Jump to content
Cope

Jäklar....

Recommended Posts

Nu läskar Onkel Nikon mig ordentligt då Z7 ska få ögonfokus. En funktion som skulle kunna få mig att gå över till Sony i framtiden. Nu slipper jag det. Nu behöver jag bara vänta en generation eller två så dom förbättrar tex fokussystemet. Sen kan man köra spegellöst utan att lämna familjen :)

https://www.fotosidan.se/cldoc/prylnytt/nya-funktioner-till-nikon-z6-och.htm

21 minuter sedan, Rolf sade:

Personligen är jag inte ett dugg lockad av spegellöst. 

Jaså, beror det på åldern tro?😂😂😝

Ögonfokus is da shit! Att man sen kan se exponeringen i sökaren direkt är också suveränt. Tyvärr fick inte Canon ögonfokus i sin spegellösa FF, men det kommer nog! Spegellöst är framtiden oavsett om man gillar det eller inte. Hörde ryktas att det inte ska komma fler nya L-objektiv, utan nu satsar Canon på det spegellösa systemet och gluggar till det. Det är ett stor generationsskifte på G. Lika bra man vänjer sig! 

1 timme sedan, Rolf sade:

Personligen är jag inte ett dugg lockad av spegellöst. 

Det var inte jag heller tidigare. Jag gillade aldrig min gamla Sony a7, eller dotterns Olympus M10, som jag tycker är en riktig skitkamera! Menyer som man aldrig hittar i mm. Bilderna blir nog bra om man orkar lära sig den...  Du ska få prova min Sony vid nåt tillfälle :) 

1 hour ago, Cope said:

Jaså, beror det på åldern tro?😂😂😝

Självklart, med ålder kommer vishet! :101:

5 minutes ago, Mona said:

Ögonfokus is da shit! Att man sen kan se exponeringen i sökaren direkt är också suveränt. Tyvärr fick inte Canon ögonfokus i sin spegellösa FF, men det kommer nog! Spegellöst är framtiden oavsett om man gillar det eller inte. Hörde ryktas att det inte ska komma fler nya L-objektiv, utan nu satsar Canon på det spegellösa systemet och gluggar till det. Det är ett stor generationsskifte på G. Lika bra man vänjer sig! 

Det var inte jag heller tidigare. Jag gillade aldrig min gamla Sony a7, eller dotterns Olympus M10, som jag tycker är en riktig skitkamera! Menyer som man aldrig hittar i mm. Bilderna blir nog bra om man orkar lära sig den...  Du ska få prova min Sony vid nåt tillfälle :) 

Jag har provat Robbans Sony och det första jag reagerade på var ergonomin. Passade inte mina händer, den är på tok för liten. 

18 minuter sedan, Rolf sade:

Självklart, med ålder kommer vishet! :101:

Jag har provat Robbans Sony och det första jag reagerade på var ergonomin. Passade inte mina händer, den är på tok för liten. 

Med lite träning så kanske du skulle kunna vänja dig :lol: Undrens tid är inte förbi :y15:

Just now, Mona said:

Med lite träning så kanske du skulle kunna vänja dig :lol: Undrens tid är inte förbi :y15:

Hahaha! Ja givetvis är det så, jag skulle givetvis kunna vänja mig men jag hittar inget bra sätt att hålla den på, känns som den försvinner i handen.

2 minuter sedan, Rolf sade:

Hahaha! Ja givetvis är det så, jag skulle givetvis kunna vänja mig men jag hittar inget bra sätt att hålla den på, känns som den försvinner i handen.

Då får det bli en handledsrem :P 

13 timmar sedan, Mona sade:

Det är just ögonfokusfunktionen jag så gärna skulle vilja ha. Men som sagt, nuvarande kamera ska hänga med några år till är det tänkt. Jag köper inte nästkommande kamera men när nästa igen lanseras så är det dags :)

17 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Cope, vet inte om du lyssnar på poddar men avsnitt 72 här var rätt intressant, finns nog på de flesta poddplattformar!

https://www.fotosidan.se/poddradio/

Tack för länken. Ska lyssna på den så fort jag får en ledig stund på jobbat :D

Och då blir det premiärlyssning för min del då jag aldrig har lyssnat på en pod. Iaf inte vad jag vet :)

On 1/13/2019 at 3:19 PM, Cope said:

Tack för länken. Ska lyssna på den så fort jag får en ledig stund på jobbat :D

Och då blir det premiärlyssning för min del då jag aldrig har lyssnat på en pod. Iaf inte vad jag vet :)

Då kan du passa på att lyssna på avsnitt 74 också som handlar om Canons nya spegel fria :lol:

Nu verkar både Nikon och Canon satsa på spegellösa. Kul att det kommer. Vissa möjligheter öppnas. Sen tror jag inte detta kommer att röra spegelreflexerna på ganska många år. Folk har investerat i glas mm.

Beror kanske lite på vad priset för de mer folkliga modellerna landar på.

Undrar om det inte blir mer för proffs eller avancerade de första åren? Husen verkar lika tunga och stora som tidigare och som nybörjare tror jag folk väljer lättare utrustning.

Konkurrensen hårdnar. Panasonic sägs satsa på fullformat med utbytbar optik och relativt smidiga hus.

