Jump to content
Sign in to follow this  
Jens Nilsson

24,9 billioner pixlar

Recommended Posts

Häftigt, men det tar nog ett antal generationer innan våra kameratillverkare får till en 195 gigapixel sensor. :D

19 timmar sedan, Rolf sade:

Häftigt, men det tar nog ett antal generationer innan våra kameratillverkare får till en 195 gigapixel sensor. :D

Ja ett par år till får vi nog räkna med...:D

10 timmar sedan, Cope sade:

Jaså, ska du köpa dig en Nikon Jens? :D

Nja, ska är väl ett starkt ord men... OM jag skulle köpa ny kamera och OM jag då hade haft råd med en kamera som hade haft den här upplösningen, då tror jag inte märket spelat någon roll... Men nu är vi ju som tur är inte där än...^_^

5 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Ja ett par år till får vi nog räkna med...:D

Nja, ska är väl ett starkt ord men... OM jag skulle köpa ny kamera och OM jag då hade haft råd med en kamera som hade haft den här upplösningen, då tror jag inte märket spelat någon roll... Men nu är vi ju som tur är inte där än...^_^

:lol::thumbsup:

On 2019-01-08 at 11:05 AM, Jens Nilsson sade:

Eller 195 gigapixel...

Ganska cool bild med väääääääldigt många pixlar och kul att zooma in i, nu vill jag ha en ny kamera...^_^

http://sh-meet.bigpixel.cn/?from=groupmessage&isappinstalled=0&fbclid=IwAR3YWn0Wd0fwAWsnwH_hK9YK9Q-l3GfrOmGfehMl21pu1pkpm-rtt4W433U

OMG! Trodde inte det ens fanns!

On 2019-01-10 at 7:53 PM, ToddeSwe sade:

OMG! Trodde inte det ens fanns!

Nja, det gör det nog inte heller, inte riktigt ännu...

47 minuter sedan, Farsta (Hasse) sade:

Fantastiskt, Men finns optiken att fånga allt? Är den månne sammansatt att många bilder? Gissar vilt

Nä det är nog en slags panorama bild, men den är riktigt bra gjord. Här nedan hittade jag en panorama över London från 2012, den är byggd av drygt 48000 bilder. På den här sidan kan man läsa lite om hur det går till, annars kan man ju alltid googla på gigapixel!

Men den här bilden inte lika bra som den jag länkade till i början förmodligen har programvarorna blivit bättre...:

http://360gigapixels.com/london-320-gigapixel-panorama/

Hittade t ex en skarv som inte blev hundra nu när jag zoomade in i bilden via mobilen. Tog en skärmdump:

Screenshot_20190112-081517.thumb.jpg.70c4ec9a47bad36aef50c55e2a0c1524.jpg