Jump to content
Ove555

Våga fråga...

Recommended Posts

Tänkte på det om man tar upp något som här angående fotografering så är det väl bra om man frågar om sånt som man inte förstår och beskriva hur man själv ser på det. För en beskrivning av något kan vara helt klockrent bland några, men av en del andra är det kanske inte alls lika klart. Folk jobbar på olika sätt och ser inte likadant på allting. Men jag tycker det är bra på det här forumet för här visas en stor ödmjukhet oavsett kunskapsnivå. Och ingen fråga (inom rimliga gränser) är väl inte för dum eller hur?

Som jag ser det finns det väl ingen fråga som är för dum. Förstår man inte, vet inte kan inte eller vad det nu är för orsak så ska man naturligtvis fråga om man vill utvecklas och lära sig något nytt. Och det gäller väl överallt och inte bara inom fotograferingsvärlden.

Så tycker iaf jag.....och jag har frågar massor genom åren och det gör jag förresten fortfarande :)

Nä det är det väl inte. Men jag har tyvärr erfarenhet av folk som försökt förklara saker för mig förmodligen nästan så bra de har kunnat, men jag har inte förstått ändå. Och det har gått så långt så dom har tappat tålamodet. Så därför har jag blivit lite hämmad av att fråga om saker i alla fall ute på allmänna diskussionsforum.

54 minuter sedan, Ove555 sade:

Nä det är det väl inte. Men jag har tyvärr erfarenhet av folk som försökt förklara saker för mig förmodligen nästan så bra de har kunnat, men jag har inte förstått ändå. Och det har gått så långt så dom har tappat tålamodet. Så därför har jag blivit lite hämmad av att fråga om saker i alla fall ute på allmänna diskussionsforum.

Ok, jag förstår. Men så är det nog för flera ibland. För egen del har jag fått nöta in vissa saker som garanterat har varit en bagatell för andra att lära sig. Det är väl så det är, ibland kan den ena mer än den andra och ibland är det vise versa.

Och dom som "alltid" kan "allting" har garanterat också problem flera gånger men utan att erkänna det :)

Kolla in alla mina trådar så slipper du känna dej hämmad. :)

Jag var nyfiken som barn och tröttade ut alla och allt, man ska inte känna sig dum för att man inte förstå. Det kan ju faktiskt bero på den som förklarar också.

Det är inte lätt att förmedla en kunskap som är given för en själv, det krävs att man går tillbaka till när man inte kunde någonting själv.

Men tycker ändå jag lagt märke till på fotoforum att det blir gärna en elit med fotografer som har en ganska hög kunskapsnivå som oftast är online. Tycker det är lite tråkigt att det gärna blir så...

10 minuter sedan, Ove555 sade:

Men tycker ändå jag lagt märke till på fotoforum att det blir gärna en elit med fotografer som har en ganska hög kunskapsnivå som oftast är online. Tycker det är lite tråkigt att det gärna blir så...

Det gör inte mig nåt att det finns en "elite" så länge dom inte bär sig dumt åt mot dom med lägre kunskapsnivå som frågar för att lära.

12 minuter sedan, Ove555 sade:

Men det är kanske inte så konstigt egentligen, dom som brinner mest syns oftast mest.

Min kunskapsnivå är inte hög men varje dag så lär jag mig något nytt känns det som. Så länge någon kommenterar mina foton så är jag nöjd.

Jag har väl stannat någonstans halvägs in mot mitten mellan nybörjare/entusiast och elit kunskapsmässigt om man frågar mig, men man försöker ju alltid hjälpa när man kan eller tror sig kunna. Men när jag tror och spekulerar så brukar jag försöka att förtydliga att så är fallet, många gånger har man kanske kunnat saker men glömt det med tiden när man inte håller på med det dagligen dags. 

Sen att jag aldrig fotar längre nästan gör ju att jag halkar tillbaka till nybörjare-nivå mer och mer...-_-

Och tiden man har inne på forumet har ju inget med kunskapsnivå att göra, det är väl mer fråga om man har tid eller inte, eller hur man väljer att spendera den tid man har. Det skiljer sig ju mycket mellan individer hur man lever sina liv. Och om det då är en elit-grupp som oftast är inne så kanske det är bra, då får man kanske bra snabba svar på sina frågor om man är nybörjare, så länge dom inte blir spydiga och otrevliga som Cope är inne på.

5 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Fråga måste man. Här känns det tryggt att slänga ut även ganska enkla frågor vilket är väldigt fint.

Håller med, har man inte svaren själv så är ju de flesta frågor svåra, men kanske lätta för någon annan, och det är ju kul om man i bland kan vara till någon hjälp!

On ‎1‎/‎15‎/‎2019 at 7:04 PM, Cope said:

Men en sak som kan vara problematisk för den som både frågar och svarar (men mest den som frågar tror jag)  är att om en som inte är så hemma på området frågar och får ett akademiskt svar är att kanske den som frågar inte förstår förklaringen. 

PS: Först tänkte jag citera Copes svar, men sen ändrade jag mig och tänkte skriva utan citat, men fick då ej bort citatrutan, så därför är här nu en tom citatruta.

