt att du har det på 850'an! Hur går det till egentligen på en spegelkamera? Trodde bara det var möjligt på en spegelfri :o

20 timmar sedan, gerard ohman sade:

måste bara inflika att det bästa med denna superfina bild faktiskt är färgerna !

borstad mässing och stålblått med mörka kala vintergrenars silhuetter mot ljusa blekblå slöjor över ett par gnistrande stjärnor på en sammetssvartblå himmel funkar alltid !

så det så !

/Bengt Grive, isdanskommentator...typ....

:D :)

Tack så jättemycket för din fina kommentar :)

11 timmar sedan, Whynot sade:

Tack Eddie! Ja, jag gillar det också de gångerna man får till fokusen, och nu med Sonyn blir det enklare att använda.