Jump to content
Mona

Inaktiv

Recommended Posts

1 hour ago, Jens Nilsson said:

Kan det vara så att filerna blir för stora, i dag har ju de flesta mobilkameror så många pixlar att man måste förminska bilderna? Så är det för mig åtminstone. Min Oneplus 3T har 16mp både fram och bak, så dom filerna måste förminskas för att kunna användas här på forumet. Laddar jag upp från mobilen så förminskar jag först i en app som heter "Reducera foto storlek" ( finns säkert fler appar och även likaså  om man har Iphone) och sen laddar man upp bilderna.

Du kan ju även skaffa dropbox om du inte redan har det, både i dator och mobil för då kan dy synka dom så att du sparar dina mobilbilder i en mapp i dropbox-appen och sen går in i datorns dropbox och sparar ner dom för att kunna redigera och förminska dom som vanligt. Så gör jag  då jag tankar över bilderna till datorn, jag får det inte heller att funka med kabel av någon anledning. 

jag har googlat och fått intrycket att väldigt många har problem att koppla mobilen via sladd till datorn.

( samsung i o f s )

tydligen har några fått igång det genom att byta till ny sladd. får se framöver om jag orkar köpa en ny då....

de bilder av kisse som jag visar här från mobilen är kopierade från instagramsidan när jag går in där på datorn.

de går inte att öppna direkt i photoshop av nån jäbla anledning ändå, så jag har hittat ett annat sätt:

öppnar med gamla 'paint' i windows. där funkar det. och så spara om dem till nya jpeg. helt sjukt men då går de i gång i PS.

ett jävla bökande, men till slut så kan jag spara om dem i Ps och DÅÅÅ först går det att posta dem här på forumet.

obegripligt strul alltså...

Det kan säkert variera men på Sony när jag ansluter den kommer det upp tre fyra val ( och gör det inte det får man leta upp USB inställningarna). Det förvalda är " ladda mobilen" och då händer inget. Man väljer "överföra" bilder då syns mobilens "hårddisk" och även sd kort. Sen bara dra över bilder till datorn

Edit: vissa sladdar har inte funkat vet jag

15 minuter sedan, gerard ohman sade:

jag har googlat och fått intrycket att väldigt många har problem att koppla mobilen via sladd till datorn.

( samsung i o f s )

tydligen har några fått igång det genom att byta till ny sladd. får se framöver om jag orkar köpa en ny då....

de bilder av kisse som jag visar här från mobilen är kopierade från instagramsidan när jag går in där på datorn.

de går inte att öppna direkt i photoshop av nån jäbla anledning ändå, så jag har hittat ett annat sätt:

öppnar med gamla 'paint' i windows. där funkar det. och så spara om dem till nya jpeg. helt sjukt men då går de i gång i PS.

ett jävla bökande, men till slut så kan jag spara om dem i Ps och DÅÅÅ först går det att posta dem här på forumet.

obegripligt strul alltså...

Då undrar jag hur gör du för att spara eller kopiera bilderna från Instagram...? Skärmdump eller hur gör du? Jag tog in en skärmdump nu på en bild från instagram för att testa och det funkar bra att ta in i ps. Fast kvaliteten blir dålig visserligen eftersom det blir en liten fil...

Mobilen du har kanske sparar filerna i ett annorlunda format i stället för jpg eller...?

17 minutes ago, Jens Nilsson said:

Då undrar jag hur gör du för att spara eller kopiera bilderna från Instagram...? Skärmdump eller hur gör du? Jag tog in en skärmdump nu på en bild från instagram för att testa och det funkar bra att ta in i ps. Fast kvaliteten blir dålig visserligen eftersom det blir en liten fil...

Mobilen du har kanske sparar filerna i ett annorlunda format i stället för jpg eller...?

jag kör chrome. högerklickar på instabilden och väljer 'visa sidkälla'

nu kommer hela htmltramset upp

där letar jag efter .jpeg.

det finns sjukt många, men några av dem är fotot i stort format.

markerar och öppnar i ny flik

sparar.

men som sagt, filen är inte avsedd för PS tydligen, utan jag får ta omvägen via paint....helsegt.

jag har försökt skicka bilder från mobilkameran via min egen mejl till mig själv.

samma strul - går inte att öppna i PS eller direkt lägga upp här på xpo.

obegripligt omständigt.

fan vad jag önskar att datorn kunde fatta att mobilen är en enhet när jag pluggar in den....

