Jump to content
Sign in to follow this  
Jens Nilsson

Dalarö

Recommended Posts

I går tog vi bilen och styrde kosan österut, ca två mil till Dalarö för att besöka deras julmarknad där. Fanns väl inte jättemycket där vilket framgår av mina bilder, men en lokalproducerad ost och lite hemgjort godis fick det bli, liksom en nygrillad hamburgare av kött från en gård i närheten!:)

1. Hade endast mitt 40mm-objektiv så jag blev en aning begränsad. Det tidvisa grå och ruggiga vädret gjorde att jag gjorde det väldigt bekvämt för mig, ställde kameran i M-läget, fast bländare på f/5.6 och ISO på auto, sen fick det bli som det blev, så vissa bilder fick jag lätta upp en del... som denna t ex...^_^

1.thumb.jpg.aba4884215161a78e8bb4eb8d5a4b8e9.jpg

2.

2.thumb.jpg.d7815fc85e1b6656654856bf0b8eb4b9.jpg

3.

3.thumb.jpg.ba3c3a46d551ef8018a6c03bf0b6c00d.jpg

4. Blev även en promenad utanför julmarknadsområdet. Vi gick t ex in en snabbis i Tullhuset som numer funkar bl a som ett litet museum.

4.thumb.jpg.ff16c2b0584eec4cd8792544bff91e4f.jpg

5.

5.thumb.jpg.aa13e274c77e03e74fb6b8f89d26c1af.jpg

6.

6.thumb.jpg.2d5c96751e475c3febcdcdba0f0a7e79.jpg

7. Det här två sista är från en utsiktsplats, Lotsberget där jag även fick ta en Turf-zon, min andra för denna dag i Dalarö...^_^ Det kom in ett militärfartyg som syns i bild men vet inte vilket, dom verkar inte använda sig av någon civil AIS-transponder för den syntes inte på Marinetraffic-appen... Men den skulle säkert till Muskö eller Berga...

7.thumb.jpg.478147bfca076d490cf618447846543f.jpg

8.

8.thumb.jpg.cfa9321522e3248ea8be47bd19741920.jpg

Hyggeligt at kikke med ...:-) men hvor er sneen henne ? 😀 høre det ikke til et julemarked ? Billede 1 ville jeg beskære el ledningen væk i toppen. Ellers fine billeder 

11 timmar sedan, sanne sade:

Hyggeligt at kikke med ...:-) men hvor er sneen henne ? 😀 høre det ikke til et julemarked ? Billede 1 ville jeg beskære el ledningen væk i toppen. Ellers fine billeder 

Tack för din kommentar sanne, men någon snö har vi inte. Vi hade några millimeter någon dag men det är borta. Nu på morgonen så föll det några hundratal flingor så vem vet, vi kanske får snö här också snart..:lol:

11 timmar sedan, ToddeSwe sade:

Instämmer med resten att ettan är lite speciell här.

Ja ljuset när jag tog den bilden var läckert men det ändrades fort tyvärr...

8 timmar sedan, gerard ohman sade:

fint ljus i ettan  som sagt ! 

bra att du använder kameran. jag 'måste' ta upp den snart innan den dör av ensamhet.....min mobil dominerar stort just nu...

Tack! Ja det är lite så jag tänker också, kameran rostar väl i hop snart... Men i helgen åker vi in till stan och bor på hotell, ska se en föreställning på lördag med frugan så i helgen hoppas jag kunna motionera kameran lite...:)

16 timmar sedan, Ulf Ekström a.k.a Himma sade:

Trevligt med bilder från en trevlig utflykt. :thumbsup:

Hoppas det går bra med frugans föreställning. :D

Tack!:)

Det går säkert bra, hon har övat länge...:lol:

On ‎2018‎-‎12‎-‎16 at 10:26 PM, Odie (Thomas) sade:

Trevliga bilder, håller med om att ljuset i ettan är tjusigt! :thumbsup:

Tack, kul att höra!:)

On ‎2018‎-‎12‎-‎18 at 9:05 AM, Whynot sade:

Gatu och skärgårdsfoton. Kan inte bli bättre. Du har lyckats få fram det speciella vinterljuset väldigt fint

Tack för den trevliga kommentaren, roligt att du också gillade det!:)