4 timmar sedan, Odie (Thomas) sade:

Då kan du passa på att lyssna på avsnitt 74 också som handlar om Canons nya spegel fria :lol:

Haha, det lät inte som den har måttagits så väl :)

3 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Nu verkar både Nikon och Canon satsa på spegellösa. Kul att det kommer. Vissa möjligheter öppnas. Sen tror jag inte detta kommer att röra spegelreflexerna på ganska många år. Folk har investerat i glas mm.

Beror kanske lite på vad priset för de mer folkliga modellerna landar på.

Undrar om det inte blir mer för proffs eller avancerade de första åren? Husen verkar lika tunga och stora som tidigare och som nybörjare tror jag folk väljer lättare utrustning.

Konkurrensen hårdnar. Panasonic sägs satsa på fullformat med utbytbar optik och relativt smidiga hus.

JAg är själv väldigt nyfiken på en spegellös Nikon men inte riktigt ännu. Följer dom sin nummerserie så blir det nog en Z9 som tidigast för min del. Dvs, jag hoppar över nästa modell innan jag eventuellt ska uppgradera.

Som du säger så har man ju rätt mkt glas som då på sikt ska bytas ut mot glas anpassade för spegelfria hus. Och det kostar ju en slant :)

6 timmar sedan, Cope sade:

Som du säger så har man ju rätt mkt glas som då på sikt ska bytas ut mot glas anpassade för spegelfria hus.

Men med adaptern ZtoF blir inte det nödvändigt, eller har jag missat något  !?

Ögonfokus låter riktigt häftigt. Själv har jag en halvmesyr i min kamera. Kan styra fokus medan jag tittar i sökaren men måste flytta punkten med en fingertopp mot displayen. 

Ändå fantastiskt att både Nikon och Canon använder fattningar som kom under typ Koreakriget 😁 Att de kunnat uppgraderats, fått elektriska kontakter och kunnat anpassats även till riktigt ljusstarka pjäser. Med en helt ny större fattning får man anta de byggt in saker som kanske inte omedelbart blir använda. Gissar vilt. Inte hunnit läsa på just något om dessa. 

6 timmar sedan, Mr.T sade:

Vet inte hur det är med Nikon, men till Canons spegelfria finns en adapter för att kunna använda sina gamla gluggar. Jag använder även Sigmas adapter på Sony för att använda mina canongluggar. Funkar bra ihop med de flesta gluggar, förutom om man vill ta snabba serier. Då blir bara första bilden skarp. Fast jag kan leva med det då jag inte fotar sport mm.

Nu satsar Canon allt (verkar det som), på att tillverkar nya gluggar till spegelfritt. Det är framtiden, bara att gilla läget..

10 timmar sedan, Mr.T sade:

Precis, med adaptern blir det inte nödvöndigt...

8 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Ögonfokus låter riktigt häftigt. Själv har jag en halvmesyr i min kamera. Kan styra fokus medan jag tittar i sökaren men måste flytta punkten med en fingertopp mot displayen. 

Ändå fantastiskt att både Nikon och Canon använder fattningar som kom under typ Koreakriget 😁 Att de kunnat uppgraderats, fått elektriska kontakter och kunnat anpassats även till riktigt ljusstarka pjäser. Med en helt ny större fattning får man anta de byggt in saker som kanske inte omedelbart blir använda. Gissar vilt. Inte hunnit läsa på just något om dessa. 

Ja, följande ögonfokus är nåt jag verkligen skulle vilja ha. Men jag får ge mig till tåls tills Nikon gör ett spegelfritt hus som jag vill ha🙂

Vill tex inte gå över till Sony då Nikongluggarna av någon för mig okänd anledning inte funkar så bra men Sony's hus.

Mem, men...nu är vi flera år in i framtiden🙂

4 timmar sedan, Mona sade:

Vet inte hur det är med Nikon, men till Canons spegelfria finns en adapter för att kunna använda sina gamla gluggar. Jag använder även Sigmas adapter på Sony för att använda mina canongluggar. Funkar bra ihop med de flesta gluggar, förutom om man vill ta snabba serier. Då blir bara första bilden skarp. Fast jag kan leva med det då jag inte fotar sport mm.

Nu satsar Canon allt (verkar det som), på att tillverkar nya gluggar till spegelfritt. Det är framtiden, bara att gilla läget..

Hur blir det med tex Sigmas adapter på Sony'n. Förlorar man ljus när den används eller blir skärpedjipet förändrat på något sätt?

Kan du inte kolla det en dag du har tid och lust?

Dvs att du använder samma glugg på både Canon och Sonyhuset och fotar samma objekt från samma avstånd...

52 minuter sedan, Cope sade:

Hur blir det med tex Sigmas adapter på Sony'n. Förlorar man ljus när den används eller blir skärpedjipet förändrat på något sätt?

Kan du inte kolla det en dag du har tid och lust?

Dvs att du använder samma glugg på både Canon och Sonyhuset och fotar samma objekt från samma avstånd...

Jag har inte märkt av någon förlust alls, men visst kan jag göra ett test i dagsljus.

Vad bra att det inte verkar vara nån skillnad👍

Ja, det får du gärna göra men bara om du vill. 

Annars går det nog att finna nåt svar på nätet🙂