Jump to content

Recommended Posts

Blev sugen på att testa lite fokusstackning nu i eftermidddaq, det är jättelänge sen senast. Så länge att jag fick googla hur man slog i hop bilderna...-_-

Blev väl lite så där får jag säga, lyckades inte riktigt som jag hoppats på. Jag använde mitt hemmabygda makrosläde som jag gjorde för några år sen efter en idé av John Halmén och Stanislov Snell. Men eftersom jag hade en svag lutning på kameran och släden skruvas rakt framåt så blev en del skarvar inte så bra. Och jag tror jag tog för få bilder på saltkornet, det blev suddigt i bortre hörnet...:angry2:

1.

2101847803_flingsaltm12p.thumb.jpg.a9788bb1a328700123f066230339291d.jpg

2.

1492853644_Stackstickam19p.thumb.jpg.5afcbd62428eca72190d43505ef786a5.jpg

Bonus, behind the scenes...: ( Saltkornet låg dock på mobilens skärm...)

IMG_20190101_144039m.thumb.jpg.07894804c7c98dad8e06ea1c8faeb0a8.jpg

IMG_20190101_144439m.thumb.jpg.bbec16fbee75a211e142784b5624552c.jpg

IMG_20190101_144536m.thumb.jpg.eeca31fcfb7c5433c8137d17e423a188.jpg

4 minuter sedan, ToddeSwe sade:

Underbart att se detta! Tack Jens! Är det en isbit i första? Vad har du under, glasskiva?

Kul om det glädjer någon!:)

Missade i första stycket att skriva motiven, men innan bakom scenen bilderna så står det att jag hade saltkornet på min mobilskärm, så det är alltså ett flingsaltkorn jag använt!^_^

EDIT: Jo förresten, jag skrev längst ner i första stycket att jag hade ett saltkorn...:D

8 minuter sedan, Jens Nilsson sade:

Kul om det glädjer någon!:)

Missade i första stycket att skriva motiven, men innan bakom scenen bilderna så står det att jag hade saltkornet på min mobilskärm, så det är alltså ett flingsaltkorn jag använt!^_^

EDIT: Jo förresten, jag skrev längst ner i första stycket att jag hade ett saltkorn...:D

OMG, ser ju ut som en stor isbit. :) Vad smart att använda mobilen som underlag. :)

12 timmar sedan, Rolf sade:

Tycker det blev riktigt bra och extra plus i kanten för att du visar din setup. :thumbsup:

Tack Rolf!:)

10 timmar sedan, lillepv sade:

Grattis till ett bra försök.👍

Tack lillepv!:)

9 timmar sedan, Cope sade:

Snyggt jobbat och kul att se hur du har gjort:thumbsup:

Tack tack Cope!:)

13 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Tycker det blev jättebra! Helt manuellt alltså? Jag har en "inbyggd" stacking men undrar om det kan bli lika bra. Jag får testa helt enkelt

Tack, ja det är helt manuellt. ! Testa din inbyggda funktion, den kanske räcker helt och hållet om du har lite tur!:)

2 timmar sedan, Mathias sade:

Väldigt väl utfört :thumbsup:

Kul att du även delar med dig av hur du utfört det hela!!

Tack Mathias, det var ett nice omdömme!:)

Härligt att se att du fotar igen! Tycker du fick en mycket bra resultat. Smart att använda mobilen som underlag. Saltkornet ser enormt stort ut! Hade aldrig gissat på ett saltkorn. Extra plus för behind. 

Du hade inte behövt googla på stackning längre än i forumet :P För många år sedan gjorde jag en guide ^_^

22 timmar sedan, Mona sade:

Härligt att se att du fotar igen! Tycker du fick en mycket bra resultat. Smart att använda mobilen som underlag. Saltkornet ser enormt stort ut! Hade aldrig gissat på ett saltkorn. Extra plus för behind. 

Du hade inte behövt googla på stackning längre än i forumet :P För många år sedan gjorde jag en guide ^_^

Tack Mona, ja det är kul när man väl kommer i gång...!

Hade glömt din tutorial, får testa den nästa gång då den skiljer sig lite från den mnetod jag använde här. Tog ju nya bilder i dag men glömde det igen men får som sagt ha det i bakhuvudet till nästa gång...