Jump to content
Jens Nilsson

Helgen på Gålö camping

Recommended Posts

Ja vi var ju på campingtur i helgen, vi har blivit tvungna att hastigt lägga nytt tak på huset så husvagnen behövde flyttas från vår gård då den skulle vara i vägen. Så vi valde en säsongsplats på Gålö havsbad och camping.  Helgen skulle egentligen spenderas i Strängnäs hos våra bekanta men de planerna sprack, så då valde vi att åka ut till vår husvagn.

Tänkte passa på att lufta kameran eftersom jag håller på att tappa bort mina kunskaper helt känner jag men det blev inte så mycket fotat nu heller. Försökte mig på lite stjärnbilder med Sammy på lördagkväll, men har visst glömt hur man ställer in både glugg och kamera, blev en tendens till koma på stjärnorna..

1.

1.thumb.jpg.ff0ae47cb2dd32ae6598ec4d6852186a.jpg

2.

2.thumb.jpg.949add4ea696978e84b20fe78063867b.jpg

3.

3.thumb.jpg.f8a0e7e1c5a8ec49908e0af4bc7de911.jpg

4.

4.thumb.jpg.316cac8957b14ef617904f1a25cd75e4.jpg

5.

5.thumb.jpg.4b104f7b783d57ac7fec1f64aaa4be03.jpg

6.

6.thumb.jpg.5fed20779ce972cf38d5fc01831b2b9e.jpg

7.

7.thumb.jpg.f790f69cd83e708e65046791612cef53.jpg

23 timmar sedan, Cope sade:

Trevliga bilder på er campinghelg som för övrigt verkade vara riktigt mysig🙂

Tack, ja det är en väldigt trevlig anläggning som vi kallar för vår "hemmahamn", det blir ofta dit vi åker på vår och sensommar när vi bara vill komma i väg lite snabbt och enkelt med husvagnen, tar bara ca 20 minuter att åka!:)

23 timmar sedan, Rolf sade:

Skönt att komma ut lite, ser ut att vara ett fint ställe.

Ja det var nice, lördagen var riktigt fin!:)

21 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Åhhh från bild 5 och neråt, vill också prova det... vad hade du för optik på nattfotona?

Hade mitt 24-105 f/4 till de första bilderna,  och till de två sista nattbilderna var det Sammy som fick tjänstgöra som det brukar vara när jag tar såna här bilder.

Sammy är vårt namn för en vidvinkel, SAMYANG 14mm f/2.8.:)

EDIT: Har ändrat namn på gluggen då det blev tokigt...

12 minuter sedan, Jens Nilsson sade:

Hade mitt 24-105 f/4 till de första bilderna,  och till de två sista nattbilderna var det Sammy som fick tjänstgöra som det brukar vara när jag tar såna här bilder.

Sammy är vårt namn för en vidvinkel, Samsung 14mm f/2.8.:)

Sammy :) eh om man väljer ett zoom vidvinkel, tullar man på kvaliten då?

1 minut sedan, ToddeSwe sade:

Sammy :) eh om man väljer ett zoom vidvinkel, tullar man på kvaliten då?

Mja, det finns säkert bra gluggar även där, och det finns ju säkerligen bättre objektiv än Samsung men det är ett prisvärt objektiv fast man kan inte lite hundra på avståndsskalorna.

Men generellt anses ju att kvaliteten brukar vara högre på fast optik men självklart finns det bra zoomar. 

5 minuter sedan, Jens Nilsson sade:

Mja, det finns säkert bra gluggar även där, och det finns ju säkerligen bättre objektiv än Samsung men det är ett prisvärt objektiv fast man kan inte lite hundra på avståndsskalorna.

Men generellt anses ju att kvaliteten brukar vara högre på fast optik men självklart finns det bra zoomar. 

