Jump to content
ToddeSwe

Studioblixt för hemmapularen?

Recommended Posts

Nja...att dom 3 tillsammans blir 450w känns nog inte som en sanning om jag får gissa då det är just gissa jag gör🙂

Gissningsvis placerar du blixtarna på olika positioner, tex en från höger, en från vänster med olika styrka för att försöka skapa lite kontrast på ljuset och kanske en bakom motivet för att frilägga det från bakgrunden.

Nu snackar jag nog om modellfotografering mm som jag har snöat in på. Men även med stilleben kan man ju ljussätta från olika håll...

3 minuter sedan, Cope sade:

Nja...att dom 3 tillsammans blir 450w känns nog inte som en sanning om jag får gissa då det är just gissa jag gör🙂

Gissningsvis placerar du blixtarna på olika positioner, tex en från höger, en från vänster med olika styrka för att försöka skapa lite kontrast på ljuset och kanske en bakom motivet för att frilägga det från bakgrunden.

Nu snackar jag nog om modellfotografering mm som jag har snöat in på. Men även med stilleben kan man ju ljussätta från olika håll...

Det var nog mer ett önsketänkande. :) Jag kommer nog inte att fota så många porträtt, men vad jag reagerar på här är att det är paraplyer och inte softboxar.

18 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Det var nog mer ett önsketänkande. :) Jag kommer nog inte att fota så många porträtt, men vad jag reagerar på här är att det är paraplyer och inte softboxar.

Att skicka med paraplyer är ett effektivt sätt att hålla nere priset på paketet. Och det är väl likadant med styrkan på blixtarna. 

Och just styrkan beror nog mkt på vad man ska använda blixtarna till. Ska man bara vara i studio så kanske det inte krävs mer än så?

Jag som tex  har planer att försöka ta kontroll över solen med hjälp av HSS när rätt årstid infinner sig behöver 600w har jag fått lära mig

1 minut sedan, Cope sade:

Att skicka med paraplyer är ett effektivt sätt att hålla nere priset på paketet. Och det är väl likadant med styrkan på blixtarna. 

Och just styrkan beror nog mkt på vad man ska använda blixtarna till. Ska man bara vara i studio så kanske det inte krävs mer än så?

Jag som tex  har planer att försöka ta kontroll över solen med hjälp av HSS när rätt årstid infinner sig behöver 600w har jag fått lära mig

Ja så är det nog, man får vad man betalar för i vanlig ordning.

Har jag väntat så här länge så kan jag vänta lite till.

Det där lät intressant, HSS och ta kontroll över solen... förklara gärna mer.

Först vill jag bara belysa att fisktråden var Ulfs, inte min...B)

Men är det inte så att paraplyer har man oftast ganska nära sina modeller, då kanske man inte behöver så jättestarka blixtar...?:confused0006:

Dom ger väl rätt stor spridning på ljuset dessutom så jag gissar med betoning på gissar att för stilleben kanske små speedlightblixtar med diffusorer /softboxar kanske är mer lämpliga...?

15 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Ja så är det nog, man får vad man betalar för i vanlig ordning.

Har jag väntat så här länge så kan jag vänta lite till.

Det där lät intressant, HSS och ta kontroll över solen... förklara gärna mer.

Det blir lättare om du kollar i denna videon än att jag ska försöka förklara. Det finns hur många guider på youtube som helst. Sök på HSS och off camera flash tex så får du massvis att titta på 🙂

15 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Först vill jag bara belysa att fisktråden var Ulfs, inte min...B)

Men är det inte så att paraplyer har man oftast ganska nära sina modeller, då kanske man inte behöver så jättestarka blixtar...?:confused0006:

Dom ger väl rätt stor spridning på ljuset dessutom så jag gissar med betoning på gissar att för stilleben kanske små speedlightblixtar med diffusorer /softboxar kanske är mer lämpliga...?

Man har även sofftboxar så nära modellen som möjligt för att få ett mjukare ljus med lägre effekt har jag fått lära mig 🙂

Jag har dock ännu inte satt mig in vad det är för skillnad då jac har fullt upp att lära med mina softboxar🙂

27 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Fast då frångår du blixt om det nu är det du vill ha.

Ja jag vet faktiskt inte vad jag vill ha egentligen. Jag är lite rädd för blixtrar för det är så starkt. Visst kan man lära sig att ställa in, men som nybörjare känns det enklare att direkt se vart ljuset hamnar. 

Så jag är vidöppen för allt som har en softbox för det kommer jag nog inte undan. 

Finns ju blixtar som har en belysningsfunktion också, så man ser ungefär hur ljuset kommer att hamna, men då skenar kanske priset i väg misstänker jag...

Vi har ett par såna på jobbet, men nackdelen med just de vi har är att dom känns lite svaga i belysningen om man frågar mig. Tycker att när vi fotat oss för personalbilder så känns pupillerna lite väl stora när man ser bilderna. Dom hinner ju inte dra i hop sig av blixtljuset precis..Men det är kanske bara jag som störs av det...^_^

För stilleben/produktfoto funkar dom dock ypperligt!:)

On 2019-01-03 at 11:52 PM, ToddeSwe sade:

Hej

Skapar en ny tråd istället för att ta över Jens fisk-tråd.

Hittade detta: https://www.tradera.com/item/1414/332965745/studioset-godox-med-blixtar-3-x-150ws-nytt-

Fråga, om man som här har 3 blixtrar på 150 watt. Blir det som om man hade en på 450? :)  Snålänningen är på g igen. he he he

Här har du möjlighet att göra ett klipp, (längre ner på sidan du länkade till), om du har tur, utan att förlora en massa pengar;

Screenshot_20190107-131226_Tradera.thumb.jpg.bb706532a63788030280082bfceb0457.jpg

13 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Finns ju blixtar som har en belysningsfunktion också, så man ser ungefär hur ljuset kommer att hamna, men då skenar kanske priset i väg misstänker jag...

Vi har ett par såna på jobbet, men nackdelen med just de vi har är att dom känns lite svaga i belysningen om man frågar mig. Tycker att när vi fotat oss för personalbilder så känns pupillerna lite väl stora när man ser bilderna. Dom hinner ju inte dra i hop sig av blixtljuset precis..Men det är kanske bara jag som störs av det...^_^

För stilleben/produktfoto funkar dom dock ypperligt!:)

Jag tror att jag kommer att använda det mest för stilleben och liknande. MEN om priset ökar och jag ska satsa så vill jag ju ha mer utan av det. Då ökar ju kraven. :)