Jump to content
Mona

Fotoplaner för 2019!

Recommended Posts

Har ni några spännande fotoplaner under 2019? Jag och Mrs T ska delta i en spännande workshop i mitten av mars med den kända och superduktiga natur- och fågelfotografen Jonas Classon. Detta blir min första professionella workshop som jag deltar i. Det ska bli så roligt! Det jag är mest orolig för är att jag inte kommer att ta en enda vettig bild :D Känner mig otroligt ringrostig nu, så jag måste ut och träna!

Jag har väl inga direkt spännande planer förutom att fortsätta plåta pippifåglar och försöka få ännu bättre bilder, fast det vill man ju alltid...

Den där workshopen verkar mycket prisvärd!

Jag har väl 2 planer som ligger i sin linda. Att åka på en fotorunda till Irland och att gå på en workshop i Stockholm med Jason Lanier. Men den går på 1500 dollar och håller på i 3 dygn så jag antar att jag själv får stå för boendet också. Därför är jag jäkligt osäker på om jag hoppar på det. Fast det hade varit riktigt roligt🙂

4 timmar sedan, Rolf sade:

Jag har väl inga direkt spännande planer förutom att fortsätta plåta pippifåglar och försöka få ännu bättre bilder, fast det vill man ju alltid...

Den där workshopen verkar mycket prisvärd!

Den är mycket prisvärd tycker jag! Det är ju ett ganska normalt pris för EN dag för andra workshops. 

2 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Den enda "plan" jag har är att försöka komma på en av era träffar så vi får ses IRL. OCH att bli bättre på att fota och redigera mina foton.

Det var en bra plan tycker jag!

52 minuter sedan, Cope sade:

Jag har väl 2 planer som ligger i sin linda. Att åka på en fotorunda till Irland och att gå på en workshop i Stockholm med Jason Lanier. Men den går på 1500 dollar och håller på i 3 dygn så jag antar att jag själv får stå för boendet också. Därför är jag jäkligt osäker på om jag hoppar på det. Fast det hade varit riktigt roligt🙂

Oooohhh!!! Irland!! Det hade jag velat! Jason Lanier får jag googla :P

Jag har planer på Lofoten också! Dit längtar jag verkligen!

19 timmar sedan, Mona sade:

Den är mycket prisvärd tycker jag! Det är ju ett ganska normalt pris för EN dag för andra workshops. 

Det var en bra plan tycker jag!

Oooohhh!!! Irland!! Det hade jag velat! Jason Lanier får jag googla :P

Jag har planer på Lofoten också! Dit längtar jag verkligen!

Ja, jag hoppas verkligen vi kommer dit :)

Hehe, sök på honom på youtube. Han är en av mina största förebilder för tillfället och det är han som har fått in mig på modellfotograferandet. Det är alltså bla hans fel att jag har fått köpa på mig en jäkla massa utrustning senaste tiden  :)

Lofoten hade jag också velat åka till. Och jag hoppas verkligen att det blir av för min del också innan det är dags att ställa tofflorna :)

4 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Inga direkta planer men Tysslingen ihop med en erfaren fågelfotograf för det priset måste vara ett kap. #avundsjukmenintemissunsam.

Javisst är det ett kap! Jag anmälde oss direkt när den annonserades. Förstod att den skulle bli fullbokad direkt. Har träffat Jonas vid ett tillfälle, och det är verkligen en duktig och ödmjuk fotograf trots hans unga ålder. Ska bli så roligt att få en hel helg ihop! Han kör dessutom Canon, så det blir extra givande att kanske få lite utökade kunskaper på sin egen utrustning.

On ‎1‎/‎15‎/‎2019 at 1:58 PM, Mona said:

Har ni några spännande fotoplaner under 2019? Jag och Mrs T ska delta i en spännande workshop i mitten av mars med den kända och superduktiga natur- och fågelfotografen Jonas Classon. Detta blir min första professionella workshop som jag deltar i. Det ska bli så roligt! Det jag är mest orolig för är att jag inte kommer att ta en enda vettig bild :D Känner mig otroligt ringrostig nu, så jag måste ut och träna!

Det ser intressant ut vilken kamera och objektiv har du tänkt använda, kan det vara någon telezoom kanske? Har själv inte planerat att åka någonstans och fotografera i år ännu. 

Har haft lite funderingar om gömslesittning under vintern i ett örngömsle, får se om det blir av. Svårt med vettiga dagar att få till det.

I övrigt planerar jag att lära mig min Fuji betydligt bättre än jag kan nu. 

I övrigt har jag som plan/mål att försöka utveckla mina fotokunskaper mer generellt. Ta mer planerade foton och utveckla olika tekniker.

Samtidigt, så har jag som mål att dokumentera vardagen lite bättre än jag kanske gör annars. Har ju blivit väldigt tydligt påmind om hur snabbt saker och ting kan ändras. 

I övrigt är jag nyss hemkommen från min kärestas examination så nu blir det två inkomster i hushållet så nu skall sparandet till ny utrustning drastiskt ökas så att vi kan köpa in lite nya roliga saker också under året...

12 timmar sedan, Ove555 sade:

Det ser intressant ut vilken kamera och objektiv har du tänkt använda, kan det vara någon telezoom kanske? Har själv inte planerat att åka någonstans och fotografera i år ännu. 

Jag ska ha med både min Canon 5D III och Sony a7 III, men det blir Canon som får bli huvudkamera till fåglarna. Till fågelfotot kommer jag uteslutande (tror jag) att använda Canon 100-400. Tror inte jag behöver någon konverter där då fåglarna lär vara väldigt nära. Om jag får tid över så finns ju alltid ett slott att fota som ligger vid sjön. 

6 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Inga speciella planer. Är ju nästan roligast på resa men inget inplanerat ännu. Jo Helsingfors förstås med dit åker jag tre fyra gånger per år.

Resan är målet brukar jag tycka!

4 timmar sedan, lillepv sade:

Jag har tänkt att fota lite mer fåglar.

Det låter som en bra plan!

4 timmar sedan, Mathias sade:

Jag tänker att jag ska bekanta mig mer med min storformatskamera och bemästra den lite bättre :)

Då har du massor av kul tid att se fram emot! Och vi ser fram emot massor av fler fina bilder!

30 minuter sedan, Martin sade:

Har haft lite funderingar om gömslesittning under vintern i ett örngömsle, får se om det blir av. Svårt med vettiga dagar att få till det.

I övrigt planerar jag att lära mig min Fuji betydligt bättre än jag kan nu. 

I övrigt har jag som plan/mål att försöka utveckla mina fotokunskaper mer generellt. Ta mer planerade foton och utveckla olika tekniker.

Samtidigt, så har jag som mål att dokumentera vardagen lite bättre än jag kanske gör annars. Har ju blivit väldigt tydligt påmind om hur snabbt saker och ting kan ändras. 

I övrigt är jag nyss hemkommen från min kärestas examination så nu blir det två inkomster i hushållet så nu skall sparandet till ny utrustning drastiskt ökas så att vi kan köpa in lite nya roliga saker också under året...

Gömslesittning är så roligt! Hoppas din plan blir av. Att dokumentera vardagen är jag dålig på.. önskar jag hade gjort det lite mer. Vet vad du tänker på när du säger att saker kan ändras väldigt snabbt... just därför det är så viktigt att försöka samla minnen...