Men om man väljer zoom så kostar det mer, man kanske skulle ha ett fast så man slipper bli ruinerad. :)

20 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Men om man väljer zoom så kostar det mer, man kanske skulle ha ett fast så man slipper bli ruinerad. :)

Eftersom jag inte aktivt kollar på objektiv nu för tiden, så är jag inte så insatt men har för mig att många gånger är zoomar billigare än fast optik, men det finns säkert undantag. det beror säkert på i vilken klass objektiven ligger i om det är ett lyxobjektiv eller budgetobjektiv. Ett zoomobjektiv har ju en svårare konstruktion då ljuset ska brytas ner genom fler glas och det blir mer material i objektivet samt utmaningen att få en bra bild efter att ljuset passerat i alla glas vid samtliga brännvidder, det gör att många zoomar blir dyra. Men det finns ju som sagt fasta objektiv i alla prisnivåer också som sagt, och som regel brukar dom vara skarpare har jag för mig... Men oftast är det nog knappt märkbart för dom flesta...

Just nu, Farsta (Hasse) sade:

Du som är på Gålö ibland kanske tycker detta är spännande? Anläggningen är bevarad: https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1210420?programid=407

Jo det där har jag hört talas om, har läst lite om det. Har dock aldrig varit där, men visst är det där dom har öppet hus en gång per år...? Ska lyssna på det där avsnittet!

46 minuter sedan, Odie (Thomas) sade:

Fina bilder speciellt bild 5 den gillas rejält :thumbsup:

Host host heter inte gluggen Samyang.  ;)

Tack Thomas, ja naturligtvis har du rätt, visst är det Samyang jag menar. Du ser, jag har inte fotat på länge så minnet sviker...:lol:

2 timmar sedan, sanne sade:

Fine billeder af øen og stjernerne 🙂 Er det Jeres to hunde ? ...var sikkert en dejlig camping tur ...Hilsen Sanne

Tack sanne! :)

Nej vi har inga hundar, det där var några som var ute och tränade sina golden retrivers, dom hade en stor bil med något klistermärke som jag inte minns vad det stod på men det är nog en slags kennelklubb eller nåt...

2 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Skönt att komma iväg lite på helgen och extra kul att det bjuds fotomöjligheter. Bilderna och platserna ser trevliga ut. :thumbsup:

Ja det är som nämnts ett fantastiskt ställe med mycket fin natur!:)

4 timmar sedan, Mathias sade:

Ser ut som en härlig plats att spendera en helg på! Finfina bilder har du också fått med dig hem!

Absoluta favoriten är femman :)

Man tackar! Ja det är ett fint ställe, lugnt och skönt även när det är välbesökt!:)

Trevliga bilder från er helg! Tvån är riktigt fin, liksom 5, men skulle velat ha ön längre ner i bilden. 6 & 7 är i en klass för sig. När man får till det med Sammy är den gluggen grym. Du får typ alltid till det med den :) Jag däremot, lyckas aldrig med Sammy eftersom min avståndsskala är totalt ur led. Har inte använt den de senaste åren... Hmmm, kanske skulle testa den på Sonyn, där är den kanske bättre!! Rusar....

On 2019-01-16 at 12:50 PM, ToddeSwe sade:

Irix 15/2,4 ska vara en grymt bra glugg! Känner en som haft den, och hennes  bilder var superduper! Den skulle jag köpt idag om jag skulle vilja ha den brännvidden. Prisvärd.

https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv-tillbehor/objektiv/15-2-4-firefly-for-nikon-f

On 2019-01-19 at 5:53 PM, Mona sade:

Trevliga bilder från er helg! Tvån är riktigt fin, liksom 5, men skulle velat ha ön längre ner i bilden. 6 & 7 är i en klass för sig. När man får till det med Sammy är den gluggen grym. Du får typ alltid till det med den :) Jag däremot, lyckas aldrig med Sammy eftersom min avståndsskala är totalt ur led. Har inte använt den de senaste åren... Hmmm, kanske skulle testa den på Sonyn, där är den kanske bättre!! Rusar....

Tack! Förstår dig angående ön i femman, men jag ville ha med speglingen i vattnet så jag tog i lite när jag komponerade den  för att kunna beskära, men du har rätt, jag hade kunnat ta bort lite mer!

Mja, jag vet inte om jag lyckas så bra alla gånger med Sammy, tycker att jag glömt hur jag ska ställa fokus. Måste ta ut honom lite fler gånger...^_^