Jump to content
ToddeSwe

Bergundasjöns udde i Topaz Studio-kläder.

Recommended Posts

Var ute en sväng oplanerat som vanligt och missade solljuset men stället var nytt och jag är nyfiken av mig så jag gick o gick o gick.

Så koma jag fram och hade bara mitt 70-200, och 50mm med mig för jag var egentligen ute och letade fågelsamlingar för att träna med nya gluggen.

När jag kom hem och såg bilderna så var det egentligen bara en som hade fint ljus i sig som jag såg det och det var solnedgången.

1.

_6108986-Redigera.thumb.jpg.fe98beb543bbfa7f926397c76e69e45d.jpg

2.

_6109027-Redigera.thumb.jpg.f79c7e1ab085de23da4a3528068c661c.jpg

3. tyckte solen försvann så fint men det blev bättre i topaz studio.

_6108994-Redigera.thumb.jpg.cb53039bee90e65a1ccb9756b932d62b.jpg

4. vid dessa tre önskade jag att jag hade tagit med 24-70 för att få med mer. Det lutar nog åt ett vidvinkel före ett 100-400.

_6109011-Redigera.thumb.jpg.de644242b835e5304b07bf194eb9b0ae.jpg

5.

_6109018-Redigera.thumb.jpg.b839768de073491d9d6b7c93704654b1.jpg

6.

_6109023-Redigera.thumb.jpg.c53171a1c75cf4f539df8ba3d9b4f8b3.jpg

7. tre fina broar var lagda som jag fastnade för

_6109037-Redigera.thumb.jpg.3554da0a8d7b7403e1c9c3966ab80699.jpg

8. längst ut på udden

_6108992-Redigera-2.thumb.jpg.30a768e1be19e49ede33afb79c384da4.jpg

9. längst ut på udden

_6108993-Redigera.thumb.jpg.7e8f747d92dbfdcf945694f5deb7d597.jpg

10 enda bilden som inte är "tillfixad" i topaz studio.

_6109032.thumb.jpg.3c48edec2856cf715aec9681357a2906.jpg

10.1 Inga streck! :) och inga dammkorn på sensorn. :)

_6109032-Redigera-2.thumb.jpg.291392d40843ca0ed4366eb5e1dc34c2.jpg

ps

träningsvärk så jag knappt kan gå idag också. :)

2 timmar sedan, ToddeSwe sade:

vid dessa tre önskade jag att jag hade tagit med 24-70 för att få med mer. Det lutar nog åt ett vidvinkel före ett 100-400.

Jag kan bara svara för mig själv, men jag har 4 (fyra) gluggar, (alla fasta); 15, 28, 50 och 100 mm.

Den gluggen som jag använder mest och som passar den typen av fotograferande som jag inriktar mig på, vilket är (framförallt) landskap, har utfallet blivit sådant att 28:an är den som för det mesta sitter på kamerahuset, om detta kan vara till hjälp inför framtida investeringar i glas.

Snygg serie👍👍

Min  typ av fotografering kräver också ett vidvinkel framför en längre brännvidd. Men den kan naturligtvis skilja sig kraftigt från din fotografering. Jag skulle tro att min 15-30 sitter nog oftast sitter monterad på mitt hus.

11 timmar sedan, Cope sade:

Snygg serie👍👍

Min  typ av fotografering kräver också ett vidvinkel framför en längre brännvidd. Men den kan naturligtvis skilja sig kraftigt från din fotografering. Jag skulle tro att min 15-30 sitter nog oftast sitter monterad på mitt hus.

Dessutom är det inte heller alldeles nödvändigt med en vidvinkel då man numer kan slå samman flera exponeringar till en, ganska enkelt med ett fotoredigeringsprogram. En vanlig 50 mm glugg duger gott till det ändamålet, men med brasklappen att man måste ha tid att ta multipla exponeringar, vilket ofta är fallet inom landskapsgenren.

Har man däremot bara en chans med en (1) exponering och då vill ha med så mycket som möjligt, är naturligtvis en vidvinkel att föredra.

Däremot uppnår man inte samma djup i bilden om man använder sig av tekniken med multipla exponeringar vilka slås samman i ett panorama vågrätt som med en kraftig vidvinkel, om man inte använder sig av ett panorama både på höjd som bredd,  och ännu mer tid, för att hinna ta tillräckligt många exponeringar. Med Lr 6 och Lr CC kan man slå samman ett flertal exponeringar (både lodrätt och vågrätt) till ett panorama.