1 timme sedan, gerard ohman sade:

jag kör chrome. högerklickar på instabilden och väljer 'visa sidkälla'

nu kommer hela htmltramset upp

där letar jag efter .jpeg.

det finns sjukt många, men några av dem är fotot i stort format.

markerar och öppnar i ny flik

sparar.

men som sagt, filen är inte avsedd för PS tydligen, utan jag får ta omvägen via paint....helsegt.

jag har försökt skicka bilder från mobilkameran via min egen mejl till mig själv.

samma strul - går inte att öppna i PS eller direkt lägga upp här på xpo.

obegripligt omständigt.

fan vad jag önskar att datorn kunde fatta att mobilen är en enhet när jag pluggar in den....

Vad underligt, fattar inte alls hur du gör.. Testade nu så som du beskriver men hittar inget alls där det står nåt om jpg eller jpeg som går att markera för att öppna i egen flik...:confused0006:

Och skulle det funka verkar det vara väldigt omständigt, då hade jag slutat fota eller åtminstone visa bilder här... 

Det måste gå på annat sätt...

2 hours ago, Farsta (Hasse) said:

Det kan säkert variera men på Sony när jag ansluter den kommer det upp tre fyra val ( och gör det inte det får man leta upp USB inställningarna). Det förvalda är " ladda mobilen" och då händer inget. Man väljer "överföra" bilder då syns mobilens "hårddisk" och även sd kort. Sen bara dra över bilder till datorn

Edit: vissa sladdar har inte funkat vet jag

jo, jag har tagit mig förbi dessa punkter, ladda osv, men verkar som att sladden saknar nåt...

@jens....

baggis ju

1 klicka upp din bild på instagramsajten.

typ denna 33102677_219812371942836_510008906201065

2. högerklicka på bilden

3 välj 'visa sidkälla' ( source )

4 leta i koden efter  .jpg

5 markera upp bildens url, alltså allt från https://...osv ända till slutet med .jpg ---- EDIT - hela vägen till intagram.com !

6 högerklicka igen

7 välj 'öppna....'

nu öppnas bilden i en ny flik

8 spara bilden med nytt högerklick.

busenkelt. gäller bara att hitta rätt .jpg

det finns ju fler bilder på sidan. logotyper och sånt...

testa tills du hittar rätt.

( förlåt Mona att vi knyckte din tråd lite... )

2 timmar sedan, gerard ohman sade:

@jens....

baggis ju

1 klicka upp din bild på instagramsajten.

typ denna 33102677_219812371942836_510008906201065

2. högerklicka på bilden

3 välj 'visa sidkälla' ( source )

4 leta i koden efter  .jpg

5 markera upp bildens url, alltså allt från https://...osv ända till slutet med .jpg ---- EDIT - hela vägen till intagram.com !

6 högerklicka igen

7 välj 'öppna....'

nu öppnas bilden i en ny flik

8 spara bilden med nytt högerklick.

busenkelt. gäller bara att hitta rätt .jpg

det finns ju fler bilder på sidan. logotyper och sånt...

testa tills du hittar rätt.

( förlåt Mona att vi knyckte din tråd lite... )

Ja nu hittade jag en länk som det funkade på... Kul, inte för att jag kommer att använda det så men kan ju vara kul att veta att man kan... Så nu lämnar vi tillbaka tråden till Mona, sorry att vi kapade den...:blush:

23 hours ago, Mona said:

Hej Ove! Hehe! Jag tycker ibland tvärtom att det är intressantare motiv i små städer! Man blir nog hemmablind..

Hej Mona! 🙂 Ja det är lätt till att bli hemmablind. Brukar märka det om jag varit hemifrån lite, då tycker jag det ser mycket finare ut när jag kommer hem igen. Men har sett du har tatt en del bilder från Göteborg, och jag har nog inte sett alla bilder du tagit där. Värdesätter verkligen din medverkan här. När jag ser att du gjort inlägg här så brukar jag vara särskilt intresserad av att titta...

1 hour ago, Jens Nilsson said:

Ja nu hittade jag en länk som det funkade på... Kul, inte för att jag kommer att använda det så men kan ju vara kul att veta att man kan... Så nu lämnar vi tillbaka tråden till Mona, sorry att vi kapade den...:blush:

högerklick är kung ! :P det finns massor av möjligheter bara man sätter sig in i hur browsers funkar...många små trick att ta till när man fastnar nånstans.