Jump to content
Farsta (Hasse)

Hälsning från Jurmala

Recommended Posts

Tur att man inte är Ryss. Då hade man fått vänta på Tomten ända tills Januari :)

Kul att få ta del av dina bilder därifrån. Det där stora gula huset skulle du försöka komma in i och kolla läget på insidan :)

Mycket skoj att se att du har fått lusten att fota tillbaka ... gillar ju naturligtvis den dimmiga bilden mest.

Men vad är det med det fallfärdiga huset? Har säkert varit ett jättefint hus förr i tiden...

Skulle aldrig få för mig att åka till ryssland, men det finns onekligen mycket att fota och se där, det visar du här. Men det uppväger nog inte tyvärr.... Men kul att se dina fina bilder!:thumbsup:

Fast Lettland är ju självständigt, med i EU och använder euro. Delar av Riga och Jurmala är nu så fina att man som svensk  känner sig som " den fattige kusinen från landet".Kunde lagt upp bilder på lyxiga hus i superskick men det blir lite trist😁

Alla ryssar beror på att under den 50 åriga ockupationen så uppmuntrades inflyttning och så upplevdes Lettland "lettare" att bo i.

Riga var ju även Sveriges största eller nästa största stad under en period under stormaktstiden. Finns kvar spår av oss.

Fast mest av allt känns Riga tyskt. Många av praktbyggnaderna byggdes av balttyskar och tyska var ett levande språk fram till ca 1940

Testa nån gång. Inte konstigare än att åka till Polen eller Rügen

On 2018-12-31 at 2:07 PM, Farsta (Hasse) sade:

Avspärrat tyvärr. Antagligen ett av världens äldsta "spahotell" från ca 1850. Blev skadat i WWII och hämtade sig nog aldrig riktigt. 

Det var ju synd :(

Tror det finns hur mkt som helst att upptäcka i öst. Det ser iaf så ut i dom UE grupperna som jag är med i på FB :)

3 hours ago, Cope said:

Det var ju synd :(

Tror det finns hur mkt som helst att upptäcka i öst. Det ser iaf så ut i dom UE grupperna som jag är med i på FB :)

Du anar inte... mkt förfallet och mkt lyx. En mix. Två bilder till. De fem forna Zeppelinhangarerna har blivit jättelik marknad. Katten på huset har blivit en slags symbol för Riga

mini_PC290041.jpg

mini_PC290045.jpg

Var över där ett par ggr 95-97 och minns Jurmala framförallt. Farsta fanns resterna av La Perle kvar vid stranden eller är det helt rivet? När jag var där hade de åren innan haft lite "maffiagräl" som slutade med att restaurangen brändes ut.

Vacker men förfallen stad då jag besökte den. Inga bilder kvar sedan dess då dessa förkommit i någon av alla flyttar sedan dess. Katedralen, svenskporten och kruthustornet är de jag minns bäst...och så hotellet med sin svarta fanérinredning.

Är det denna så är den nu borta nu. Det stora sovjetiska marinhotellet som stod utblåst precis vid stranden renoveras nu.

"Kosmonauthotellet" delvis ombyggt

Jag var i Riga första gången 1991 med båt från Norrköping. Knappt nån gatubelysning och stora hål i gatorna. Deras "NK" vill jag minnas hade sågspån på golvet efter decennier av vanskötsel.

Mkt har har hänt sedan dess. Misstänker att landsbygden ännu ligger efter.

Vi bodde på Jurmala spa hotell. Ett fd sovjethotell. Renoverat till mkt god standard. 

Ja Svartbrödernas hus uppbyggt sen du var där. En replika men snygg. Inget man pratar om " det skadades i WWII". Inte att det var helt borta i 40 år.  :)

20190112_174556.jpg

Så häftig bild nr 1! Gillar verkligen alla "lager". Intressant resa du gjort, och kul att se bilder från lite udda resmål. Var du där över det svenska nyåret?

Jag skulle aldrig själv vilja åka till Lettland, Estland och Litauen, eller Ryssland för den delen, men tycker det finns mycket intressant att läsa om man är historieintresserad. Kan ärligt inte så mycket om baltländerna, men vet att Lettland varit svensk en gång. Skämde inte Sverige ut sig när dom lämnade Lettland? 

Hur är maten? Tror det är det det skulle falla på att jag inte åker. Vet ju inget om deras djurhållning och hantering. Hur mycket gift finns det i marken t ex. Vet att det inte är så bra mat i Ryssland iaf. Sen är ryssar jäkligt sura och har noll servicekänsla!! 

Vi kom tillbaka till  Sthlm på nyårsafton mitt på dagen så vi var där i mellandagarna.

Maten. Deras egen kan nog vara lite tung och kanske inte så lockande men det kryllar ju av allehanda restauranger ( i Riga alltså).  Inte svårare hitta god mat där än i Gbg antagligen. Tyska, franska eller pizzeerior. Mysiga microbryggerier med mat

Den stora stora överraskningen var servicenivån. Har ju varit här några gånger tidigare och det har varit surt och oengagerat. Denna gång 100 % perfekt service. På hotellet eller tåget. Spelade ingen roll. Vänliga och hjälpsamma och ofta på god engelska.

Djurhållning och hantering säkert ingen  munter läsning. Dock hör ju Lettland till EU och vissa krav måste man väl följa?

Förfallet? Ja men det ser precis lika illa ut på södra Sicilien. Sverige förlorade väl ett slag och miste Riga tror jag

Edit:  att besöka Riga eller Tallinn tycker jag inte är konstigare än besöka andra EU länders huvudstäder. Sen hur det är på landsbygden det har jag ingen koll på. Men i dessa huvudstäder kommer man inte att sakna något lovar jag utlova. Tvärtom. Mkt trevligare att glida in på nån provsmak av dryck eller mat som finns lite här och var. 

On 12/31/2018 at 12:53 PM, Farsta (Hasse) said:

Härligt spahotell. Långa promenader på den 30 km långa stranden. Mycket folk ändå. Ryssar firar julafton 7 jan tydligen och passar på att ta nyår samtidigt

OI000030.jpg

besynnerligt ljus.....härlig bild Hasse !