Jump to content
Sign in to follow this  
Ove555

Bättre skärpedjup med mindre sensor?

Recommended Posts

Jag förstår att skärpedjupet ser bättre ut med med t ex ett 50 mm objektiv på en dx-kamera än med 50 mm på en fx-kamera för då kommer man så mycket närmare, allt på bilden, så det blir större och syns tydligare.

Men för övrigt bör väl bilderna bli skarpare med stor sensor i jämförelse med en liten för vanligtvis blir det ju mindre bildbrus med en stor sensor än vad det blir med en liten.

Vet inte om jag skulle säga att skärpedjupet är eller "ser bättre ut" med en viss sensorstorlek, men storleken påverkar ju åtminstone skenbart hur långt man upplever skärpedjupet även om det egentligen är i princip samma.  Sen är det ju en smaksak vad man tycker är bättre, har läst att vissa landskapsfotografer föredrar ofta cropsensor just för möjligheten att få längre skärpedjup. Och porträttfotografer däremot gillar ff för möjligheten att få korta skärpedjup. 

Jag säger i princip samma skärpedjup på båda sensorerna, men visst blir det kanske lite skillnad trots allt. Särskilt om man tar en mobilkamera, den går ju nästan inte ta en landskapsbild med utan att hela bilden blir skarp. Då får man fokusera riktigt nära.

Vet dock inte om det blir skarpare med ff jämfört med cropsensor, det hänger väl mest på optiken men ljusbrunnarna på en ff är ju som regel större och samlar in mer ljus än på crop, så viss skillnad kanske man kan uppleva. Visst kanske det blir mindre brus som du säger, men det kan ju också påverkas av omgivningen, hur ljust det är. Den mindre sensorn behöver väl kanske mer mängd ljus för att det ska bli lika bra som med ff. Jag tycker när jag jämför mina cameror, Canon 550d som har cropsensor och min Canon 6d så behöver jag inte exponeringskompensera lika mycket med 6d, men skärpan vet jag inte om jag ser så stor skillnad på om jag använder samma objektiv. Men exponeringsinställningarna kan skilja sig åt något som sagt.

Fast utvecklingen har ju gått framåt snabbt, det här är mest mina egna teorier blandat med sånt som jag läst om förut, men det kanske inte alls stämmer längre...