Själv skulle jag vilja ha ett tilt/shift objektiv, men dom är så himla dyra och med tanke på hur sällan jag använder det jag redan har, vore det (i mitt fall), verkligen att kasta pengarna i sjön.

Men jag lever på hoppet att jag kommer bli mer aktiv inom det fotografiska när jag kommer hem, för då tänker jag skaffa mig en bil så jag kan ta mig till intressanta och förhoppningsvis, fotogeniska platser.  

Oaktat vilket, här finns en samling utmärkta artiklar i ämnet panoramafotografering, om man är intresserad av att fördjupa sina kunskaper i ämnet.

Tjusigt överlag, men tycker personligen att det var lite väl färgstarkt många gånger men bild 3, 4 och 5 gillar jag, fina utsnitt och kompositioner där.:)

Jag gick förr med ungefär samma funderingar kring objektiv som du och ville ha helst 400mm eller mer, var sugen på en Tamron 150-600 ett tag men det slutade med ett fast EF 300mm f/4 som jag hittade begagnat fast i nyskick för halva nypriset. Endast testat då fotografen i fråga köpt in den som back up till sin 300 f/2.8 för ett jobb. Insåg att det ofta är kanske lite för kort men då jag fotar fåglar kanske en till två gånger under ett år så behöver jag inte mer brännvidd.

Det händer att jag skulle vilja ha mer brännvidd men oftast klarar jag mig. Det finns annat att lägga pengar på tycker jag,  både inom foto men även andra saker. Jag får inse att jag spelar i fel dimension och får prioritera, kan inte ha alla gluggar och andra prylar jag vill ha.  Så jag hade nog valt ett mer vidvinkligt objektiv om jag tvingats välja, då det förmodligen kommer att användas mer. Om det nu inte är mest fåglar du vill fota förstås..!:) 

Jag är som du kanske vet ganska restriktiv när det kommer till filter av olika slag men här har du faktiskt lyckats, en fin serie blev det. Bäst gillar jag 5&8.

12 timmar sedan, Cope sade:

Snygg serie👍👍

Tack Conny!

Jag tror jag har mer nytta eller mer användning för ett vidvinkel nu. Helt klart ska jag ha ett 100-400 på sikt. Men jag har märkt att jag många gånger har fått kompromissa med mina bilder på grund av att jag inte haft en bredare vy. 

Ja ja var sak har sin tid nu är jag ju upptagen med mitt nya 70-200 ett tag framöver. 

5 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Tjusigt överlag, men tycker personligen att det var lite väl färgstarkt många gånger men bild 3, 4 och 5 gillar jag, fina utsnitt och kompositioner där.:)

Jag gick förr med ungefär samma funderingar kring objektiv som du och ville ha helst 400mm eller mer, var sugen på en Tamron 150-600 ett tag men det slutade med ett fast EF 300mm f/4 som jag hittade begagnat fast i nyskick för halva nypriset. Endast testat då fotografen i fråga köpt in den som back up till sin 300 f/2.8 för ett jobb. Insåg att det ofta är kanske lite för kort men då jag fotar fåglar kanske en till två gånger under ett år så behöver jag inte mer brännvidd.

Det händer att jag skulle vilja ha mer brännvidd men oftast klarar jag mig. Det finns annat att lägga pengar på tycker jag,  både inom foto men även andra saker. Jag får inse att jag spelar i fel dimension och får prioritera, kan inte ha alla gluggar och andra prylar jag vill ha.  Så jag hade nog valt ett mer vidvinkligt objektiv om jag tvingats välja, då det förmodligen kommer att användas mer. Om det nu inte är mest fåglar du vill fota förstås..!:) 

Tack Jens! Ändå har jag dragit ner på oljemålnings-effekten av just den anledningen. Ville ha lite tryck i färgerna. 

Se mitt svar till Conny ang gluggköp. 

2 timmar sedan, Rolf sade:

Jag är som du kanske vet ganska restriktiv när det kommer till filter av olika slag men här har du faktiskt lyckats, en fin serie blev det. Bäst gillar jag 5&8.

Tack Rolf!

Är bara ute efter lite bättre tryck i färgerna då solen lyste med sin frånvaro en aning. 

