Jump to content
Cope

Mindre ljus och "sämre" bokeh med elektronisk slutare!

Recommended Posts

Det här var ett lite intressant fenomen som verkar finnas i tekniken med att använda elektroniska slutare. Och det som gör det ännu konstigare för mig att förstå är att "felet" bara visar sig när slutartiden är snabbare än 1/1000s.

Kolla här där "problemet" blir belyst.

Ja det var ju besynnerligt, jag kan ju på sätt och vis förstå att exponeringsvärdena kan diffa något men att skärpedjupet eller bokéhn påverkas fattar jag inte, det brukar ju bero på själva objektivet enbart tycker man...???  

Kan det vara så att den exponerade ytan på själva sensorn blir mindre så att det blir en skenbar brännviddsförlängning vid elektronisk slutare och att bokéhn då påverkas negativt som om man hade en mindre sensor...? Nä det känns väl också lite långsökt...:confused0006:

11 timmar sedan, Jens Nilsson sade:

Ja det var ju besynnerligt, jag kan ju på sätt och vis förstå att exponeringsvärdena kan diffa något men att skärpedjupet eller bokéhn påverkas fattar jag inte, det brukar ju bero på själva objektivet enbart tycker man...???  

Kan det vara så att den exponerade ytan på själva sensorn blir mindre så att det blir en skenbar brännviddsförlängning vid elektronisk slutare och att bokéhn då påverkas negativt som om man hade en mindre sensor...? Nä det känns väl också lite långsökt...:confused0006:

Jag har ju också en elektronisk slutare som jag använder vid långa exponeringar. Ska se om jag får tid, lust och ork att se om även jag har skillnader i både ljusinsläpp och bokeh framöver.

6 timmar sedan, Rolf sade:

Intressant fenomen, något vettigt svar varför det blir så har jag dock inte.

Vad bra....då är vi två :)

6 timmar sedan, Farsta (Hasse) sade:

Tycker jag läst något om det på MFT forum. Jag har ju båda slutarna och är inte riktigt insatt i vilken jag skall använda. Beror lite på slutartider och om man vill ha en tyst kamera mm

Intressant....springer du över någon info får du gärna dela med dig :)

Efter att jag sett denna filmen för ett tag sedan så har jag ändrat om min slutare i Sonyn. Nu är den lite högre i slutarljudet, men inte direkt störande i alla fall. 

On 2018-12-25 at 8:55 PM, Mona sade:

Efter att jag sett denna filmen för ett tag sedan så har jag ändrat om min slutare i Sonyn. Nu är den lite högre i slutarljudet, men inte direkt störande i alla fall. 

Aha, rättar "problemet" till sig om man ändrar den??