Jump to content

Recommended Posts

Idag provade jag en annan komposition på FX-1.  Tre uppsättningar blev det a ca 20 bilder per st. datorn har för lite minne så hela dagen har gått åt att gör och göra om dessa. :)

Första uppsättningen hängde remfästet fel, andra var en fläck på blixten ur fokus. Nu har jag fått till objekten iaf.

Så undrar jag varför bakgrunden sviktar i fokus som den gör precis jämte objekten. Kommer det att synas på en A4 stor framkallning?

Mona nämde något om att dom inte ska vara för mörka för framkallning, är dessa ok?

1.

_6107883-Redigera-Redigera-Redigera.thumb.jpg.a6f44dd7bf1a793d10da179be18f8c17.jpg

2.

_6107822-Redigera-Redigera-Redigera.thumb.jpg.59c2d84296dba0bb1016a19d2cb18394.jpg

Vet inte varför jag har stackat bilderna under hela denna process. Bytte till 50mm och tog en bild på f16 med mindre avstånd än med 24-70 och allt är i fokus. :)

Skulle gissa på att anledningen till att fokus sviktar vid stackningen skulle kunna vara för att programmet använder de delar av varje bild som är skarp, och de ytor utanför motiven saknar ju i princip teckning så det kanske skärs bort då och uppfattas som oskarpt? 

Jag hade nog hellre gjort som du gjorde senare, dvs. tagit en bild med liten bländare i detta fall. Stacka tror jag passar bäst vid makro när det är extremt korta skärpedjup det hanlar om, och vid en del sällsynta fall även vid landskap då skärpedjupet inte räcker till även med liten bländare. Man kanske är placerad lågt och man vill ha hela förgrunden skarp.:)

För övrigt gillar jag dessa bilder, snyggt jobbat trots suddiga områdena i den stackade bilden!:thumbsup:

4 minuter sedan, Jens Nilsson sade:

Skulle gissa på att anledningen till att fokus sviktar vid stackningen skulle kunna vara för att programmet använder de delar av varje bild som är skarp, och de ytor utanför motiven saknar ju i princip teckning så det kanske skärs bort då och uppfattas som oskarpt? 

Jag hade nog hellre gjort som du gjorde senare, dvs. tagit en bild med liten bländare i detta fall. Stacka tror jag passar bäst vid makro när det är extremt korta skärpedjup det hanlar om, och vid en del sällsynta fall även vid landskap då skärpedjupet inte räcker till även med liten bländare. Man kanske är placerad lågt och man vill ha hela förgrunden skarp.:)

För övrigt gillar jag dessa bilder, snyggt jobbat trots suddiga områdena i den stackade bilden!:thumbsup:

Jo så är det nog, vet egentligen inte varför jag började med att stacka en hel kamera :) Men jag har ju fått in lite rutin på detta nu iaf. alltid lär man sig något.

Nu ska de två kompositionerna tas om, man märker också en viss skillnad på kvaliten på bilderna också. Ja jisses vilken miss. :)

3 minuter sedan, Jens Nilsson sade:

Bilden i sig är bra vad det gäller komp osv, men den känns lite grå, lite mörk och dassig på nåt sätt...:confused0006:

Jag har inte lärt mig att ställa mina två nyinköpta softboxar a la bordsmodell ännu så dom blir för ljusa på sina ställen. :)

Bättre så?

_6107921-Redigera-2.thumb.jpg.c461beb3a0974b81a1fd8eeb8dfe4f5a.jpg