13 timmar sedan, Mr.T sade:

Dessutom är det inte heller alldeles nödvändigt med en vidvinkel då man numer kan slå samman flera exponeringar till en, ganska enkelt med ett fotoredigeringsprogram. En vanlig 50 mm glugg duger gott till det ändamålet, men med brasklappen att man måste ha tid att ta multipla exponeringar, vilket ofta är fallet inom landskapsgenren.

Har man däremot bara en chans med en (1) exponering och då vill ha med så mycket som möjligt, är naturligtvis en vidvinkel att föredra.

Däremot uppnår man inte samma djup i bilden om man använder sig av tekniken med multipla exponeringar vilka slås samman i ett panorama vågrätt som med en kraftig vidvinkel, om man inte använder sig av ett panorama både på höjd som bredd,  och ännu mer tid, för att hinna ta tillräckligt många exponeringar. Med Lr 6 och Lr CC kan man slå samman ett flertal exponeringar (både lodrätt och vågrätt) till ett panorama.

Själv skulle jag vilja ha ett tilt/shift objektiv, men dom är så himla dyra och med tanke på hur sällan jag använder det jag redan har, vore det (i mitt fall), verkligen att kasta pengarna i sjön.

Men jag lever på hoppet att jag kommer bli mer aktiv inom det fotografiska när jag kommer hem, för då tänker jag skaffa mig en bil så jag kan ta mig till intressanta och förhoppningsvis, fotogeniska platser.  

Oaktat vilket, här finns en samling utmärkta artiklar i ämnet panoramafotografering, om man är intresserad av att fördjupa sina kunskaper i ämnet.

Så är det. Men jag föredrar vidvinkel då jag oftast använder filter av olika styrka. Tror inte att det blir nån hit att köra flera exponeringar och sedan slå ihop dom då omgivningen ändrar hela tiden, såsom ljus och allt annat jag behöver i min bild. Jag har aldrig provat men jag tror faktiskt inte jag hade fått fram nåt vettigt om jag ska vara ärlig :)

JAg har ett tilt/shift men använder det alldeles för lite. MAn borde kanske ändra på det en dag det är varmt och skönt ute :D

Spændende med det program har selv haft det engang..koster det noget nu ? Fine billeder ligner noget fra et eventyr land 🙂

14 timmar sedan, Cope sade:

Tro inte att det blir nån hit att köra flera exponeringar och sedan slå ihop dom då omgivningen ändrar hela tiden, såsom ljus och allt annat jag behöver i min bild.

Tja, det är naturligtvis individuellt, men om du tittar på dom bilderna som finns i de artiklar som jag tidigare länkade till på photographylife, kan du själv se att det fungerar alldeles ypperligt. 

Tror det handlar om handhavande mer än något annat 😉.

14 timmar sedan, Cope sade:

JAg har ett tilt/shift men använder det alldeles för lite. MAn borde kanske ändra på det en dag det är varmt och skönt ute

Jo, jag vet det. Väntar på att du skall lägga ut det till försäljning med ett erbjudande man bara inte kan säga nej till 😄.

1 timme sedan, Mr.T sade:

Tja, det är naturligtvis individuellt, men om du tittar på dom bilderna som finns i de artiklar som jag tidigare länkade till på photographylife, kan du själv se att det fungerar alldeles ypperligt. 

Tror det handlar om handhavande mer än något annat 😉.

Jo, jag vet det. Väntar på att du skall lägga ut det till försäljning med ett erbjudande man bara inte kan säga nej till 😄.

Ja, det kanske funkar även med långa tider. Jag vet inte för jag har inte provat. JAg får bara en känsla av att det kan bli svårt för PS att sy ihop molnen när det skiljer tex 16 minuter mellan exponeringarna. Det finns kanske inga moln när sista bilden tas :)

;en som sagt, jag har inte satt in mig i ämnet och kommer nog aldrig få behov att göra det heller :)

Haha, då för du vänta lääänge då den gluggen står förträffligt bra i lådan :)

5 timmar sedan, Cope sade:

när det skiljer tex 16 minuter mellan exponeringarna.

16 minuter mellan exponeringar var väl ändå att ta i. Däremot om det skiljer sig några sekunder, d v s den tid det tar för att flytta kameran och ta ytterligare en exponering, o s v, lär det knappast utgöra något hinder.

5 timmar sedan, Cope sade:

Haha, då för du vänta lääänge då den gluggen står förträffligt bra i lådan :)

Jag har inte bråttom...

