Jump to content
Sign in to follow this  
Farsta (Hasse)

Min nya utrustning

Recommended Posts

Inte många som kör 4/3 här ( om någon) men jag postar ändå.

Nu är jag där jag hoppades att jag skulle vara när jag krängde Nikonprylarna 

Ett litet avancerat hus som går ner i jackfickan eller kan hänga  under jackan vid regn eller folksamlingar. En smidig zoom 12-32 och ett teleobjektiv 35-100. 

Med denna extremt lätta packning täcker jag 24-200 mm ( omräknat till FF). Finns inte längre skäl lämna kameran hemma. 

Sen har jag  köpt en fast 25 mm 1,8 prime för mörkerfoto och annat.

Mkt nytt att lära och man upptäcker nytt varje dag. En bra grej är att kunna justera wb direkt i sökaren. Fin Oled som visar ganska korrekt. Man bara snurrar på ett hjul och man ändrar Kelvin. Mkt bra under svåra förhållande.

rps20181214_162354.jpg

Kul med en liten rackare. Sambon har en om-d em10 som jag har lånat vid något tillfälle. Det enda jag inte är helt till fylles med är att den är för liten för mina händer, men visst är den ett tänkbart alternativ när man inte vill asa med sig den stora utrustningen..

1 timme sedan, Farsta (Hasse) sade:

Finns inte längre skäl lämna kameran hemma. 

Detta måste innebära många bilder från dig framöver. :D

Himma.Har hon en MKII finns ett härligt handtag att köpa. Hindrar inte stativgänga eller byte av kort. Då ligger kameran bättre i handen  än de flesta andra

Frågan för raggarfesten. 24 mm är nog perfekt men inte så ljuststarkt. Motsvarande 50 är ljusstarkt men ingen jättebra bildvinkel. Ja just det. Kör ju 4/3. Bara knöka ner lite olika optik i jackfickan :)

Är ju alltid bra att hålla ned kostnaderna. Sålde Nikon bit för bit utan att ha bråttom. Sedan köpa nya systemet bit för bit utan att ha bråttom. I slutänden blev det inga kostnader att byta.

Nu lite sugen på att köpa Olys "body cap" på 9 mm. Givetvis ingen optisk höjdare med en fast bländare på 8. Men ändå ingen riktigt leksak. Sett fina resultat när man hanterar den rätt. och priset inte mkt mer än några vanliga body caps utan optik :)

Om någon tycker det är kul kan man se vad en bra fotograf kan få ut av den; https://robinwong.blogspot.com/2014/02/olympus-9mm-fisheye-body-cap-lens-review.html

Den ser fin ut den lilla godingen, jag skulle gärna kunna tänka mig nåt liknande!:thumbsup:

Men mitt problem är att jag vill inte göra mig av med min systemare och de stackars objektiv jag lyckats samla på mig.. Men att ha dubbla system känns lite overkill. Skulle jag tro att min andra hälft skulle tycka åtminstone...:rolleyes:

Ett Oerhört svårt beslut. Vet hur det känns. Igår gick det sista mitt älskade 10-24 som nog satt fast på huset i 18 månader rakt av. Men som sagt svårt ha två system. Har man bra fotoryggsäck och fotar mkt natur funkar ju D-SLR prima och visst finns det fördelar med det. Men minns damen i fågeltornet. Hon hade en Oly omd M1 och något häftigt objektiv och det verkade funka. Hennes man såg nästan löjligt överlastad ut :)

Nu finns bara dotterns D5100 och en Nikon 40 mm i huset. Den skall jag låna  för att fota av dia den speciella diahållaren

Den kameran ser intressant ut. Har själv en Olympus E-520, och min första digitala systemkamera var en Olympus E510. Skulle sedan egentligen köpt en Olympus E3 som då var Olympus flaggskepp men sen ändrade jag mig och köpte en ny Nikon D300. Förutom skärpan och skärpedjupet tycker jag bra om min Olympyus E-520 men skulle nog kunna tänka mig att köpa en nyare modell, och då gärna med objektivet 12-60 /F 3,5-5,6. Har tittat på bra bilder med det objektivet på flickr  tagna av den här fotografen: 

The Dirty Duck on the Grantham Canal, Woolsthorpe

Kameran Olympus E-M1 Mark II som här har används tycker jag är för dyr. Men det finns ju billigare modeller och det är väl mest objektivet och redigering som avgör hur de färdiga bilderna blir.

Det finns ju både spegel och spegellösa Olympus kameror, förmodar att den du har är utan spegel. Vad tycker du om den så här långt?

Grannen har M1 MKII. Svårt se skillnad mot min M10 MKII. Båda spegellösa

Det var svårt byta fotosystem. Ungefär som när jag en gång bytte från IPhone till Android.

Menyerna på Olympus är ganska röriga men nu när kameran är inställd som jag vill och alla FN knappar fått rätt funktion så funkar det lika bra som med gamla Nikon.

Den stora stora fördelen är vikt och storlek. Hade inte släpat mina Nikonprylar till Lettland tex. Optiken ofta liten och lätt. Faktum att jag var så trött på tung utrustning att jag funderade på att sluta. Istället nytändning

En bild från idag

OI000021.jpg

OI000019.jpg

Börjar lära mig det komplicerade menysystemet och en del finesser. Nästan overkligt att kunna fota helt ljudlöst när man valt den elektroniska slutaren. Nu kan man fota på en teater eller var som helst

...här har det minsann hänt grejer! :)

m4/3 är som smågodis, man får plats med massor i vanliga fickor. ;)

Så du är inte helt ensam, jag har kört m4/3 sen Panas GF1 år 2010,
fast slank sen in på Olympus, trots att Olys menyer kan driva en till vansinne till att börja med.
E-M5 II sen 2015.
Vidvinkligt ("vy-vinkligt") är nog det jag fotat/fotar minst av,
men gillar ändå skarpt min Samyang-fisk, 7,5/3.5.

Liten rapport. Det har tagit 6 månader att bli kompis med kameran. Så annorlunda och delvis ologiska menyer. Fotar man mer sällan och sitter på en Canikon skulle jag nog rekommendera att fortsätta med den. Det tar för mkt energi att byta. Möjligen att Panasonic är lättare.

Men när man nu är här känns det ganska bra. Finns fina hjälpmedel för manuellt fokus tex. Många kul finesser. Ett ymnigt objektivutbud. En bildkvalite som räcker långt

Relativt dåligt batteri. Man måste ha med ett reserv. Sen tycker jag att man läser att 4/3 verkar skörare. Inte ofta men mer än hos Canikon läser man om matningshjul som gått sönder eller kameror som slutat fungera.

Var på Fotografiska museet som hade "fotomässa". Den var ganska modest men Olympus bjöd på check and clean. Den var hyfsat omfattande och jag fick vara med. En tjeckisk tekniker gick igenom både hus och lins. Tvättade av alla ytor, funktionstestade och rengjorde sensorn. Tog nog en kvart. Skönt få det gjort och få den kollad. Köpte den ju lätt beggad ( 1500 exponeringar)

Jag bytte ju enkom för att få något Lättare/smidigare. Både hus och optik. Var ju toppennöjd med Nikon på alla vis.

Men som jag jag fotar. Vandrar i städer tex eller vill ha den med på sociala saker märkte jag hur Nikon låg hemma många gånger så blev detta trots allt rätt för mig. Men det var en svår omställning

Kul att få ta del av dina erfarenheter med systembytet👍

För egen del stannar jag nog också kvar hos Onkel Nikon då det kostar för mkt att byta system. Dessutom trivs jag bra med mina pryttlar🙂