Jump to content

Recommended Posts

...eller den som väntar på nåt gott blir aldrig fet...

Tja vad ska man säga... Fick en lysande idé om att stacka lite bilder på en glödlampa, eller ja, en halogenvariant åtminstone. Riggade samma utrustning som förra gången fast med mitt makro denna gång. Till de förra bilderna hade jag använt min 40mm pancake-glugg bakoch fram.

Men jag hade ingen bra glasskiva i närheten och mobilen funkar ju bara till små saker så nu tog jag vår gamla I-pad som underlag, med sprucken skärm och allt. Men den var också för liten, fick gå mycket närmare än jag tänkte först, för att inte få med för mycket runtomkring.  

Jag tog 75 bilder, och varför göra det lätt för sig? Gjorde några snabba spakdragningar i Camera Raw och la sen i hop bilderna i Ps. I raw-format... -_-Efter ett par tre timmar nästan så trodde jag nästan att datorn skulle börja brinna, den överskred någon gräns för färgminne och Ps ändrade utseende likaså verktygsfältet längst ner på skärmen.. Men till slut var bilden "klar", bara för att då inse att antingen lurades programmet av sockelns gängor eller då har kameran rört på sig för lampan på bilden fick två skruvsocklar...:angry2:

Så jag beskar bilden hårt och tog bort lite skräp, dock inte allt då en del är i själva glaset, ville ju fortfarande få en känsla av att det är en glasboll runt om halogenlampan.

Nä det här blev ett fiasko, får testa igen vid tillfälle, bättre förberedd och med mer planering. Om jag orkar förstås...

90064703_bulb75m.thumb.jpg.b5e3254e79f1a9970d2b9c43c609f0bd.jpg

7 timmar sedan, Rolf sade:

Något fiasko tycker jag inte det blev, den är läcker med skön svärta.

Nja, så här funkar den kanske hyfsat, men jag hade en tanke om att se den hel och speglad i underlaget, men det sket sig då sockeln blev dubbel...<_<

Jag tycker det är en skitläcker bild! Härlig konvertering och snyggt ljus. Skärpan i mitten på fjädrarna är ju grym. Tycker absolut att du ska vara nöjd med denna. Hade du inte berättat alla missöden så hade ingen vetat! Snyggt jobbat Jens! Jag menar det verkligen :thumbsup::star:

16 timmar sedan, Mona sade:

Jag tycker det är en skitläcker bild! Härlig konvertering och snyggt ljus. Skärpan i mitten på fjädrarna är ju grym. Tycker absolut att du ska vara nöjd med denna. Hade du inte berättat alla missöden så hade ingen vetat! Snyggt jobbat Jens! Jag menar det verkligen :thumbsup::star:

Tackar så mycket, kul att du gillade den! :)

Ja jag är väl rätt nöjd trots allt med resultatet med just denna variant, men tanken var ju att få med hela lampan men det sprack...