19 minuter sedan, Mr.T sade:

16 minuter mellan exponeringar var väl ändå att ta i. Däremot om det skiljer sig några sekunder, d v s den tid det tar för att flytta kameran och ta ytterligare en exponering, o s v, lär det knappast utgöra något hinder.

Jag har inte bråttom...

Nja, dom tiderna blir i allra högsta grad relevanta för min del. En 6 minuters exponering är inget konstigt för mig och ska jag då ta 3 såna så rinner tiden iväg :)

Haha...då är vi två ;)

PS. Såg att jag missade den lilla detaljen att nämna att jag tänkte på långtidsexponeringar i mitt tidigare inlägg här ovan där jag var skeptisk till att slå ihop flera landskapsbilder. JAg är så insnöad på det så jag tror alla håller på med det :D

10 timmar sedan, sanne sade:

Spændende med det program har selv haft det engang..koster det noget nu ? Fine billeder ligner noget fra et eventyr land 🙂

Nej jag har för mig det är en gratisversion jag kör på. https://topazlabs.com/

Man kan köpa flera "filter" eller plugins har jag för mig.

Tack för dom orden Sanne!

13 timmar sedan, Cope sade:

PS. Såg att jag missade den lilla detaljen att nämna att jag tänkte på långtidsexponeringar i mitt tidigare inlägg här ovan där jag var skeptisk till att slå ihop flera landskapsbilder.

Bra att du noterade det, då det inte är irrelevant i jämförelsen, det blir ju lite grann som att jämföra äpplen och päron, då det handlar om två helt skilda tekniker.

F ö delar jag din uppfattning om att jag är tveksam till att det går att  slå samman flera långtidsexponeringat till ett bra panorama sömlöst.

13 timmar sedan, Cope sade:

Haha...då är vi två ;)

Med tanke på med den frekvens du byter/köpet nytt, förefaller det som att tiden är på min sida 😉😉.

8 timmar sedan, Mr.T sade:

Bra att du noterade det, då det inte är irrelevant i jämförelsen, det blir ju lite grann som att jämföra äpplen och päron, då det handlar om två helt skilda tekniker.

F ö delar jag din uppfattning om att jag är tveksam till att det går att  slå samman flera långtidsexponeringat till ett bra panorama sömlöst.

Med tanke på med den frekvens du byter/köpet nytt, förefaller det som att tiden är på min sida 😉😉.

Haha, det är slut med det nu när det blir hårdare tider ;)

On 1/7/2019 at 8:34 PM, ToddeSwe said:

Var ute en sväng oplanerat som vanligt och missade solljuset men stället var nytt och jag är nyfiken av mig så jag gick o gick o gick.

Så koma jag fram och hade bara mitt 70-200, och 50mm med mig för jag var egentligen ute och letade fågelsamlingar för att träna med nya gluggen.

När jag kom hem och såg bilderna så var det egentligen bara en som hade fint ljus i sig som jag såg det och det var solnedgången.

Kalas bilder Todde! gillar också dina broar/spångar så 2 och 7 är favoriter. :thumbsup::thumbsup:

1 timme sedan, Odie (Thomas) sade:

Kalas bilder Todde! gillar också dina broar/spångar så 2 och 7 är favoriter. :thumbsup::thumbsup:

Tack Thomas! 

10 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Trevlig miljö du har hittat. Hos mig vinner bild 4 tätt följd av 8. Även nummer 10 är bra men flygplansstrecken tar ner helheten lite. :thumbsup:

Tack Ulf, vet du när jag såg det i sökaren så tänkte jag på vad Mona sa när jag fotade på Öland vid Ottenby. :) Men jag valde att ha det där för jag tyckte det tillförde lite liv i bilden.

Även när jag skulle beskära den så lät jag den vara kvar av den anledningen. Där är ju två streck så antingen bild med streck eller ingen bild. :)

Helt klart blir det fler gånger där, finns grillmöjligheter också ute på udden. OCH det ska visst finnas bra med fåglar där när det är säsong för dessa. SÅ en lite mini-träff kanske hade varit på sin plats till våren där med korv och bröd i bagaget... OCH ett lååångt objektiv. :)

3 timmar sedan, Mathias sade:

Kanonfin serie!! Mina favoriter är 3, 5 och 8!! Passar fint med redigeringen du gjort på dessa bilder :)

Tack Mathias. Jag tycker det också. Originalbilderna är lite tama jämfört med dessa redigerade.