5 minuter sedan, Ove555 sade:

Men en sak som kan vara problematisk för den som både frågar och svarar (men mest den som frågar tror jag)  är att om en som inte är så hemma på området frågar och får ett akademiskt svar är att kanske den som frågar inte förstår förklaringen. 

PS: Först tänkte jag citera Copes svar, men sen ändrade jag mig och tänkte skriva utan citat, men fick då ej bort citatrutan, så därför är här nu en tom citatruta.

Exakt. Men då får man fråga igen, eller be om ett förtydligande! För det är inte alltid lätt att veta om mottagaren förstår det en annan tycker är glasklart, även om man kanske vet att en viss individ är nybörjare så vet man ju aldrig exakt på vilken nivå den befinner sig.

Alla uttrycker vi oss olika dessutom,  och det skrivna språket kan vara knepigt att ta till sig också, i bland extra svårt med svar inlindade med undertoner av ironi och humor som grädde på moset...:)

3 minutes ago, Jens Nilsson said:

Exakt. Men då får man fråga igen, eller be om ett förtydligande! För det är inte alltid lätt att veta om mottagaren förstår det en annan tycker är glasklart, även om man kanske vet att en viss individ är nybörjare så vet man ju aldrig exakt på vilken nivå den befinner sig.

Alla uttrycker vi oss olika dessutom,  och det skrivna språket kan vara knepigt att ta till sig också, i bland extra svårt med svar inlindade med undertoner av ironi och humor som grädde på moset...:)

Tack för det sympatiska svaret! Ironi tycker jag det missbrukas med mycket på internet. 

Man kan fråga igen, men förstår man inte ens då, så anses man kanske som dum av en del. Och just det tror jag gör att att man kanske ofta inte vågar fråga. 

10 minuter sedan, Ove555 sade:

Tack för det sympatiska svaret! Ironi tycker jag det missbrukas med mycket på internet. 

Man kan fråga igen, men förstår man inte ens då, så anses man kanske som dum av en del. Och just det tror jag gör att att man kanske ofta inte vågar fråga. 

Jo så kan det ju naturligtvis vara, och då är det ju tråkigt. Men just på detta forum tycker jag oftast att alla brukar svara så sjysst som man kan, har inget minne att någon sagt nåt olämpligt pga att någon inte förstått till hundra procent. Utan då får man ta det från början och hitta en annan infallsvinkel på aktuell fråga! Sen kanske vissa kan svaret bättre än den som svarat först, och kanske har lättare att förklara också, där är vi ju som sagt olika. Men i bland gäller det ju att den som svarar har förstått frågeställningen också, det är inte heller alltid så lätt..:)

8 minutes ago, Jens Nilsson said:

Jo så kan det ju naturligtvis vara, och då är det ju tråkigt. Men just på detta forum tycker jag oftast att alla brukar svara så sjysst som man kan, har inget minne att någon sagt nåt olämpligt pga att någon inte förstått till hundra procent. Utan då får man ta det från början och hitta en annan infallsvinkel på aktuell fråga! Sen kanske vissa kan svaret bättre än den som svarat först, och kanske har lättare att förklara också, där är vi ju som sagt olika. Men i bland gäller det ju att den som svarar har förstått frågeställningen också, det är inte heller alltid så lätt..:)

Jag håller med om det. Tack Jens för bra svar! 

47 minutes ago, Jens Nilsson said:

Så sant. Har drabbat mig några gånger senaste åren så jag brukar nu greppa telefonen och ringa upp istället om jag misstänker att det kan bli missförstånd

Sen en annan sak. Sverige lär vara det tredje bästa landet i världen på engelska. Och det tycker jag är ett stort problem för oss som varken talar eller förstår engelska så bra. Jag skulle tro att bland alla vuxna i Sverige så är det minst en miljon som inte behärskar så bra engelska eller nästan inte kan det alls. Men det verkar många av de med engelska som andraspråk inte bry sig om så mycket Man märker det bl a när folk ska länka till något osv då är det nästan alltid på engelska...

Stämmer. Många ord försvenskas dessutom och så räknar man med att alla skall förstå. Undrar hur det skall bli? När jag sitter och lyssnar på mina knoddar i övre tonåren är pratet så uppblandat med engelska att det är svårt att avgöra vilket språk de använder. Rättade sonens inlämningsuppgift och det var som att läsa en engelsk text som översatts till svenska. Och de är inte unika på något vis

2 timmar sedan, Ove555 sade:

Sen en annan sak. Sverige lär vara det tredje bästa landet i världen på engelska. Och det tycker jag är ett stort problem för oss som varken talar eller förstår engelska så bra. Jag skulle tro att bland alla vuxna i Sverige så är det minst en miljon som inte behärskar så bra engelska eller nästan inte kan det alls. Men det verkar många av de med engelska som andraspråk inte bry sig om så mycket Man märker det bl a när folk ska länka till något osv då är det nästan alltid på engelska...

Men vi kan Skånska och det är inte så illa det heller :D

Sen att det inte finns någon annan som begriper vad vi säger kan inte vi hjälpa :D