Jump to content
ToddeSwe

Landskap i svartvit med nya kompisen.

Recommended Posts

1 timme sedan, Rolf sade:

Snyggt konverterat och bra kontrast och svärta har du också! :thumbsup:

Tack Rolf men innehållet då? 😃

Jag ansträngde mig extra idag för att få just mer svärta och kontrast men att ändå inte göra vissa områden helt svarta. Tror du kallade det för sotade. 

5 minuter sedan, Cope sade:

Fina svartvita bilder både innehållsmässigt och redigeringsmässigt. 

Tack Conny! Blev så osäker när han undvek det viktigaste. :)

Skottet på gården har jag velat göra sedan jag började fota. Om du mins så var jag där en gång och fotade på nära håll. Nu kunde jag få med sjön och gården från detta hållet.

1 minut sedan, ToddeSwe sade:

Tack Conny! Blev så osäker när han undvek det viktigaste. :)

Haha...där fanns säkert ingen ond  mening med det ska du se 🙂

Just nu, Cope sade:

Haha...där fanns säkert ingen ond  mening med det ska du se 🙂

Tror jag inte heller men efter sågningen av mina gräsänder igår så blev jag osäker på mig själv. Att jag inte fattade att man inte tar från ovan. :)

4 minuter sedan, Cope sade:

Aha...jag fattar....🙂

Jag är inte så självsäker ännu i mitt fotande. Ibland när jag ser tillbaka på mina foton så tänker jag att vad är detta för skräp. Sen dagen efter så gillar jag dom igen.

Det är jäkligt lätt att vara självkritisk. Det är jag själv nog alltid, eller iaf för det mesta.

Och det kan väl vara bra för då har man ju iaf drivet att vilja utvecklas och försöka bli bättre och bättre på sin sak....

12 minuter sedan, Cope sade:

Det är jäkligt lätt att vara självkritisk. Det är jag själv nog alltid, eller iaf för det mesta.

Och det kan väl vara bra för då har man ju iaf drivet att vilja utvecklas och försöka bli bättre och bättre på sin sak....

Jag nog min största kritiker, fast samtidigt så blir jag också förvånad över att jag har tagit en del foton. :)

Helt klart är det ju så, och jag hatar att göra fel och speciellt slarvfel. Det gäller även utanför fotograferingen också.

Tyvärr har det också gått i arv till min lille kille.

16 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Tror jag inte heller men efter sågningen av mina gräsänder igår så blev jag osäker på mig själv. Att jag inte fattade att man inte tar från ovan. :)

Först och främst ber jag om ursäkt om du tolkade mitt inlägg som en sågning. Det var inte på något vis meningen att såra dig utan ett försök att hjälpa dig framåt.

Här har du i mitt tycke fått till bra svartvita landskapsfoton. Fint konverterade med bra svärta och kontrast. Bild tre och fyra tilltalar mig mest.

16 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

De här bilderna gillar även jag, instämmer med tidigare talare i allt...! :thumbsup:Hade jag fått jobba där hade jag också tagit med mig kameran till jobbet...^_^

Tack! Ja tror ju på att ju mer jag håller på ju bättre blir jag på att hantera kameran när det gäller. Skulle jag träffa på ett vildsvin eller en räv eller dåligt så skulle jag bli så stressad och förmodligen glömma allt jag lärt mig. Men tjatar jag in kunskaperna så sitter dom liksom i ryggmärgen. 😃

Sen har det blivit som ett gift för mig att fota. 

3 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Först och främst ber jag om ursäkt om du tolkade mitt inlägg som en sågning. Det var inte på något vis meningen att såra dig utan ett försök att hjälpa dig framåt.

Här har du i mitt tycke fått till bra svartvita landskapsfoton. Fint konverterade med bra svärta och kontrast. Bild tre och fyra tilltalar mig mest.

Näh du behöver inte be om ursäkt du skrev ju i all välmening. 

Jag gillar och vill ha kritik eller konstruktiv kritik. Jag tror inte jag kan nog påtala detta så ni förstår hur mycket ni hjälper o har hjälpt mig. 

Det var väl när du tyckte jag skulle ta med extrakläder och byta om som det gick över till en sågning för min del. 😃 Men förmodligen så skojade du och jag missuppfattade det. 

Bilderna är ju bra i sig, men flera av dom är ju i fel vinkel. 

Och egentligen var det bara en testskjutning och för att jag ska köra känna det nya objektivet. 

Tack för dagens input. 

21 timmar sedan, Cope sade:

Hmm...det finns nog rätt mkt jag inte vill ska gå i arv😀

Ja inte vill man dom ska få de dåliga egenskaperna precis. :)

Toppenfina bilder, där jag tycker nr 2 sticker ut lite extra! Bra komp i 2 & 4. Svartvita landskap ÄR vackert!

3 minuter sedan, Mona sade:

Toppenfina bilder, där jag tycker nr 2 sticker ut lite extra! Bra komp i 2 & 4. Svartvita landskap ÄR vackert!

Tack Mona, men hur kan det vara det egentligen?! Vad är det i det svartvita som gör det så bra?

5 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Tack Mona, men hur kan det vara det egentligen?! Vad är det i det svartvita som gör det så bra?

Kan inte förklara det, det är bara så att s/v är underbart :wub:

Det här har du gjort bra!! Fina konverteringar, härliga kontraster och bra komponerade!!

Som Mona säger, det är något speciellt med svartvitt!!

1 timme sedan, Mathias sade:

Det här har du gjort bra!! Fina konverteringar, härliga kontraster och bra komponerade!!

Som Mona säger, det är något speciellt med svartvitt!!

Tack Mathias! Blir lite extra glad av att du tycker att just konverteringen är bra för jag har sedan jag läste här på forumet att det inte bara är att trycka på svartvit knappen i Lr lagt ner mer tid på just de svartvita konverteringarna. 

Apropå det här med att landskap passar så bra i svartvitt, lyssnade med ena örat på radion en liten kort stund i fredags morse när jag körde truck på jobbet och det var en intervju med fotografen Anna Jarlhäll och hon fick frågan om varför gatufoton (tror jag det var, kan ha varit landskap  också...:huh:) passar så bra i svartvitt. Hon svarade nåt i stil med att med en massa färger så blir det lätt rörigt i bild, svartvitt känns lugnare. Och det kan jag hålla med om, sen finns det säkert andra anledningar också hos vissa individer.

Försökte kolla vilket program det var, hade velat lyssna på hela intervjun eftersom jag inte hade möjlighet till det men minns inte ens vilken kanal radion var inställd på..