Jump to content
ToddeSwe

En liten fågel med 70-200

Recommended Posts

Fick en hel buske med småfåglar framför mig idag när jag var vid Lovsjön och hälsade på.

Ni som kan det här förstår ju redan nu att dessa bilderna inte är krispiga och fina. MEN vill ändå visa hur det blev eftersom det är första försöket.

Gulmes, rödhake? :)

1.

_6108292-Redigera.thumb.jpg.338b776e5bbd6df3e8cc5853b9858b56.jpg

2.

_6108294-Redigera-2.thumb.jpg.f5839f9557b0366650b0ec4204602e34.jpg

23 minuter sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Blåmes är det. Vad hade du för inställningar här?

f10 ISO 1000 och 1/200. Jag hade en ide om att få så bra skärpa som möjligt därav f10, men det var tydligen för mörkt ute.

8 minuter sedan, Odie (Thomas) sade:

Fina bilder! blåmesen är inte skygg med lite träning kan den äta ur din hand. När jag fyller på med jordnötter så kommer den fram och tar nötter direkt:D

Tack, jag tyckte dom stack så fort jag kom för närma. :) Hu håller du kameran då? :) he he he

7 hours ago, ToddeSwe said:

f10 ISO 1000 och 1/200. Jag hade en ide om att få så bra skärpa som möjligt därav f10, men det var tydligen för mörkt ute.

Här hade jag kört med full öppning och exponeringskomp eftersom du fotar upp mot himlen.

38 minuter sedan, lillepv sade:

Här hade jag kört med full öppning och exponeringskomp eftersom du fotar upp mot himlen.

Tack, det tar jag med mig till nästa gång. 😃

Finfina fågelpics!:thumbsup:

Säger som lillepv, här är ju fåglarna det intressanta, de är ju huvudmotivet så fullstor bländare är det som gäller.  Skärpan på fåglarna blir nog hur bra som helst då, resten är ju i regel oviktigt!

3 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Finfina fågelpics!:thumbsup:

Säger som lillepv, här är ju fåglarna det intressanta, de är ju huvudmotivet så fullstor bländare är det som gäller.  Skärpan på fåglarna blir nog hur bra som helst då, resten är ju i regel oviktigt!

Tack Jens!

Jo och det var därför jag tänkte som så att man har alltid läst i recensionerna att objektiven är skarpast i mitten någonstans i skalan. Men jag förstod när jag kom hem att jag i vanlig ordning var ute och cyklade. :)

17 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Tack Jens!

Jo och det var därför jag tänkte som så att man har alltid läst i recensionerna att objektiven är skarpast i mitten någonstans i skalan. Men jag förstod när jag kom hem att jag i vanlig ordning var ute och cyklade. :)

Skönt med en cykeltur...:D

Nä fast helt ute och cyklade var du ju inte, för på ett sätt har du ju rätt. De flesta objektiv har bäst skärpa i mittenpartiet av bländarskalan men oftast är det kanterna och hörnen som blir något oskarpa på full blandare.

Men fotar man fåglar som sällan fyller ut hela bildytan så är ju aldrig det nåt bekymmer! Sen får du ju dessutom kortaste slutartid med största bländare och det är ju också önskvärt vid fågelfoto. :)

58 minuter sedan, Jens Nilsson sade:

Skönt med en cykeltur...:D

Nä fast helt ute och cyklade var du ju inte, för på ett sätt har du ju rätt. De flesta objektiv har bäst skärpa i mittenpartiet av bländarskalan men oftast är det kanterna och hörnen som blir något oskarpa på full blandare.

Men fotar man fåglar som sällan fyller ut hela bildytan så är ju aldrig det nåt bekymmer! Sen får du ju dessutom kortaste slutartid med största bländare och det är ju också önskvärt vid fågelfoto. :)

Det har du ju faktiskt rätt i. 😃